اقتصاد / شناسه خبر: 20533 / تاریخ انتشار : 1396/7/23 13:14
|
نگاهی به شرایط طرح رونق تولید در کشور؛

بوشهر از آخر دوم شد!

رح رونق تولید با هدف پرداخت تسهیلات و کمک به بنگاه های اقتصادی تولیدی در سال گذشته اجرا شد و با توجه به موفقیت نسبی و استقبال از این طرح در سال گذشته، سیاست‌گذار پولی کشور در راستای «استمرار رونق تولی

بوشهری ها /کیوان حیدری: طرح رونق تولید با هدف پرداخت تسهیلات و کمک به بنگاه های اقتصادی تولیدی در سال گذشته اجرا شد و با توجه به موفقیت نسبی و استقبال از این طرح در سال گذشته، سیاست‌گذار پولی کشور در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» راهبرد وام‌دهی سال 96 را در دستور قرار داده است.

 این دستورالعمل بیان می کند که فقط بنگاه هایی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که از سوی کارگروهی که در استان ها مشخص شده است مشمول احراز صلاحیت در توسعه فنی، مالی و اقتصادی مناسب شوند. البته این وام مشمول تمام بنگاه ها نمی شود و باید حداقل شرایط در یافت تسهیلات را داشته باشند. استان بوشهر نیز به مانند سایر استان ها در این طرح مشارکت کرد که با هم نگاهی به وضعیت استان در حوزه دریافت وامِ رونق تولید طی سال گذشته و همینطور 6 ماهه نخست امسال می اندازیم.
سال 95؛ پرداخت 153 میلیون تومان تسهیلات به بوشهری ها
در کنار روند پیش‌گرفته برای سال‌جاری و براساس آمار اعلام شده از سوی رحمانی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته 16 هزار میلیارد تومان برای 7 هزارو 500 واحد صنعتی و معدنی درنظر گرفته شده بوده که پرونده متقاضیان دریافت این تسهیلات تا 30 خرداد سال‌جاری ادامه داشته است. با توجه به آمار اعلام شده سال گذشته در مجموع بیش از 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 24 هزار و 964 متقاضی پرداخت شده است.
براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سال گذشته در مجموع 59 هزار و 6 فقره ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات در سایت بهین‌یاب صورت‌گرفته که از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان 24 هزارو 964 فقره تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.
استان بوشهر اما در این میان از وضعیت خوبی برخوردار نیست و با کسب رتبه 31 از میان 32 استان یک مقام تاریخی دیگر را به نام خود ثبت کرده است. آمار نشان می دهد که ما در سال گذشته تنها 374 درخواست را به ثبت رسانده ایم و به طبه درخواتس های کم فقط 153 میلیون تسهیلان به واحدهای تولیدی استان تعلق گرفته است.
 گزارش وضعیت ثبت‌نام برای تامین مالی طرح‌ها و واحدها بیانگر آن است که استان‌های «اصفهان، مازندران، آذربایجان‌شرقی، گیلان و جنوب کرمان» بیشترین درخواست برای دریافت وام را داشته‌اند. براساس آمار مذکور درخواست ثبت‌شده برای استان اصفهان برابر با چهار هزار و 660 فقره بوده که از مجموع درخواست‌های ثبت شده دو هزار و 272 فقره تسهیلات به این استان پرداخت شده است. استان مازندران نیز سال گذشته در مجموع چهار هزار و 541 فقره درخواست در سایت بهین‌یاب ثبت کرده که از میان درخواست‌های ثبت‌شده هزار و 625 فقره تسهیلات به این استان اختصاص یافته است. اما آذربایجان‌شرقی سومین استانی است که بیشترین درخواست برای دریافت تسهیلات را سال گذشته ثبت‌کرده که در مجموع با پرداخت هزار و 278 فقره تسهیلات به متقاضیان این استان موافقت شده است. اما درخواست‌های ثبت‌شده برای استان بوشهر تنها 374 درخواست بوده که از این 284 فقره تسهیلات پرداخت شده است که این یعنی یک چهارم درخواست های استان بوشهر مورد موافقت قرار نگرفته است.

 
سال 96؛ ثبت 214 درخواست تا کنون در استان بوشهر
آمارها در سال 96 اما کمی جابه جا شده است و با رشد نسبی در خواست ها در بوشهر تا آخرین روز تابستان مواجهیم که این خود نشان از تحرک حداقلی بنگاه های تولیدی دارد. با توجه به آنچه تحت عنوان آمار رسمی تا کنون منتشر شده است، تاتاریخ 4 مهر سال 96، امسال 214 درخواست از طریق استان بوشهر ارائه شده است که از میان سهم واحد تولیدی 123، طرح تولیدی 74، بخش معدن 17 و جهاد کشاورزی 84 عدد است. این در حالی است که البته بعضای استان هایی با مساحتو جمعیت مشابه درخواست های بیشتری را ارائه داده اند و این خودنشان از دو مورد دارد:
  1. یا بنگاه های تولیدی استان به حدی از نظر مالی تامین هستند که نیازی به این قبیل تسهیلات ندارند (بسیار بعید است).
  2. یا ما در استان از لحاظ واحدهای تولیدی در وضعیت نا به سامان و بدی قرار داریم. (محتمل تر است)

آمارهای تابستانی طرح رونق تولید نشان می‌دهد که در مجموع 26 هزار و 905 بنگاه اقتصادی ثبت‌نام کرده‌اند. ارزیابی‌ها بیانگر این موضوع است که از این تعداد 5 هزار و 607 بنگاه در داخل شهرک و 21 هزار و 298 بنگاه در خارج شهرک‌ها متقاضی دریافت تسهیلات بوده‌اند. این در حالی است که از مجموع 26 هزار و 905 ثبت‌نامی، 20 هزار و 382 واحد تولیدی و 6 هزار و 56 طرح تولیدی بوده است. در میان این متقاضیان، بخش جهاد کشاورزی با 17 هزار و 13 درخواست، صنعت با 9 هزار و 892 درخواست و معدن با 467 درخواست به‌ترتیب در طرح رونق تولید ثبت‌نام کرده‌اند. در اولین طرح رونق تولید که سال گذشته اجرایی شد بخش معدن در میان متقاضیان برای دریافت تسهیلات قرار نداشت اما در سال جاری این گروه نیز به دریافت‌کنندگان تسهیلات اضافه شده‌اند.
  همچنین براساس جدول توزیع استانی برای دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی در تابستان سال‌جاری به‌ترتیب استان‌های «آذربایجان شرقی»، «خراسان‌رضوی»، «اصفهان»، «گلستان» و «مازندران» بیشترین سهم را در میان استان‌های کشور به‌خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر براساس آمارها منطقه «جنوب کرمان» و استان‌های «اردبیل»، «ایلام»، «هرمزگان» و «کهکیلویه و بویراحمد» چهار استانی هستند که تاکنون کمترین اشتیاق را نسبت به دریافت تسهیلات از خود نشان داده‌اند.
همچنین در جدول «طرح رونق» سال 96 نیز از میان استان‌های کشور، «مازندران»، «اصفهان»، «آذربایجان شرقی»، «گیلان» و «خوزستان» به‌ترتیب بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. «جنوب کرمان»، «هرمزگان»، «سیستان و بلوچستان»، «خراسان شمالی»، «کرمانشاه» و «ایلام» نیز کمترین سهم از ثبت‌نام فصل تابستان طرح رونق تولید را داشته‌اند. در مجموع می‌توان گفت در تابستان امسال مجموعا 26 هزار و 905 بنگاه در «طرح رونق» و 2 هزار و 781 برای «طرح بازسازی و نوسازی» ثبت‌نام کرده‌اند.

مقایسه شرایط سال گذشته و درخواست ها نشان می دهد، استان بوشهر در سال 95 با رتبه یکی مانده به آخر کار را به پایان رساند که این خود وضعیت گویایی از شرایط تولیدی استان را برای ما شرح می دهد. با این حال اما این وضعیت در 5ماهه نخست امسال بهبود پیدا کرد و استان بوشهر از رتبه 31 به تبه 26 ارتقا جایگاه یافت که خود نقاط ریزی از پیشرفت را نشان می دهد. با این همه اما همین آمار فوق و عدم اشتیاق واحدهای تولیدی استان برای دریافت تسیهیلات خود نشان می دهد که با وضعیت بدی در بحث تولید مواجه هستیم و لزوم توجه ویژه استاندار آینده به حوزه تولید استان، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، که امیدوارم با حضور هر فردی در این جایگاه حوزه تولید را با رونقی حتی نسبی مواجه کند.
 

کلیدواژه

طرح تولید

بوشهر

وضعیت

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی