سیاست / شناسه خبر: 20638 / تاریخ انتشار : 1396/12/15 11:48
|
نگاهی به سفر قریب‌الوقوع مسافران نوروزی به بوشهر؛

بایدها و نبایدها

بوشهری ها / نزدیک به دو هفته تا آغاز سال جدید باقی مانده و تب و تاب نوروز و سفرهای نوروزی کم کم داغ می شود. تب و تابی که بی شک به بوشهر نیز خواهد رسید و به رسم هر سال بوشهر نیز شاهد حضور گسترده مسافران نوروزی در سطح شهر خواهد بود. مسافرانی که بعضاً حتی پیش از سال جدید وارد شهر شده و گاها تا آخرین لحظه تعطیلات نیز مسافرت خود را ادامه می دهند. در این شرایط و با توجه به قریب الوقوع بودن حضور مسافران نوروزی نگاهی خواهیم داشت به آنچه در سال گذشته در دوران حضور مسافران نوروزی در سطح شهر روی داد و سپس در گفتگویی میدانی با یک شهروند و یک مغازه دار، نظر آنها را در ارتباط با این حضور هر ساله جویا می شویم.
 

بیش از 7 میلیون مسافر به بوشهر می آیند؟

در گام نخست و بر طبق پیش بینی ها امسال با افزایش حضور مسافران نوروزی مواجه هستیم که با توجه به حضور  6 میلیون و 900 هزار نفر در نوروز گذشته، امسال این رقم احتمالا به بیش از 7 میلیون برسد که البته سهم شهر بوشهر احتمالا مثل همیشه از گناوه کمتر بوده و رتبه دوم را به خود اختصاص خواهد داد. با این حال باز هم در صورت حضور این جمعیت آیا شهر بوشهر آمادگی میزبانی از آنها را داشته و ساز و کار مناسبی توسط مسئولان و مدیران شهری اتخاذ شده تا دیگر شاهد مشکلات و اتفاقات عجیب نوروزهای گذشته نباشیم؟

اتفاقی که تنها در بوشهر می افتد!

یکی از بدترین اتفاقاتی که هر ساله و به خصوص در دو سال گذشته در سطح شهر بوشهر با حضور مسافران نوروزی شاهدش هستیم، هجوم بیشمار چادرهای مسافرتی به نقطه نقطه شهر است به طوری که نه تنها پارک ها و چمن هایشان از این حضور در امان نمی مانند بلکه شاهد بودیم این چادرها به سطح بلوارها، پیاده رو و درب حیاط خانه ها رسیده و نه تنها باعث آسیب به فضای سبز موجود شده بلکه به زشت شدن چهره شهر در روزهای عید کمک شایانی می کنند. نکته اینجاست که هر ساله کمپ هایی برای استقرار چادرها تعبیه می شود اما باز هم بسیاری از مسافران ترجیح می دهند چادر خود را در پیاده رو یا روی سبزه پارک ها بنا کنند و کمتر میلی به حضور در کمپ های مسافرتی از خود نشان می دهند! جدا از اینکه این شرایط چه آسیبی به اقتصاد هتل ها، مهمانسراها و ... می زند و چقدر چهره شهر را بهم ریخته و بد نشان می دهد، عدم برخورد با این رفتارها نیز در نوع خود بسیار عجیب و مایه تاسف است. به عنوان مثال شما در شهرهایی چون شیراز، اصفهان و .... به هیچ وجه اجازه ندارید در شرایط مشابه آنچه در بوشهر می بینید چادر برپا کنید و به محض انجام این کار مامورین اقدام به جمع آوری چادرها می کنند، اما در بوشهر و به خصوص در سال گذشته نه تنها اراده ای برای برخورد و جمع آوری این چادرها برای کمک به زیباسازی و نظم شهر نبود، بلکه کار به جایی رسیده بود که در یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمدترین نقاط ساحل که به عنوان پیاده رو شناخته می شد، چند خانواده با برپایی چادر به شکل دایره ای برای خود فضایی حیاط گونه ایجاد کرده و به کل راه را برای عبور و مرور افراد بسته بودند. این مورد اتفاقی است که امسال به هیچ وجه نباید رخ دهد و بر خلاف نظر عده ای که سکوت در برابر این رفتارها را «مهمان نوازی» می خوانند، مواردی از این دست مصداق بارز عدم رعایت حقوق شهروندی است که متاسفانه در شهر ما تا کنون اراده ای برای مقابله با آن نبوده است!

سرویس بهداشتی موجود نیست!

از مهمترین مشکلاتی که هر ساله در شهر شاهد آن هستیم عدم وجود سرویس های بهداشتی مناسب و کافی است که کار را هم برای مسافران هم دیگر شهروندان سخت می کند. جدا از این مسئله که ما اکنون با توجه به پیشبینی از حضور مسافران به سرویس های بهداشتی بیشتری نیازمندیم، همین سرویس های فعلی نیز به تعمیرات گسترده نیاز دارند و در حال حاضر سرویس های بهداشتی نزدیک نفتکش و پارک لیان مدتیست قابل استفاده نبوده و نارضایتی بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است که در صورت عدم رسیدگی می تواند با توجه به حجم بالای مسافران نوروزی از نظر بهداشتی مشکلات بسیاری را ایجاد کند. این مورد نیز در عید پیش رو نی باید اصلاح شده و از هم اکنون چاره ای جدی برای آن اندیشیده شود!

غرفه هایی برای دیگران

بی شک از دیگر مواردی که این سالها محل بحث بوده برپایی غرفه های نوروزی در سطح ساحل بوشهر است که مشخص نیست بر چه مبنا و هدف پایه گذاری شده اند! غرفه هایی که سودش در بسیاری از موارد نه تنها به جیب مردم و کسبه بوشهری نرفته بلکه به کار و کسب آنان نیز لطمه زده و به نوعی خروج سرمایه از بوشهر را رقم زده است. بگذریم که این غرفه ها بیشتر باعث ایجاد شلوغی کاذب شده و حتی در مواردی دید زیبای دریا و ساحل بوشهر را کور کرده و بد سلیقگی را به نوعی تمام کرده است. این مورد البته ظاهرا امسال دیگر دیده نخواهد شد و بر طبق گفته عبدالخالق برزگرزاده عضو شورای شهر بوشهر در راستای کمک به مغازه داران و کسبه شهر در ایام نوروز، شهرداری مجوز برپایی غرفه فروش کالا نمی دهد. اتفاقی که گامی رو به جلو محسوب شده و می توان گفت حداقل یکی از اشکالات شهری در زمان نوروز را که چند سال است شاهد بودیم، امسال وجود نخواهد داشت.

شهری تمیز؛ رویایی غیرممکن

شاید بتوان گفت وضعیت پاکیزگی در سطح شهر بوشهر پیش از عید و در زمان حضور مسافران فرقی از زمین تا آسمان دارد. البته نه اینکه پیش از عید شاهد شرایط ایده آل هستیم اما در روزهای نوروز شهر به واقع به وضع بدی دچار می شود. این مسئله ناشی از دو اتفاق است. نخست همان عدم نظارت و برخورد لازم است که باعث می شود مسافرانی که می بینند در پارک چادر زدنشان ایرادی نداشته و کسی با آنها کاری ندارد، به خود اجازه دهند زباله های خود را نیز در همان نقطه بریزند . دوم آنکه در همان کمپ ها و یا حتی ورودی شهر هیچ گوشزدی در این رابطه نشده و کمترین امکاناتی نیز در اختیار مسافران قرار نمی گیرد. به عنوان مثال در شهر اصفهان در ورودی شهر به هر خودرو یک بسته پلاستیک زباله و دستکش به رایگان داده می شود و از آنها می خواهند که زباله های خود را درون آن بریزند. همچنین در کمپ ها نیز به همین گونه است و حتی در روزهای عید ای قبیل کارها تکرار می شود تا نه تنها مسافران را ملزم به رعایت پاکیزگی کنند، بلکه شرایطی را به وجود آورند که در ذهن مسافران این مهم جا بیفتد که پاکیزگی شهر برای شهروندانش تا چه اندازه مهم و حائز اهمیت است.

با این حال این مهم در بوشهر به خوبی رعایت نشده و هر ساله شاهد حجم عظیم زباله های ریخته شده در سطح شهر به وسیله مسافران هستیم و اراده ای هم برای مقابله با آن چه در بعد آموزشی و چه تامین امکانات لازم وجود ندارد.

تقریبا فروش در زمان عید تغییری نمی کند!

یکی از کسبه بازار پوشاک بوشهر که سالهاست در این صنف فعالیت می کند، حضور مسافران نوروزی را به شکل فعلی مفید نمی داند و از کاهش تقاضای بازار در تعطیلات نوروز خبر داده و می گوید: «آن حجم از مسافران نوروزی که سالانه به بوشهر سفر می کنند، نه تنها برای صنف ما بلکه برای اکثر کسبه یک هجوم کاذب است که آمار فروش ما را آنچنان تغییر نمی دهد. به طور کلی این مسافران جز در مواردی خاص اصلا قدرت خرید چندانی ندارند و حتی برای مواد غذایی نیز حداقل ها را هزینه می کنند. شاید در طول عید نوروز نسبت به قبل از آن، آمار فروش ما در حد یکی دو درصد تغییر داشته و دیگر خبری از فروش خوب عید نیست. این مسئله را می توان ادعا کرد که اصولا این مسافران به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول که اصلا قدرت خرید خاصی ندارند و خود را از استان های دیگر به نزدیک ترین دریا رسانده اند و دسته دوم نیز با وجود قدرت خرید دست در جیبشان نکرده و یا نهایتا از گناوه و دلوار خرید می کنند. اصل فروش ما همان پیش از نوروز اتفاق می افتد که البته آن هم امسال چندان تعریفی ندارد!»

شهر مال ما نیست!

محمد از شهروندان بوشهری نیز چندان دل خوشی از مسافران نوروزی ندارد و در این باره می گوید: «پارسال خیلی اوضاع خراب بود! شاید باورتان نشود اما سر بعضی پیچ ها نیز چادر زده بودند به طوری که اگر دستت را دراز می کردی می توانست از چارشان چیزی برداری! در مسئله زباله هم که وقتی خودمان رعایت نمی کنیم یا دوستانه این رفتارها را گوشزد نمی کنیم از بقیه چه توقعی دارید؟ نصف ساحل یا پوست چیپس و پفک بود یا ظروف یکبار مصرف! به مسئولان هم که اعتراض می کردیم می گفتند اگر زیاد تذکر بدهیم دیگر به اینجا نمی آیند! خب نیایند! مسافری که ریالی در بوشهر خرج نکرده و حتی نان را از شیراز با خود می آورد، حضورش چه کمکی به شهر می کند که حالا نیامدنش باعث ضرر شود؟ بگذریم که حتی بعضا نا امنی هم ایجاد می کنند.»

شاید سال دیگر!

با اتفاقاتی که طی چندماه گذشته در حوزه شهرداری وش ورای شهر افتاد بعید است که امسال شاهد مشکلات فوق نبوده و رویه ای متفاوت را شاهد باشیم. اما ای کاش مسئولان و مدیران شهری و اعضای شورای شهر با تدوین برنامه ای این قبیل مشکلات را که با حداقل تدابیر قابل حل است، مورد توجه قرار داده و نسبت به رفع آنها اقدام کنند. فراموش نکنیم که مشکلات بالا را نه تنها در دیگر مراکز استان بلکه در بسیاری از شهرها که بعضا مسافران بیشتری نیز مهمانشان هستند، شاهد نبوده و سال هاست توانسته اند با اتخاذ تصمیماتی صحیح شرایط شهرشان را در دوران نوروز بهبود ببخشند.

کلیدواژه

بوشهر

نوروز

سفر

مسافران

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی