جامعه / شناسه خبر: 149429 / تاریخ انتشار : 1402/3/30 15:23
|
اینجا آب از سرچشمه گل آلود است!

دل خون «بیدخون» از بی آبی

« آب که سربالا می رود، قورباغه ابوعطا می خواند»، این ضرب المثل، حکایت این روزها که نه، این سال های اهالی بیدخون عسلویه است که در سایه بی تدبیری برخی متولیان امر، از درد بی آبی رنج می برند

بوشهری ها / « آب که سربالا می رود، قورباغه ابوعطا می خواند»، این ضرب المثل، حکایت این روزها که نه، این سال های اهالی بیدخون عسلویه است که در سایه بی تدبیری برخی متولیان امر، از درد بی آبی رنج می برند و البته عده ای هم با سوء استفاده از همین موقعیت نابه سامان، «آب را گل آلود می کنند که ماهی بگیرند!» و این گونه است که آب چشمه به برخی از «از ما بهتران» فروخته می شود در حالی که مردم این شهر با کم آبی دست و پنجه نرم می کنند ولی در دل برخی مسئولان، آب از آب تکان نمی خورد.

---
عکس تزیینی است 

وجه تسمیه بیدخون

وجه تسمیه بیدخون را باید بیذق خانه یا بیدق خانه دانست و با توجه به وضعیت چشمه بیدخون و وجود آب انبارهای قدیمی و بزرگ در این منطقه می توان به وجود آموزش یا هسته نیروهای چابک و چالاک در این منطقه اشاره کرد که علاوه بر انتظام امور ساحل دریای فارس و مرزبانی، به راهنمایی کاروان های بازرگانی و کشتی های دریایی نیز کمک می کرده اند. بیدخون در کناره کوه و دریا و در کناره جنگل های حرا قرار گرفته است

بیدخون با چشمه آب شیرین اش از روزگار گذشته مورد توجه دریانوردان و مسافران سیراف و نایبند بوده است.

 در اهمیت بیدخون همان بس که در فارس نامه ناصری آمده است: «چشمه بیدخون واقع در بلوک مالکی و شمال قریه بیدخون آب آن از کوه دروک و میانه بلوک گله دار و بلوک مالکی برخاسته و به مسافت صد گز و بیشتر و از کوه به دره ریخته و چون از دره به کوه بیرون رود در حوالی قریه بیدخون باغ ها و زراعت را آب دهد و در تمامی سواحل دریای فارس چشمه ای آب شیرین، گواراتر از این چشمه یافت نشود». اما چگونه است که اهالی بیدخون، با چنین وصفی، حالا سال هاست که از درد بی آبی رنج می برند و  روزگار آنان مصداق مثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم»، شده است؟

کمبود سهمیه مشکل اصلی

رئیس شورای شهر بیدخون کمبود سهمیه آب را مشکل اصلی ساکنان این شهر می داند و می گوید: این شهر با توجه به جمعیت آن، روزانه به 3 هزار متر مکعب آب نیاز دارد در صورتی که آبفا روزانه هزار متر مکعب آب اختصاص می دهد که پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

«صالحی» البته به این موضوع هم اشاره می کند که تأسیسات شبکه داخلی شهر بیدخون مربوط به حدود 15 سال قبل است که با توجه به افزایش جمعیت ناشی از کمپ ها و آشپزخانه های صنعتی در این شهر طی این مدت، که بیدخون را به کانون خدمات رسانی حوزه صنعت تبدیل کرده است، به طراحی و اجرای شبکه جدید و نیز افزایش سهمیه بیشتر آب، نیاز است.

وی جیره بندی آب در این شهر را مورد اشاره قرار می دهد و بیان می کند: از محل طرح محرم، هفته ای 2 مرتبه آب به شهر تزریق می شود که البته ظاهر دارد اما باطن نه! زیرا شهر بیدخون در شیب قرار دارد و در همین 2 نوبت هم آب به برخی از مناطق شهر نمی رسد.

او با اشاره به اینکه دلیل عمده بی آبی این شهر، جمعیت شاغل در منطقه ویژه و ساکن در بیدخون است، می افزاید: با این حال منطقه ویژه اقتصادی تاکنون اقدام در خوری برای رفع معضل کم آبی در این شهر انجام نداده است و حتی با وجود اینکه نیروگاه برق واقع در نزدیکی بیدخون آب مازاد دارد، ازآن سهمی به این شهر داده نمی شود.

معضل آب فروشی در بیدخون موضوعی است که رئیس شورای این شهر در سایه به آن اشاره می کند و می گوید: همه می گویند آب فروشی در این شهر وجود دارد اما تاکنون مسئولان برای رفع این مشکل اقدامی انجام نداده اند.

«صالحی» اظهارمی دارد: در گذشته از آب چشمه بیدخون هم برای مصارف کشاورزی و هم شرب استفاده می شد اما اکنون اصلا مشخص نیست که آب چشمه به کجا می رود و کجا مورد استفاده قرار می گیرد و این ناشی از عدم مدیریت صحیح در این حوزه است.

او معتقد است: چنانچه مدیریت درستی در رابطه با آب چشمه صورت بگیرد، هم بخش کشاورزی می تواند از آن بهره ببرد و هم مازاد آن می تواند به بخش شهری اختصاص یابد.

در انتظار دستور قضایی

در این میان، رئیس اداره منابع آب عسلویه با اشاره به سرانه 180 لیتری آب در کشور، می گوید: در این شهرستان سرانه 210 لیتر معین شده است و بر همین اساس هم آب اختصاص می یابد اما با توجه به افزایش جمعیت ناشی از صنایع که ممکن است در آمار جمعیتی شهرستان لحاظ نشده باشد، این سهمیه هم پاسخگوی نیاز شهرستان نیست.

  «مددی» می افزاید: آب و فاضلاب شهرستان اعلام کرد که برای رفع مشکل کم آبی در بیدخون به حفر چاه جدید نیاز است که امور آّب شهرستان پس از هماهنگی با وزارتخانه، مجوز لازم در این باره را صادر کرد و حالا باید شرکت آبفا به حفر چاه

اقدام کند.

این مسئول نیز توانمندی های منطقه ویژه برای کمک به آّبرسانی و ایجاد منابع پایدار آب در بیدخون را مورد توجه قرار می دهد و بیان می کند: مجتمع گاز، 2 تانکر آب شیرین کن دارد که یکی فاز 17 و 18 است که مشکلات قانونی آن از سال 1397 رفع شد و مقرر بود از این محل برای تأمین آب منطقه استفاده شود که گویا اقداماتی انجام می شود ولی شل کن و سفت کن دارد.

وی ادامه می دهد: از محل خط بناب و نور ویژه، آب شرب منطقه ویژه تأمین می شود و منطقه ویژه می تواند کمک به تأمین آب بیدخون از این محل ها را در قراردادهای اش بگنجاند که این موضوع نیز تاکنون عملیاتی نشده است.

رئیس اداره منابع آب عسلویه با اشاره به موضوع برداشت غیرمجاز و آب فروشی در بیدخون از محل چشمه این شهر، می گوید: از نظر وزارت نیرو، برداشت از این چشمه غیرقانونی است و پیگیری های قضایی در این رابطه در حال انجام است.

«مددی» می افزاید: دادستان عسلویه دستورات لازم برای بررسی این موضوع را برای کلانتری صادر کرده و کلانتری نیز تحقیقات را انجام داده و گزارش ها به دادسرا ارسال شده است و حالا باید درباره آن از سوی دادستانی اظهارنظر شود.

او خاطرنشان می کند: چیزی که ما از دادستانی خواسته ایم، قطع تمام انشعابات است و دستور قضایی که صادر شود، انشعابات از بالادست خاکریز بیدخون قطع و این مشکل برطرف می شود.

او البته تأکید می کند: چنانچه احدی ادعای حقآبه از چشمه بیدخون را دارد، می تواند درخواست برداشت از آب چشمه را به شکل قانونی ارائه و پروانه بهره برداری موقت برای کشاورزی دریافت کند.
 

مصوبه ای که ابتر ماند!

مدیر آبفا عسلویه هم با اذعان به مشکل کم آّبی در بیدخون، می گوید: پیمانکار برای حفر چاه جدید در این شهر به منظور تأمین آب اهالی، مشخص شده و اقدامات مربوط به تنظیم و عقد قرارداد در حال انجام است.

«خالدی» با اشاره به اینکه راهکار دیگری غیر از حفر چاه هم برای برطرف شدن این مشکل وجود دارد، می افزاید: در آخرین سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر، طی جلسه ای با حضور معاون رئیس جمهوری و مسئولان مرتبط در شهرستان، مصوب شد منطقه ویژه اقتصادی برای افزایش سهمیه آب بیدخون از خط نور ویژه اقدام کند.

او اظهارمی دارد: نه اینکه منطقه ویژه در این باره اقدامی انجام نداده باشد، اما درخواست ما افزایش ظرفیت روزانه به 2 هزار و 500 متر مکعب بود در حالی که اکنون فقط هزار مترمکعب و آن هم در برخی از روزها سهمیه اختصاص داده می شود که با توجه به نیاز شهر بیدخون، پاسخگو نیست.

 

---
عکس تزیینی است 

انشعاب های دردسرساز

فرماندار عسلویه هم با اشاره به این که اقداماتی برای رفع مشکل کم آبی در شهر بیدخون در حال انجام است، می گوید: از مرکز چشمه بیدخون 3 انشعاب غیرمجاز ایجاد شده که باعث شده است تا این شهر با مشکل کم آبی مواجه شود.

«هاشمی» می افزاید: برخی از افرادی که این انشعاب ها را ایجاد کرده اند، مدعی داشتن حقآبه هستند و اظهارمی دارند که از قدیم از آّب این چشمه برای مصارف کشاورزی استفاده می کرده اند که به آن ها یک هفته مهلت داده شد تا با ارائه مدارک به اداره منابع آب، درخواست قانونی خود را ارائه کنند تا طبق نظر کارشناسان، حق شان داده شود.

مقام عالی دولت در شهرستان عسلویه بیان می کند: افرادی هم در این میان، سوء استفاده می کنند و گزارش هایی داریم مبنی بر اینکه افرادی از همین چشمه آب می گیرند و آب می فروشند که برای جلوگیری از این اقدام، منابع آب را مأمور کرده ایم افراد خاطی را شناسایی و موضوع را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کند و منابع آب موظف است هر چه سریع تر این موضوع را تعیین تکلیف کند تا با شروع فصل تابستان، مشکل کم آبی در شهر بیدخون رفع شود.

باید «آب را از سرچشمه بست»!

مشکل کم آبی در بیدخون، برداشت غیرمجاز و فروش آب چشمه در این شهر، مشکل دیروز و امروز نیست و از سال ها قبل این مشکلات وجود داشته و عمر آن ها به تغییر چند مدیر و مسئول مرتبط با این حوزه قد داده اما واضح است که اینجا، «آب از سرچشمه گل آلود است»!

 آنچه مسلم است، در بیدخون، باید «آب را از سرچشمه بست» و موضوع کم آبی دراین شهر را از ریشه رفع کرد چون اگر قرار بود با ماست مالی و امروز و فردا کردن، معضل کم آبی اهالی این منطقه رفع شود، تاکنون و پس از سال ها، چنین شده بود! | 

منبع : روزنامه پیام عسلویه 

کلیدواژه

عسلویه

کمبود آب

بیدخون

استان بوشهر

بوشهری ها

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی