فرهنگ / شناسه خبر: 20648 / تاریخ انتشار : 1396/12/18 13:18
|
10 سال ندانم‌کاری و بی‌تفاوتی مدیران نسبت به کتابخانه شهید عاشوری‌؛

کتابخانه ناکام

ساختمانی که در وضعیتی خوشبینانه می تواند 20 سال عمر مفید داشته باشد، پس از دو سال بلااستفاده می شود و حالا هم بعد از گذشت 10 سال نیمی از این عمر مفید را بی آن که مفید واقع شود، طی کرده است.

بوشهری ها /

 

 

 

هنوز 2 سال نیست به بهره برداری رسیده است که ناگهان بخشی از سقف آن فرو میریزد؛ همان زمان مدیران وقتِ مربوط پیگیر علت این اتفاق و بازسازی و یا احیانا تخریب احتمالی آن می شوند. پیگیری هایی که 10 سال است به طول انجامیده و اگر این گزارش را بخوانید، شما هم مثل ما به این نتیجه می رسید که پیگیری مسئولان! به این زودی ها به سرانجامی نخواهد رسید و این ساختمان مغفولماندة متروکِ آرمیده در گوشه مجتمع فرهنگی و هنری بندر بوشهر همچنان مغفولِ متروک خواهد ماند تا خدا چه خواهد... .  کتابخانه شهید عاشوری نژاد بوشهر به عنوان تنها کتابخانه عمومی شهر بوشهر که در سال 84 ساختمان آن افتتاح شد و در حالیکه کمتر از دو سال از زمان بهره برداری آن به عنوان کتابخانه می گذشت، فرو ریخت. عملیات اجرایی این کتابخانه با هزار و 600 متر مربع با کارفرمایی مناطق نفت خیز در سال 81 آغاز و در سال 84 بهرهبرداری شد و در اختیار اداره ارشاد قرار گرفت. درب این کتابخانه بعد از حدود دو سال بلااستفاده بودن به عنوان کتابخانه، پس از تجهیز شدن در اسفند ماه 86 بر روی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی بوشهر باز شد اما پس از این که قسمتی از سقف این کتابخانه فرو ریخت، مردم بوشهر از داشتن کتابخانه عمومی محروم شدند. ساختمانی که در وضعیتی خوشبینانه می تواند 20 سال عمر مفید داشته باشد، پس از دو سال بلااستفاده می شود و حالا هم بعد از گذشت 10 سال نیمی از این عمر مفید را بی آن که مفید واقع شود، طی کرده است.

 

  سازمان همیاری و شهرداری: سازمان نظام مهندسی استان بوشهر باید جوابگوی وضعیت پیش آمده باشند

همان زمان علیرضا خوش طینت، مدیر کل امور کتابخانه های عمومی استان بوشهر به خبرنگار مهر گفته بود: «هم اکنون بخشی از سقف این کتابخانه فرو ریخته و احتمال ریزش کامل سقف آن نیز وجود دارد. طبق کارشناسی های صورت گرفته توسط کارشناسان نهاد کتابخانه های کشور صلاح دیده شد این کتابخانه تعطیل شود تا خطری متوجه اعضای کتابخانه و پرسنل نشود. طبق نشست هایی که با معاون امور عمرانی استانداری بوشهر داشته ایم مقرر شده میزان خسارت مشخص و بررسی شود و مشخص کنیم که آیا ساختمان این کتابخوانه قابلیت تعمیر را دارد یا خیر. تعمیر این ساختمان امر نادرستی است و به نظر ما اگر قرار است ساختمان تخریب نشود باید کارهای اساسی برای نجات این ساختمان صورت گیرد. ممکن است ما سقف را تعمیر کنیم اما مشخص نیست که بدنه ساختمان بتوانند جوابگو باشد و اصلا شاید ایراد کلی از ستونها باشد.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نظارتی برانجام این پروژه در هنگام ساخت وجود نداشته است نیز گفته بود: «این اداره کل در بحث فنی پروژه ها هیچ دخالتی ندارد و تنها دستگاهی بهره بردار هستیم و در انجام پروژه هیچگونه دخالت و نظارتی نداریم. جهت ایجاد این کتابخانه که حدود یک سال و نیم از عمر مفید بهره برداری از آن می گذرد، اعتباری بیش از یک میلیارد تومان جهت اجرای این طرح هزینه شده است. پیمانکار این پروژه سازمان همیاری و شهرداری بوده و تحویل سازمان نظام مهندسی استان بوشهر بوده و در این شرایط، این دو نهاد باید جوابگوی وضعیت پیش آمده باشند.»

 

  ساختمان به عنوان کتابخانه اما بدون تجهیزات و حتی یک قفسه افتتاح شد

مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این ساختمان بدون هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی در سال 84 و پیش از مدیریت بنده در ارشاد افتتاح شد، به پیام عسلویه می گوید: این که ساختمانی را به عنوان کتابخانه اما بدون تجهیزات و حتی یک قفسه، تحویل و افتتاح شود کاری اشتباه و به نظر من خطاست. اردیبهشت 85 که بنده مدیرکل ارشاد شدم، این ساختمان هنوز تجهیز نشده بود. با پیگیری هایی که انجام دادیم از طریق اعتبارات استانی و ملی کتابخانه را به لحاظ قفسه، کتاب؛ سیستم خنککننده و ... تجهیز کردیم. آن زمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر انجمن کتابخانه های استان بود و به همین خاطر امور کتابخانه ها جزئی از بدنه ارشاد محسوب می شد اما مسئول کتابخانههای استان هم داشتیم که این مساله باعث می شد که حالت نیمه استقلال هم داشته باشیم. بنابراین مسئولیت احداث و تجهیز کتابخانه ها و... به عهده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و بر همین اساس هم بود که بنده به عنوان مدیرکل ارشاد این ساختمان را تجهیز کردم و فکر می کنم تا اوایل سال 86 که اداره کل کتابخانه ها به صورت مستقل تاسیس شد این کتابخانه با حضور استاندار وقت- آقای افراشته- و اولین مدیرکل امور کتابخانه های استان-آقای خوش طینت- افتتاح شد.

 

  ضعف مدیریت، بی برنامگی و بی تفاوتی دلیل طولانیشدن پروسه بازسازی است

نصرالله شفیعی در ادامه یادآور شد: حدود یک سال و نیم بعد از آن و پس از بارندگی که در بوشهر داشتیم، بخشی از سقف این کتابخانه ریزش کرد. همان زمان مدیرکل وقت کتابخانه ها و بنده هم به سهم خودم مساله را پیگیری کردیم اما مسئولیت اصلی پیگیری های آن به عهده امور کتابخانه ها بود. البته همان زمان هم با وجود مستقلشدن امور کتابخانه ها، این اداره برای تامین اعتبار به منظور تجهیز و یا تاسیس کتابخانه ها نمیتوانست مستقیم وارد عمل شود و اعتبارات بین مدیرکل ارشاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبادله می شد. بعد از این اتفاق، مسئولان مربوط جلساتی را برگزار کردند که نسبت به این ساختمان تصمیم گیری کنند. برخی بر این نظر بودند که سقف ساختمان باید تخریب شود و بررسی هایی نیز به لحاظ فنی انجام شد و نهایتا به این نتیجه رسیدند که نیازی به تخریب کلی سقف نیست و این ساختمان باید استحکام سازی شود. از آن جا که ضعف مدیریت، بی برنامگی و بی تفاوتی از سوی مسئولان امر در دوره های مختلف وجود دارد، متاسفانه پیگیری ها رها شد و یک ساختمان بسیار خوب با یک سری نواقصات قابل رفع، متروک مانده است. در این سال ها بسیاری از کتاب ها در آن جا از بین رفتند، قفسه ها خراب شدند و بخشی از این تجهیزات به کتابخانه مصلحیان انتقال داده شد.

ظلم و جفای بزرگی بر اثر ندانم کاری و بی تفاوتی مدیران مسئول، اعم از حوزه استانداری تا حوزه فرهنگی در حق مرکز استان شد و باعث گردید کتابخانه ای که می شد به خوبی از آن استفاده شود، به این وضعیتی که می بینید، درآید.

 

  آیا برخورد قانونی با مسئولانی که کوتاهی کردند انجام شد؟

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم اینست که آقایانی که مسئول فنی ساختمان بودند تازه بعد از این جریان به این فکر افتاندند که آیا ساختمان به لحاظ فنی به استانداردهای تعریف شدة موجود نزدیک است یا خیر؟ مسئولان فنی استانداری و دستگاه های ذیربط اگر قرار باشد که به ساختمانی مجوز بهره برداری بدهند که تمام استانداردهای لازم را داشته باشد، باید بگویم که در این استان به سختی میتوانند چنین ساختمانی را پیدا کنند و اینکه «گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هر آنچه هست گیرند» ضعف نظارت یکی از آسیب های جدی ساختمان سازی در استان بوشهر است و تا زمانی که این ضعف برطرف نشود ما باز هم با این مشکلات رو به رو هستیم. سوال بنده این است: در این جریان، هم کارفرما و هم پیمانکار و هم ناظر مشخص بوده و هستند. آیا دستگاههای ذیربط برخورد قانونی لازم را با عواملی که در به کارگیری مصالح مرغوب کوتاهی کردند، انجام دادند یا خیر؟

 

 

  هرگونه نگاه سیاسی در ارتباط با کتابخانه شهید عاشوری را قویا تکذیب میکنم

وی هرگونه رویکرد سیاسی در توقف پیگیری ها و تعطیلی این کتابخانه را تکذیب کرده و گفت: هرچند که شروع، پایان و تکمیل این پروژه در زمان دولت اصلاحات بود اما یقین داشته باشید که هیچ گونه نگاه سیاسی در این مساله وجود نداشته و قویا آن را تکذیب می کنم و البته دلایل محکمی هم در این ارتباط دارم.

شفیعی در ادامه افزود: این صحبت ها نسبت به کسانی که اهل منطق بوده و خواهان توسعه و آبادانی کشور خود هستند بی اساس است. همانطور که گفتم این ساختمان بدون امکانات و تجهیزات تحویل داده شده بود و من تمام توانم را به کار گرفتم تا آن را تجهیز کنم. بعد از آن هم پس از مسئولیت من در ارشاد بخشی از آن تخریب شد و با قاطعیت می گویم که اگر در زمان من این اتفاق افتاده بود، اجازه نمیدادم که برای مدت طولانی این طور بلااستفاده بماند. حتی حاضر بودم مسئولیت آن را از هر لحاظ به عهده بگیرم.

الان حدود ده سال گذشته است و طولانی شدن پروسه بازسازی این کتابخانه چه در دوره مدیران دولت احمدی نژاد و چه مدیران این دولت ناشی از ضعف، بی تفاوتی و غافل بودن از مساله است. برخی از مدیران هم به علت غفلت و یا اطلاع کافی از این پروژه و عده ای به خاطر بی توجهی به فرهنگ کتاب و کتاب خوانی باعث طولانی شدن این پروسه شده اند. چرا باید یک ساختمان با هزینه بسیار زیاد ساخته شود و دو سال هم عمر نکند.

 

  کتابخانه را مسکن و شهرسازی ساخته است!

حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این ارتباط می گوید: این کتابخانه را مسکن و شهرسازی ساخته و در همان زمان نیز به لحاظ مقاوم سازی شرایط خوبی نداشت و درب این ساختمان پس از یک سال و نیم بسته شد. این کتابخانه، کتابخانه مجتمع فرهنگی بود اما از آنجا که اداره امور کتابخانه ها از فرهنگ و ارشاد جدا شد این ساختمان تحویل امور کتابخانه ها شد و از آن استفاده میکردند.

 

  مسئولیتی به لحاظ قانونی بر گردن سازمان همیاریها نیست

سیدعلی علوی مدیر فنی سازمان همیاری های شهرداری نیز با بیان اینکه پروژه به یک پیمانکار دست دو سپرده شده بود به پیام عسلویه می گوید: مهندسین ناظر این پروژه در آن زمان، مهندس راویان از سازمان همیاری ها و مهندس کاظمی از شرکت نفت بودند. درواقع متولی این پروژه شرکت نفت، پیمانکار آن سازمان همیاری ها و مهندسین ناظر نیز از خود شرکت نفت و سازمان همیاری ها بود.

علوی در ادامه افزود: یکی از پیمانکاران سازمان همیاری ها که در حال حاضر در قید حیات نیستند از پیمانکاران دست دو بود و آن زمان سفت کاری و ساخت اسکلت ساختمان را انجام می داد. در حین ساخت متوجه شدیم که مشکلاتی در سازه وجود دارد که بلافاصله سازمان مساله را با شرکت نفت در میان می گذارد و آن ها نیز نقشه ها را اصلاح کرده و انجام کارهای پروژه از سر گرفته می شود. سازمان همیاری ها پیمانکار جدیدی را برای این کار در نظر می گیرند و ساختمان تکمیل و تحویل موقت می شود. وی یادآور شد: طبق قراردادی که داشتیم از زمان تحویل موقت تا تحویل قطعی یک سال فاصله زمانی تعیین شده بود که در این یک سال اگر هر گونه خرابی و یا خسارت و مشکلی برای ساختمان پیش میآمد، سازمان همیاری ها باید ادای دین و خسارت می کرد اما در این یک سال مساله ای پیش نیامد و تحویل قطعی نیز انجام گرفت بنابراین به لحاظ قانونی مسئولیتی بر گردن سازمان همیاری ها نیست. به همین دلیل هم در این مدت نیز هیچ شکایتی از سازمان همیاری ها نشده است چراکه طبق قرارداد ساختمان تحویل قطعی شده و خساراتی که پس از تحویل قطعی متوجه ساختمان می شود به پیمانکار آن که سازمان همیاری های شهرداری است، مربوط نمی شود.

 

  منتظر ابلاغ نتایج مطالعات انجام شده و اتخاذ تصمیم مقتضی هستیم

سیدعلی هاشمی مدیرکل کتابخانه های استان نیز در این ارتباط به پیام عسلویه می گوید: همانگونه که مردم استان بوشهر به ویژه اعضا کتابخانه ها و علاقمندان به کتاب استحضار دارند، کتابخانه شهید عاشوری در سال 84 از محل اعتبارات نفت احداث و در سال 86-85 مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفت و در سال 88 به علت عدم کیفیت ساختمان و ایجاد مشکل فنی از حیّز انتفاع خارج شد.

هاشمی در ادامه افزود: بدیهی است برای تعیین تکلیف باید تدابیری اتخاذ می شد. علیرغم طولانی شدن پروسه که شایسته مردم بوشهر نیست، با تامین اعتبار 120 میلیون تومانی از محل اعتبارات تملک استانی، مطالعه آن آغاز گردیده است و منتظر ابلاغ نتایج مطالعات انجام شده و اتخاذ تصمیم مقتضی هستیم.

 

  جزئیات این پروژه در شورای فنی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان در حال بررسی است

کریم حسین آبادی، مدیرکل دفتر فنی استانداری درباره روند بررسی علت ریزش این ساختمان به ما گفت: پرونده این پروژه در چندین مرحله به شورای فنی استان ارجاع شده است. شورای فنی هم در دو مرحله مساله مقاوم سازی پروژه را مورد بررسی قرار داده است. در واقع با کمک گرفتن از مشاورینی در این حوزه، مطالعاتی در ارتباط با آسیب هایی که متوجه این ساختمان شده و چگونگی ایمن سازی آن مورد بررسی قرار گرفته است. علت آسیب وارد شده را ضعیف بودن سازه عنوان کرده اند اما جزئیات بیشتر آن در شورای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال بررسی است.وی در پاسخ به این سوال که چرا پروسه بررسی دلایل ریزش سقف این کتابخانه و تصمیم گیری درباره بازسازی آن این همه سال طول کشیده است نیز گفت: خب بحث ایمن سازی یک ساختمان در میان است که بسیار هم مساله مهمیست اما فکر می کنم این سوال شما با مراجعه به دبیرخانه شورای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی پاسخ داده می شود.

 

  نمی توانیم به مطبوعات اطلاعات بدهیم

برای یافتن پاسخ این سوال مهم که محور اصلی این گزارش محسوب می شود به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مراجعه کردیم. ارجمندزاده، دبیر شورای فنی سازمان بر خلاف انتظار و علیرغم این که توضیح دادیم استانداری ما را به این دبیرخانه ارجاع داده اند، عنوان کرد: «ما نمی توانیم در این ارتباط به مطبوعات هیچ گونه اطلاعاتی بدهیم چراکه مصوبه در حال بررسی است.»  سوالات زیادی در این ارتباط وجود دارد که هیچ یک از مسئولان حاضر به پاسخ دادن به آن نیستند، چرا باید کتابخانه ای با این صرف هزینه هنگفت برای ساخت آن، کمتر از دو سال بازدهی داشته باشد؟ وقتی هیچ یک از مدیران مسئولیت چنین خرابی را به عهده نمی گیرند، چه کسی باید پاسخگوی حیف و میل بیت المال باشد؟ مردم؟ چرا در این 10 سال اقدامی نتیجه بخش در این راستا صورت نگرفته است؟ مگر مطالعه وبررسی این پروژه چقدر زمان می برد؟ آیا مسئولان از استانداری گرفته تا مدیران فرهنگی احیانا اطلاع دارند که بوشهر چقدر از این حیث با کمبود فضای کتابخانه ای مواجه است؟ طبق گفته مدیرکل امور کتابخانه های استان 120 میلیون تومان اعتبار جهت مطالعات و بررسی این اتفاق در نظر گرفته شده است. این همه تعلل در اعلام نتیجه بررسی ها چه علتی دارد و سازمان برنامه ریزی و مدیریت چرا نباید به منظور شفاف سازی اطلاعات این مصوبه را در اختیار مطبوعات قرار دهد؟ کدام مرجع کم کاری های صورت گرفته را پیگیری می کند؟

 

منبع: روزنامه پیام عسلویه 

 

 

کلیدواژه

کتابخانه

شهید عاشوری

سودابه زیارتی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی