سیاست / شناسه خبر: 20635 / تاریخ انتشار : 1396/12/15 11:25
|
دیوان عدالت اداری بومی ها را حذف کرد!

حذف سهمیه بومی ها از آزمون استخدامی وزارت نفت!

بوشهری ها / بومی های استان یکبار دیگر از امتیازی وعده داده شده، محروم شدند! امتیازی که در دوران انتخابات مجلس در سال 94 مانور زیادی روی آن داده شد و حتی کار به جایی رسید که جدا از نماینده جنوب استان ، حسن روحانی نیز در سفر خود به استان بوشهر، خبر از اجرای مصوبه 50% بومی گزینی داد. مصوبه ای که البته هیچ کدام از اهالی استان نه اعتقادی به اجرا شدنش دارند و نه امیدی دارند که این مسئله در آینده به واقعیت بدل شود.
دیوان عدالت اداری بومی ها را حذف کرد!
خبر کوتاه بود و تلخ! خبری که با تیتر «سهمیه بومی های استان از آزمون استخدامی وزارت نفت حذف شد» روی سایت ها و فضای مجازی آمد و آب سردی بود بر پیکره بسیاری از جوانان استان که دل به این آزمون برای ساختن آینده ای بهتر بسته بودند. آینده ای که به نظر می رسد برای ساختنش، اصلا نباید امیدی به مسئولان و نمایندگان استان داشته باشند! اما اصل خبر چه بود؟
چندی پیش وزارت نفت اقدام به ثبت نام برای برگزاری آزمون استخدامی کرد و شرایطی را پیش روی ثبت نام کنندگان نهاد که به نظر می رسید به نوعی سنگ اندازی عمدی برای عدم شرکت در این آزمون باشد! شرایطی سخت که در همین صفحه در ارتباط با آن و لزوم متوقف کردن این آزمون با شرایط موجود، نوشتیم. اتفاقی که در نهایت افتاد و این آزمون به دستور دیوان عدالت اداری متوقف شد. این دستور موجی از امید را به خصوص در بین جوانان بومی استان به وجود آورد و حتی نمایندگان استان نیز روی آن مانور بسیاری دادند. با این حال پس از گذشت چند ماه در جدیدترین رای دیوان عدالت اداری در ارتباط با این آزمون ، نه تنها شرایط گذشته بهبود پیدا نکرد بلکه در اقدامی عجیب سهمیه بومی نیز از این آزمون حذف شد تا این سوال به وجود بیاید که نمایندگان استان دقیقا در مجلس چه می کنند؟ در این رای سهمیه های زیر از آزمون مربوطه حذف شده اند:
1.سهمیه فرزندان کارکنان رسمی بازنشسته صنعت نفت
2.سهمیه فرزندان کارکنان رسمی فوت شده صنعت نفت
3.سهمیه فرزندان کارکنان رسمی از کار افتاده صنعت نفت
4.سهمیه فرزندان کارکنان رسمی شاغل صنعت نفت
5.سهمیه فرزندان کارکنان رسمی بازنشسته صنعت نفت دارای سابقه خدمت اشتغال در سمت‌های سازمانی 6.طرح‌های اقماری یا مناطق گرمسیری جنوب یا خانگیران
7.سهمیه فرزندان کارکنان رسمی از کار افتاده صنعت نفت دارای سابقه خدمت اشتغال در سمت‌های سازمانی 8.طرح‌های اقماری یا مناطق گرمسیری جنوب یا خانگیران
9.سهمیه فرزندان کارکنان رسمی فوت شده صنعت نفت دارای سابقه خدمت اشتغال در سمت‌های سازمانی طرح‌های اقماری یا مناطق گرمسیری جنوب یا خانگیران
10.سهمیه فرزندان کارکنان رسمی شاغل صنعت نفت دارای سابقه خدمت اشتغال در سمت‌های سازمانی 11.طرح‌های اقماری یا مناطق گرمسیری جنوب یا خانگیران
12.سهمیه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت
13.سهمیه نیروهای بومی شهر و استان
14.سهمیه شاغلان شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با شرکت ها و واحدهای صنعت نفت
15.سهمیه نیروهای قرارداد مدت موقت و معین صنعت نفت

حذف دو سهمیه مهم و سرنوشت ساز
از 15 سهمیه فوق شاید سه سهمیه بیش از باقی باعث نادیده گرفته شدن حق مردم به خصوص جوانان استان شود. نخست حذف سهمیه بومی است که کاملا بر خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهور است و باعث می شود تا این جوانان که سال ها مشقت تحصیل را به جان خریده، در زمانی که باید میوه این تلاش ها را بچینند این چنین مورد ظلم واقع شده و نادیده گرفته شوند.
مورد دوم اما به حذف دو سهمیه شاغلان شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با شرکت ها و واحدهای صنعت نفت و سهمیه نیروهای قرارداد مدت موقت و معین صنعت نفت باز می گردد که شاید پس از سال ها امیدوار شده بودند تا با شرکت در این آزمون به نوعی وضعیت شغلی خود را پایدار کرده و به حداقل امنیت شغلی مورد نظر دست یابند. اتفاقی که در نهایت با رای عجیب دیوان عدالت اداری نیفتاد و با حذف این سهمیه بار دیگر ثابت شد که سهم مردم و جوانان استان از این همه پتروشیمی وش رکت فقط و فقط همان دود فلرهایی است که روزانه تنفس کرده و سلامت آنها را به بازی می گیرند.
مرگ در راه اشتغال
در تلخ‌ترین و جدیدترین اتفاق افتاده در این حوزه که در نتیجه همین ناحقی ها و عدم توجه به آن به وقوع پیوسته، فوت دو جوان هم استانی در راه استخدام و اشتغال بود. داستان از این قرار است که بسیاری از جوانان استان بعد از اینکه موفق می شوند هزار و یک مانعی که در راه اشتغال وجودا دارد را از پیش رو بردارند، تازه باید برای مصاحبه نهایی به تهران رفته و آنجا مراحل استخدام را طی کنند! در همین راستا نیز یک جوان اهل انارستان که موفق به قبولی در آزمون استخدامی پتروشیمی پتروپالایش کنگان می شود، برای نهایی شدن استخدام و شرکت در مصاحبه نهایی به تهران سفر می کند، که متاسفانه در این سفر که با همراهی برادر کوچکش بوده، تصادف کرده و جان خود را از دست می دهد!
این خبر تلخ اما عاقبت همان ناحقی های ادامه دار در راستای استخدامی های استان است که سالهاست هیچکس حتی با وجود دستور مستقیم و واضح رییس جمهور نتوانسته آن را به درستی و به شکلی که حق واقعی مردم منطقه ون بومی هاس استان لحاظ شود، اجرا کند.
هادی بحرینی از فعالان جنوب استان که تجربه فعالیت شغلی در این منطقه و حوزه را دارد، در خصوص حذف سهمیه بومی در آزمون وزارت نفت، اینگونه نظرش را بیان کرد: « دیروز خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر حذف سهمیه بومی ها از استخدام های نفت که تیر خلاصی بود بر امیدهای جوانان مظلوم بوشهری. هرچند سهمیه استخدام 50درصد بومی همیشه بر روی کاغذ ماند و هیچگاه روی حقیقت بخود ندید، ولی کورسوی امیدی بود برای جوانانی که به امید استخدام در صنایع نفت و گاز استان راهی دانشگاه می شدند و همیشه نقطه تاریکی در عملکرد مسئولانی بوشهری بود که هیچگاه نه برنامه ای برای اجرای این مصوبه داشتند و نه اولویتی
برای آن قائل بودند.  فارغ از چرایی و چگونگی اجرای این سهمیه، حذف آن ظلم آشکاری است که لازم است مسئولان استان به آن اعتراضی هماهنگ و منسجم داشته باشند. حتی یک رودخانه هم اگر از سرزمینی میگذرد باید حق آب  آن سرزمین را بپردازد، چطور بودجه کل کشور از نفت و گازی که بوشهری ها بر گرده آن نشسته اند تامین می شود و چیزی غیر از آلودگی و درد و سرطان نصیب آنها نمی شود؟!  چرا نباید اولویت استخدام، که کمترین جبران مافات برای محیط پیرامونی نفت است با جوان بومی تحصیلکرده ای باشد که نفت و گاز از سرزمین آنها استخراج می شود و آلودگی های آنرا هم در محیط زندگی خود تحمل میکند؟!
از آنجایی که همیشه حق گرفتنی است نه دادنی، لازم است نماینده ها و مسئولان استان مجدانه پیگیر رفع این ظلم آشکار باشند. در این سالها نهایت قدرت و کنش گری نمایندگان استان در حد معرفی چند نفر از آشنایان خود در پست های پایین و بی اهمیت بوده و در رایزنی ها و پیگیری های کلان ناتوان و کم اثر بوده اند.و نه تنها قادر به اجرای مصوبه سهمیه استخدام 50درصد بومی نبوده اند، بلکه در قبال اخراج نیروهای بومی و تنزل درجه مدیران بومی نیز منفعل و بی اثر عمل کرده اند. گویی پارس جنوبی بخشی از استان ما نیست و مسئولان آن را از سیطره حاکمیتی خود خارج ساخته اند. و سکوت نمایندگان و مسئولان استان در قبال حذف سهمیه استخدام بومی خیانتی است که همیشه در یاد بوشهری ها خواهد ماند. »


 

کلیدواژه

حذف

سهمیه

بومی ها

آزمون

وزارت نفت

استخدام

بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی