اقتصاد / شناسه خبر: 128832 / تاریخ انتشار : 1401/7/30 13:14
|

نبود فضای مناسب مشکل اصلی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بوشهر است

بوشهری ها / رئیس موسسه‌های کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای در این استان از داشتن فضای مناسب برای فعالیت محروم هستند و همین امر منجر به تعطیلی َشماری از آنها شده است.

فریبا خنسیر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر ۲۳۵ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار ۱۹۰ واحد فعال و ۴۵ واحد دیگر غیر فعال هستند.

وی بیان کرد: نداشتن فضای ملکی، بالا بودن و افزایش سالانه نرخ اجاره ملک باعث شده آموزشگاه‌های آزاد استان بوشهر نتوانند جوابگوی پرداخت اجاره بها باشند.

رئیس موسسه‌های کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای استان بوشهر اظهارداشت: بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد برای یافتن مکان مناسب برای یک سال مرخصی می‌گیرند اما انباشت مشکلات مالی و افزایش سرسام آور اجاره بها باعث می‌شود بیشتر آنها تمایلی به ادامه کار و فعالیت نداشته باشند.

خنسیر ادامه داد: از ۲۱ هزار نفر شمار مهارت آموزان مهارت‌های فنی و حرفه ای در نیمه نخست سال جاری در پنج خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر در استان بوشهر ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش‌های دولتی و هفت هزار و ۵۰۰ نفر معادل  در بخش خصوصی مهارت‌های فنی و حرفه ای را فرا گرفته اند.

وی اضافه کرد: اساس تغییر و تحول بر توسعه جامعه محور و پایدار است و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای باید زمینه ساز این توسعه که محصول آن ملی است، باشند.

خنسیر، پرداخت نشدن تسهیلات مناسب برای ارتقای تجهیزات آموزشی را از دیگر مشکلات آموزشگاه‌های آزاد در استان بوشهر عنوان کرد.

وی یادآورشد: بالا بودن قیمت امکانات و تجهیزات آموزشی و نبود حمایت لازم باعث شده مدیران آموزشگاه نتوانند امکانات خود را متناسب با نیاز روز ارتقا دهند.

رئیس موسسه های کار آموزی آزاد فنی و حرفه ای استان بوشهر در زمینه صدور مجوز از درگاه ملی گفت: در گذشته براساس شرایط منطقه مجوز فعالیت آموزشگاه‌ها داده می‌شد اما در زمان حاضر با توجه به رویکرد دولت مبنی بر واگذاری امر آموزش به بخش خصوصی این کار از سوی درگاه ملی  انجام می‌شود و براین اساس فرد با بارگذاری مدارک و تائید اجازه راه اندازی یک آموزشگاه را می گیرد.

وی ادامه داد: با رویکرد دولت مبنی بر واگذاری امر آموزش به بخش خصوصی، طی ۶ ماه گذشته برای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در استان به اندازه پنج سال اخیر مجوز فعالیت صادر شده است.

خنسیر اضافه کرد: یکی از راه های توسعه آموزش های فنی و حرفه ای  رشد و توسعه بخش خصوصی است و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای می توانند در توسعه آموزش های مهارتی که نقش موثری در ایجاد اشتغال مولد و پایدار دارد حضور پررنگ تری داشته باشند.

به گفته خنسیر بخش دولتی آموزش فنی و حرفه ای همواره نیازمند تفکر، همراهی و همفکری بخش خصوصی در مهارت آموزی است که اگر تجربه این همکاران در کنار توان نیروهای دولتی قرار بگیرد، مسیر بهبود برای سازمان هموار شده و به پویایی و چابک شدن آنها کمک شایانی می‌شود.

 

کلیدواژه

بوشهر

فنی و حرفه ای

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی