سیاست / شناسه خبر: 20657 / تاریخ انتشار : 1396/12/28 04:01
|
با حضور رییس اداره احزاب و تشکل های سیاسی وزارت کشور، معاون سیاسی و سرپرست اداره کل سیاسی؛

برگزاری کارگاه آموزشی با حضور احزاب سراسر استان

بوشهری ها / کارگاه آموزشی احزاب سیاسی استان با حضور رییس اداره احزاب وزارت کشور، معاون سیاسی استانداری و سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری، صبح پنجشنبه در سالن کوثر استانداری بوشهر برگزار شد. در این کارگاه که از ساعت ۹:۱۵ آغاز شد ابتدا و پیش از آغاز کارگاه عادل دهدشتی سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری با قرائت پیام کتبی استاندار به حاضران خوش آمد گفت و پس از ایراد سخنرانی وی، مجید خورشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی جدید استانداری این کارگاه آموزشی با صحبت های حمزه امرایی به عنوان مدرس و رییس اداره احزاب وزارت کشور آغاز به کار کرد.

استاندار بوشهر:
حزب از سازوکارهای موثر در نهادینه کردن مردم سالاری دینی است

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در آغاز جلسه با ارسال پیامی کتبی که توسط سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری قرائت شد، ضمن خوش آمدگویی به دبیران احزاب و حاضران در جلسه، به لزوم توجه به احزاب در کشور پرداخت. متن پیام به شرح زیر است:
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ثمره گرانقدر انقلاب اسلامی و خونبهای شهدای عالی مقام انقلاب می باشد و هریک از اصول آن به مثابه ظرفیتی بی نظیر در مسیر تعالی و ترقی کشور ایفای نقش می نماید. اصل ۳۶ این قانون، حزب و فعالیت حزبی را به رسمیت شناخته که این مهم قرینه صریحی بر ضرورت حیات و مانایی تحزب می باشد. بی تردید حزب از سازوکارهای موثر در نهادینه کردن مردم سالاری دینی و تمهید شرایط و بسترهای توسعه متوازن سیاسی و اجتماعی در جامعه است. در دولت های یازدهم و دوازدهم خوشبختانه اقدامات موثر و گام های سازنده ای در فراهم سازی و نهادینه کردن فعالیت حزبی برداشته شده که از جمله این اقدامات؛ ابلاغ منشور گفتگوی سیاسی توسط وزیر محترم کشور در واپسین روزهای سال جاری می باشد. ایده گفتگوی سیاسی میان احزاب، نمادی از بلوغ سیاسی و ظرفیت نهادمندی در راستای تقویت وفاق و سازگاری سیاسی میان همه احزاب کشور است و نشست امروز گام اول در تحقق و اجرای این مهم در استان بوشهر بوده و امید است همه احزاب و گروه های سیاسی و فعالین حزبی، سازوکار و شرایط لازم در تداوم و نتیجه بخشی این اقدام بعمل آورند.
سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری :
تاکید استاندار بر تقویت تعامل با احزاب به عنوان یک سیاست راهبردی است
عادل دهدشتی سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری در ابتدای برگزاری کارگاه آموزشی قانون جدید احزاب گفت : اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی و همچنین سیاست های دولت تدبیر و امید و منویات رییس محترم جمهور بیانگر ضرورت توجه به فعالیت احزاب می باشد.
دهدشتی با اشاره به ابلاغ منشور گفتگوی سیاسی از سوی وزیر محترم کشور اظهار داشت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی نیاز به گفتگوی سیاسی میان جریان های مختلف از یک سو و گفتگو میان کارگزاران نظام و مردم از سوی دیگر بیشتر از قبل احساس می شود. وی درهمین رابطه ادامه داد: اگر گفتگو را به عنوان یک پیش فرض ضروری بپذیریم؛ آنگاه اهمیت احزاب به عنوان حلقه های واسط میان مردم و حاکمیت بیشتر از پیش معلوم می شود.
سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری با اشاره به برنامه های این اداره در سال جدید ادامه داد: با تاکید استاندار محترم در سال جدید تقویت تعامل با احزاب به عنوان یک سیاست راهبردی و با یک زمان بندی مشخص در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ کما اینکه این برنامه در ماه پایانی سال جاری نیز در دستور کار بوده و با چند تشکل سیاسی نشست هایی برگزار شده است. دهدشتی در همین رابطه ادامه داد: به نشست ها به چشم یک ضرورت اجتناب ناپذیر نگریسته می شود و نقطه نظرات دبیران و اعضای تشکل های سیاسی در این نشست ها به وزارت کشور منتقل شده و خواهد شد.
وی در پایان گفت: احزاب و گروههای سیاسی برای انتقال آرا و مطالبات مردم قابلیت های برجسته ای دارند که باید بیشتر از قبل از آنها بهره ببریم .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری:
تامین مقدمات و امکانات تاسیس خانه احزاب در ۳ ماهه اول سال جدید

دکتر مجید خورشید معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در سخنرانی پیش از بر گزاری کارگاه آموزشی قانون جدید احزاب و تشکل های سیاسی باحضور دبیران و اعضای احزاب و تشکل های سیاسی استان بوشهر اظهار داشت: اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت حزبی را به رسمیت شناخته و آن را برخلاف برخی کشور ها حتی مقید به قوانین عادی هم نکرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری با تاکید بر احزاب به عنوان کانال های دوسویه میان مردم و حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی گفت: در نظام های تک حزبی و ایران قبل از انقلاب از حزب به عنوان انتقال دهن
 
ده ی یک طرفه پیام حاکمیت به جامعه استفاده می شد؛ در حالی که در نظام جمهوری اسلامی احزاب منتقل کننده دوسویه پیام جامعه به حاکمیت و پیام حاکمیت به جامعه محسوب می شوند.
وی با اشاره به محدود بودن کارویژه های حزبی به فعالیت های انتخاباتی عنوان نمود: احزاب از تمام ظرفیت های خود برای تحقق بخشیدن به کارویژه های مختلف از جمله توسعه حضور خود در سیاست گذاری ها استفاده کنند . وی در همین رابطه ادامه داد: استفاده از ظرفیت احزاب باید از مرحله انتخابات و انتخاب نامزدهای حزبی و همسو تا پایان مسئولیت دولت ها ادامه داشته باشد و آنها می توانند بهترین پاسبان و دیده بان برای تحقق شعارها و مسئولیت های کارگزاران و نمایندگان منتخبین مردم باشند.
دکتر خورشیدی در ادامه سخنان خود با اشاره اقدامات دولت تدبیر و امید در روان سازی فعالیت احزاب، تشکل های صنفی و سمن ها گفت: فعالیت خانه احزاب چند سال در حال تعلیق بود که با اهتمام دولت تدبیر و امید مجددا احیا شد و تقاضاهای مجوز تاسیس احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با فوریت مورد رسیدگی قرار گرفت و دولت همواره مشوق فعالیت سیاسی در قالب احزاب قانونی بوده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری با اشاره به اهمیت ابلاغ منشور گفتگوی سیاسی از سوی وزیر کشور بیان کرد: در راستای تحقق این منشور یکی از اقداماتی که باید انجام گیرد تاسیس خانه احزاب است که تلاش داریم تا سه ماهه اول سال آینده مقدمات تاسیس آن فراهم شود و محل مناسب با امکانات در خور در اختیار احزاب قررداده شود تاحزاب بتوانند با دغدغه کمتری به تاسیس خانه احزاب اقدام نمایند.
دکتر خورشیدی در پایان با اشاره به اصلاح لایحه در حال تدوین انتخابات در هیات دولت گفت: امیدواریم با نگاه مترقی نمایندگان و مرکز پژوهش های مجلس در قنوت جدید, حضور احزاب در انتخابات پررنگ تر شود.
لازم به ذکر است پس از سخنان دکتر خورشیدی کارگاه آموزشی با موضوع قانون جدید با حضور امرایی رئیس اداره احزاب و تشکل های سیاسی وزارت کشور به عنوان مدرس برگزار گردید .

رییس اداره احزاب و تشکل های سیاسی وزارت کشور:
در قانون جدید کسی نمی تواند همزمان دبیر دو حزب باشد

رییس اداره احزاب وزارت کشور در ابتدای این کارگاه آموزشی با تاکید بر نقش احزاب در توسعه سیاسی گفت: در بخش قوانین و مقررات مربوط به تاسیس شعب و احزاب وزارت کشور تغییراتی ایجاد شده است. پیش از این ما مواردی داشتیم که یک فرد در یک استان مسئولیت دو حزب را به عهده داشته است که این مورد با قوانین حزبی نیز در تضاد است و با توجه به ساز و کار جدید دیگر ممکن نیست.
حمزه امرایی ادامه داد: همچنین تاسیس دفاتر و شعب احزاب نیز دارای شرایط مشخصی بوده که رعایت آن در رداخت یارانه احزاب موثر است و احزاب را در شرایط فعلی می تواند در وضعیت بهتری قرار دهد و این مسئله فقط مربوط به احزاب مرکز نبوده و دفاتر شهرستان ها و شعب نیز از این یارانه بهره مند خواهند شد.
وی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت احزاب نباید مختص دوران انتخابات باشد به آموزش و تشریح جدیدترین قوانین و مقررات تشکیل دفاتر و شعب احزاب در استان و شهرستان ها پرداخت و با تاکید به لزوم توجه ویژه به منشور گفتگوی سیاسی، به معرفی بیشتر این منشور که به تازگی به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است، اقدام کرد.
گفتنی است برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور بالا بردن آگاهی و همچنین آشنایی با قوانین جدید فعالیت احزاب از جمله برنامه های معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری است که در این راستا نخستین کارگاه آموزشی در راستای این اهداف صبح پنجشنبه در استانداری بوشهر برگزار شد. همچنین قرار است با پیشنهاد سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری و با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری نشست های هم اندیشی به صورت منظم و مستمر با احزاب و گروه های سیاسی به منظور تبادل نظر و هم اندیشی برگزار شود.

 

کلیدواژه

بوشهر

کارگاه آموزشی

احزاب

امرایی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی