جامعه / شناسه خبر: 15 / تاریخ انتشار : 1395/10/30 21:42
|
محمد سعید ایزدی

مدرسه معماری و شهرسازی بوشهر، محرکی در بازآفرینی کهن‌شهر بوشهر

شهرهای کهن ایران زمین با سازمان فضایی اجتماعی همگن، همنشین با طبیعت و همساز با اقلیم، دارای عناصری هم پیوند و هماهنگ با ساختار متشکله خود بوده اند.

محمد سعید عزیزی*شهرهای کهن ایران زمین با سازمان فضایی اجتماعی همگن، همنشین با طبیعت و همساز با اقلیم، دارای عناصری هم پیوند و هماهنگ با ساختار متشکله خود بوده اند. علی رغم مواجهه با نیروهای مخرب انسانی و طبیعی در طول سالیان دراز، در یک نظام پویا تداوم حیات داشته و تکامل یافته اند.

در طی دهه های اخیر این ساختار رو به زوال رفته و دچار از جاکندگی و نابسامانی های فراوانی شده است. تنها نشان از الگوی ایران شهری باقی، عناصر ارزشمندی هستند که از گزند نیروهای مخرب در امان مانده اند. مرمت، به منظور حفاظت، و تجهیز، با هدف بهره برداری مجدد از این ثروت های بجا مانده، سیاستی کارآمد در صیانت از فرهنگ و تمدن ایران شهری است. کهن شهر بوشهر نیز از نمونه های بی بدیل ایران شهری است که علی رغم آسیب های فراوان، هنوز در بر دارنده آثار و ابنیه قابل توجه است.
عمارت ها و فضاهای ارزشمند باقی، نشان های ارزشمندی از هنر و مهندسی این مرز و بوم اند. تجربه قابل توجه حفاظت از عمارت نوذری و توسعه و تجهیز این بنا برای تبدیل شدن به کارکردی متناسب با شان اثر و تاثیر گزار بر محیط پیرامون از جمله اقدامات قابل تقدیر دست اندرکاران این برنامه در فرایند باز زنده سازی این کهن شهر ارزشمند است. با بهره برداری مجدد از این اثر و تبدیل آن به مجموعه ای آراسته، موزون و باوقار، ضمن حفاظت از این ثروت فرهنگی، در قالب مجموعه ای فرهنگی آموزشی، زمینه ای مناسب برای انتقال ارزش های قابل بازخوانی توسط دانش آموختگان در این مدرسه معماری و شهرسازی فراهم شده است.
از ویژگی های منحصر بفرد این تجربه، تلفیق مناسب عناصر الحاقی بمنظور تجهیز بنای تاریخی در پاسخگویی به کارکرد جدید است. امید است این اقدام محرکی برای بازآفرینی بافت و الگویی قابل تعمیم در سایر عرصه های مشابه گردد. از کلیه دست اندرکاران این برنامه بویژه نهاد برنامه ریز و طراح، مجری و حامیان این اقدام صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم.
*معاون وزیر راه و شهرسازی

 

کلیدواژه

محمد سعید ایزدی

مدرسه

بوشهر

معماری

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی