اقتصاد / شناسه خبر: 20655 / تاریخ انتشار : 1396/12/18 16:26
|

امضای قرارداد سرمایه‌ گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری چین در راه‌آهن بوشهر

بوشهری ها | با حضور وزیر راه و شهرسازی قرارداد مشارکت و سرمایه‌ گذاری یک شرکت چینی در ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر با رقم ۷۰۰ میلیون دلار به امضاء رسید.

بوشهری ها / در مراسم امضای این قرارداد که با حضور عباس آخوندی – وزیر راه و شهرسازی -، خیرالله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت، یانگ نماینده شرکت چینی و استاندار بوشهر و معاون استاندار شیراز انجام شد، چین توافق کرد که در قراردادی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار معادل ۲۳۶۰ میلیارد تومان و ۵۰ میلیارد یوآن چین نسبت به ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر اقدام کند.

خادمی در این مراسم با اشاره به اولویت‌های ریلی وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: پس از آنکه اولویت اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت که امیدواریم تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده تمامی آنها به بهره‌برداری برسد، هفت پروژه دیگر به طول ۲۲۷۰ کیلومتر و سرمایه‌ گذاری ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعریف شد که برای تامین مالی آنها نیاز به سرمایه‌ گذاری خارجی وجود داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که راه‌آهن شیراز به بوشهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌ها برای تکمیل کریدور شمال به جنوب ایران در این اولویت‌ها قرار گرفته است، تصریح کرد: ما از چند ماه قبل مذاکرات خود را با یکی از شرکت های چینی در این زمینه آغاز کرده‌ایم تا اتصال یکی از بنادر مهم ایران به شبکه ریلی فراهم شود. خوشبختانه با توافقی که امروز به امضاء می‌رسد طرف چینی قبول می‌کند که با فهرست‌بهای ایران کار را اجرایی کند و این پروژه مهم در محور ساخت قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت این پروژه ۴۵۰ کیلومتر طول خواهد داشت که فاز نخست آن در مسافت ۲۵۰ کیلومتر میان شیراز تا فراشبند ساخته می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این مسیر ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار را خواهد داشت.

همچنین در ادامه این نشست یانگ نماینده شرکت چینی با اشاره به اهمیت همکاری‌های ایران و چین در مسیر احیای جاده ابریشم، اظهار کرد: همان طور که پیش از این نیز رییس جمهوری چین تاکید کرده که باید مسیری کامل میان ایران و چین برقرار باشد این پروژه در همین راستا با مشارکت دو طرف ساخته خواهد شد.

به گفته وی با امضای این توافق صفحه‌ای جدید در تاریخ روابط دو کشور باز می‌شود و بعد از ماه‌ها مذاکره امروز می‌توان از آغاز یک همکاری جدید میان دو طرف سخن گفت.

انتهای پیام

کلیدواژه

راه آهن بوشهر

شرکت چینی

وزیر راه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی