فرهنگ / شناسه خبر: 20575 / تاریخ انتشار : 1396/9/12 12:55
|
واگذاری مجتمع‌های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی در استان بوشهر اجرایی شد؛

هنرمندان: کسی توضیحی نمی‌دهد و ما نگرانیم

واگذاری بایست معطوف به رقابت قانونی در واگذاری باشد نه معطوف به واگذاری به خویشاوندان یا سفارش شده ها. این موضوع تاثیر بسزایی در کارامدی و سطح کیفی برنامه های پساواگذاری دارد.

بوشهری ها / سودابه زیارتی

در مردادماه سال ٩٠ در اجرای عملیاتی نمودن آیین نامه اجرایی ماده ٢٤ قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوبات کارگروه کاهش تصدی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل دستورالعمل کارگروه، فهرست وظایف و فعالیت ها، جدول تعیین روش واگذاری و... به ادارات کل استان ها ابلاغ شد. بر همین اساس و مجتمع های فرهنگی در اغلب استان ها از جمله استان بوشهر به بخش خصوصی واگذار شده است. هرچند متولیان فرهنگی معتقدند که واگذاری فضاهای فرهنگی و هنری در راستای خدمت رسانی بهتر به هنرمندان صورت می گیرد و آنها به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد فرهنگ با هدف توسعه اقتصادی در این بخش، کاهش تصدی گری و حجم دولت، نیاز بخش فرهنگ و هنر به سرمایه گذاری و بهبود شرایط اقتصادی هنرمندان و... را از جمله دلایل این واگذاری می دانند، اما هنرمندان از واگذاری سالن های مجتمع های فرهنگی هنری به بخش خصوصی احساس نگرانی می کنند ؛ چراکه در سال های گذشته مشکلات زیادی را برای انجام تمرین ها و اجرای تولیدات هنری به ویژه در حوزه نمایش و موسیقی متحمل شده بودند. در حوزه نمایش با افزایش تعداد اجراهای نمایشی و نیز اضافه شدن پلاتوها بخش کوچکی از این مشکلات مرتفع شده بود اما حالا با واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی آن ها نگرانند که چطور با نبود بودجه و هزینه های بالا در این حوزه، می توانند به حیات هنری خود ادامه دهند.
واگذاری 11 مجتمع فرهنگی و هنری استان بوشهر به بخش خصوصی 
در همین ارتباط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با «پیام عسلویه» گفت:
طبق قانون ما نمی توانیم از محل اعتبارات اداره ارشاد، هزینه های جاری مجتمع از قبیل قبوض آب ، برق، تلفن و... را بپردازیم و خود این مجتمع ها باید درآمدزایی داشته و هزینه هایشان را بپردازند. بنابراین طبق قانونی که مصوب شده است، هم ورزشگاه ها و هم مجتمع های فرهنگی و هنری باید به بخش خصوصی واگذار شوند. بر این اساس مجتمع های فرهنگی و هنری به مزایده گذاشته شدند و اجاره بهای آنها به خزانه واریز می شود و سایر هزینه ها نیز از طریق درآمد حاصل از کارهایی که انجام می شود، تامین گردد و به عهده کسی است که مجتمع به او واگذار شده است.
حمیده ماحوزی در ارتباط با واگذاری مجتمع های فرهنگی هنری استان بوشهر به بخش خصوصی نیز گفت: در کل استان حدود یازده مجتمع فرهنگی هنری را واگذار کردیم و قراردادهای آنها را برای تایید به وزارتخانه ارسال کردیم.
هر پلاتو ماهانه پنج جلسه رایگان است
ماحوزی با اشاره به فعالیت انجمن های هنری و فرهنگی نیز تاکید کرد: انجمن های هنری طبق روال گذشته فعالیت های خود را انجام می دهند و مشکلی از این بابت نخواهند داشت. هر پلاتو، پنج جلسه در هر ماه به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می گیرد و با توجه به اینکه در حال حاضر در مجتمع فرهنگی و هنری «9 دی» سه پلاتو داریم، 15 جلسه رایگان در ماه در اختیار هنرمندان است. در ارتباط با اجراهای عموم هم چون این اجراها درآمدزا است، هنرمندان با مبلغ جزئی می توانند با بخش خصوصی که مدیریت مجتمع فرهنگی را به عهده گرفته است، تعامل داشته باشند چراکه بخش خصوصی در این مجتمع ها اغالب از بدنه خود هنرمندان و آشنا با مقوله هنر هستند.
می گویند نگران نباشید اما هنرمندان نگرانند
در این میان پای صحبت هنرمندان نیز نشستیم:
واقعیت آن است که ماجرای واگذاری اماکن فرهنگی هنری به بخش خصوصی برای ما خیلی مبهم است. مبهم از این جهت که روشن نیست این واگذاری ها دقیقا به چه شکلی اتفاق افتاده است. به خاطر همین ابهامات نمی توان تهدیدها و فرصت هایش را تجزیه و تحلیل کرد.
این اتفاق بسیار مهمی است؛ خب معلوم است اگر واگذاری ها برای جامعه هنری حاوی نکات ارزشمندی باشد می توان از آن به عنوان یک فرصت تلقی اش کرد ولی اگر به عکس، موجب کند شدن روند فعالیت های فرهنگی هنری شود، یک تهدید جدی به شمار می رود. به همین دلیل است که می گوییم واگذاری ها پر ابهام است و متاسفانه کسی هم هنرمندان را روشن نمی کند. تنها می گویند: نگران نباشید. ولی حقیقتا همه هنرمندان نگرانند.
اطلاعات ما در مورد واگذاری های اماکن فرهنگی هنری در برخی استان ها می گوید نتیجه آن به سود جامعه هنری و هنرمندان نیست. بنابراین باید این رویداد حتی اگر یک قانون باشد (که هست) با دقت خاصی انجام شود تا برای فعالیت های هنری مشکل خاصی به وجود نیاید، که اگر بیاید قطعا این واگذاری ها خوب نیست.
فعالیتهای هنریِ کم؛ درآمدزایی مبهم 
یکی دیگر از هنرمندان هم استانی که نمی خواهد اسمش فاش شود ؛  به مبهم بودن درآمدزایی این مجتمع ها اشاره می کند:
برای من شخصا سوال است که آیا این اماکن در شهرستان ها درآمدزا هست؟آیا فعالیت های فرهنگی هنری به در آمدزایی رسیده اند؟یا قرار است با فعالیت های غیر فرهنگی در این اماکن به درآمدزایی برسند؟ که اگر این گونه باشد اتفاق خطرناکی خواهد بود. برای اینکه مسئله را باز کنم‌، تشریح می کنم که اگر فردا مراسم عروسی در مجتمع های فرهنگی برکزار شد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ کسی که این اماکن را تحویل می گیرد باید به درآمدزایی برسد، در شهری که فعالیت‌های فرهنگی هنری اش درآمدزا نیست یا کم هست، طرف چکار می کند؟ قطعا مجتمع را به مراسم های عروسی کرایه می دهد و یا مجتمع را تبدیل به یک آموزشگاه علمی و کلاس های کنکور می کند و....همه این ها برای فرهنگ و هنر استان ما تهدید به شمار می رود.
بنابراین نتیجه صحبت هایم در این بخش اینست که: واگذاری های مجتمع های فرهنگی هنری برای ما مبهم است. روشنگری هم اتفاق نمی افتد. بحث دیگری که درباره این واگذاری ها مطرح است این که انجمن های فرهنگی هنری در اولویت این واگذاری هستند. یعنی این اماکن را می توان با انجام ترک تشریفات به انجمن های فعال و متقاضی سپرد. در حالی که در استان ما انجمن ها از این ماجرا کلا بی خبر بوده اند. در واقع موقعی شنیده اند که همه چیز تمام شده بود.
چرا اماکن و مراکز پردرآمد به بخش خصوصی واگذار نمی شوند؟
یک نفر باید به این سوالات پاسخ دهد لطفا.
سوال که مطرح است این است که در کشور ما چرا اماکن و مراکز پردرآمد به بخش خصوصی واگذار نمی شوند؟ فقط تمرکز کرده اند روی اماکن فرهنگی که همگان می دانند در صورت درآمدزایی هم، درآمدشان ناچیز است. سوال دیگری که نتیجه ابهامات است اینکه، بودجه های عمرانی که به اماکن فرهنگی هنری استان، هر ساله تخصیص داده می شود از این پس هم تخصیص داده می شود؟! اگر می شود، چگونه هزینه می شود؟ سالن در اختیار شماست، بعد من مثلا تعمیر و تجهیزش می کنم؟ به همین دلیل است که می گویم مبهم است. تکلیف انجمن های هنری چه می شود؟ اماکنی که در اختیار آنهاست.چه می شود؟
اما این ماجرا یک سر دیگر هم دارد؛ بخش خصوصی. این بخش نیز نگرانی هایی دارد که قابل تامل است. اغلب مجتمع های فرهنگی و هنری به افرادی از جنس و بدنه فرهنگ و هنر واگذار شده اند؛ یعنی همان کسانی که خود خاک خورده و رنج کشیده این حوزه هستند و جنس درد هنرمندان و اهل فرهنگ را می دانند. یک منبع آگاه در این زمینه می گوید:
مبالغ سنگین قبوض برق و آب ارشاد به گردن بخش خصوصی
یکی از مشکلات ما خود اداره ارشاد است که از تعدادی از اتاق های مجتمع های فرهنگی و هنری استفاده می کنند و علاوه بر این که هزینه ای در قبال آن پرداخت نمی کنند، مبلغ قابل توجهی از هزینه های جاری آن ها نیز به عهده ما است. به عنوان مثال قبوض آب، برق، تلفن و... که در برخی فصول سال مبالغ سنگینی هم دارد را بخش خصوصی باید بپردازد. یا به ما گفته شده که پنج شب پلاتو و پنج شب سالن را در ماه به صورت رایگان در اختیار هنرمندان و گروه های هنری بگذاریم. در این میان تکلیف برق و هزینه های جاری این جلسات چه می شود؟ این موردی است که ما باید رایگان در اختیار هنرمندان قرار دهیم و برای ما اصلا درآمدی ندارد و به نظر می رسد که این مساله حتما باید بازنگری شود و حداقل هزینه های جاری مثل قبوض آب و برق و تلفن و... را خود اداره ارشاد پرداخت کند. مساله دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که مجتمع ها از محل کلاس ها سود آنچنانی ندارند و درآمد اصلی مجتمع های فرهنگی و هنری از اجراهای تئاتری و موسیقی است و گروه هایی نیز که در این حوزه فعالیت می کنند، گروه هایی هستند که زیرمجموعه خود فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و قرار هم بر این است که پنج جلسه سالن پلاتو و پنج جلسه سالن را در ماه رایگان در اختیار بگیرند. خب مگر با این فعالیت کمی که در حوزه فرهنگ و هنر در استان وجود دارد، در ماه چند اجرای تئاتر یا موسیقی وجود دارد که از ده جلسه بیشتر شود و ما بتوانیم از آن ها درآمدزایی کنیم؟!
بندهای قرارداد یک طرفه و به نفع ارشاد است
از طرفی دیگر خیلی از این مجتمع های فرهنگی از نظر تجهیزات و ... دارای کمبود های اساسی هستند و هنوز تکمیل نشده اند و همگی اینها هزینه هایی است که به گردن بخش خصوصی افتاده است.
بندهای قرارداد واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری کاملا یک طرفه و به ضرر بخش خصوصی است و تکلیف خیلی از چیزها از جمله حضور خود فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع ها مشخص و تعریف نشده و اگر هم که تعریف شده به نفع خود اداره ارشاد تعریف شده است.
 
واگذاری بایست معطوف به رقابت قانونی در واگذاری باشد نه معطوف به روابط خویشاوندی
حمید موذنی نویسنده و پژهشگر نیز در این ارتباط به پیام عسلویه گفت: «کاستن از تصدی دولت در حوزه اقتصاد و فرهنگ ضمن اینکه به کارامدی این عرصه ها می گردد موجب افزایش خلاقیت، رقابت و پویایی انها می شود.
واگذاری مجتمع های فرهنگی در این عرصه ها اگر همراه با سازوکار قانونی و معطوف به طرح برنامه ها و اهداف افراد و یا نهادهای تحویل گیرنده باشد به لحاظ بازدهی موجب ارتقا کمی و کیفی اثار فرهنگی و هنری می گردد
در این راستا بایست توجه شود که واگذاری بایست معطوف به رقابت قانونی در واگذاری باشد نه معطوف به واگذاری به خویشاوندان یا سفارش شده ها. این موضوع تاثیر بسزایی در کارامدی و سطح کیفی برنامه های پساواگذاری دارد. در این زمینه بایست واگذاری با نظارت واقعی همراه باشد تا نتیجه حاصله معطوف به رضایتمتدی مخاطبان هدف یعنی اهالی فرهنگ و هنر و مخاطبان انها باشد.

موذنی همچنین عنوان کرد: در صورت رعایت قانونی واگذاری بدون شک اثار تولیدی هنری از سایه ی پروپاگاند بودن و جشنواره ای به سمت و سوی حرفه ای شدن ، درامدزا شدن و در نهایت رضایت مردم و مخاطبان می انجامد.»

به هر صورت جامعه هنری استان نگران است. نگران تعطیل شدن فعالیت ها. ما امیدواریم همین چراغی که کورسویش در این دیار روشن است به خاموشی نگراید و این واگذاری ها به فعالیت‌های هنری هنرمندان استان لطمه ای وارد نکند که اگر بکند قطعا تهدید جدی برای تعطیلی فعالیت ها به شمار می رود.
 

منبع: پیام عسلویه

کلیدواژه

مجتمع های فرهنگی و هنری

بخش خصوصی

معاون سیاسی استانداری بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی