فرهنگ / شناسه خبر: 20661 / تاریخ انتشار : 1397/1/14 15:14
|
یادداشتی از عباس شاهپیری

چرا محسن شریفیان ؟

بوشهری ها | با تمام عهدی که با خود در جهت سکوت و کناره گیری از مسائل هنری کرده بودم،اما به حق دیدم که باز هم کلامی در حمایت از هنر و هنرمندی فرزندان شهر و دیارم بگویم، هر چند برایم تلخ افتد .

بوشهری ها / با تمام عهدی که با خود در جهت سکوت و کناره گیری از مسائل هنری کرده بودم،اما به حق دیدم که باز هم کلامی در حمایت از هنر و هنرمندی فرزندان شهر و دیارم  بگویم، هر چند برایم تلخ افتد .

محسن شریفیان در زمان تولد انقلاب ،یعنی سال 1357، سه ساله بود و لذا کودکی و نوجوانی و جوانی و میانسالی خود را همه و همه در بهاران انقلاب طی کرده است.

او بوشهری اصیل است و زاده خانواده ای مذهبی، خانواده ای که نوای نوحه و مداحی و سینه زنی طنین انداز آن بوده و لذا از همان کودکی ریتم و ضرب آهنگ موسیقی را از صدای گرم بزرگ خاندانش مرحوم محمد شریفیان فرا گرفت.و بعنوان شاگردی در عالم هنر پای به عرصه موسیقی گذاشت.

2.  محسن شریفیان را اول بار اینجانب افتخار دارم که وارد صداوسیما کردم.آن زمانی که بنده در منصب مدیریت رادیو بوشهر خدمت رسان هنرمندان شهرم بودم. او از من خواست که سه آهنگش را ، که نشان از غرور ملی و میهنی داشت ضبط کنم ، من هم گروهشان را به صداوسیما آوردم و هر سه آهنگشان را در استودیو ضبط کردم.

شعر و آهنگ لهیمر که گویای هشت سال مبارزه و رزم جوانان غیور ایران اسلامی بود با آهنگسازی خودش و با صدای گرم عبدالله مقاتلی و دو سروده دیگر که حکایت از خلیج همیشه فارس داشت.

بیاد دارم در همان جلسه به عنوان مدیر رادیو از او خواستم که آهنگی را با نی انبان بنوازد که تداعی مراسم سنج و دمام کند. و او در بلوغ جوانی در حفظ ارزش و جایگاه مراسم دمام به من گفت که بگذار بوق و دمام اصالت خود را داشته باشد .و من نیز در پاسخ به این حرف،فقط دستی بر شانه اش زدم و گفتم احسنت بر تو جوان هنرمند .

3  و امروز بعد از گذر 25 سال محسن شریفیان با همت و تلاش روز افزون خود با هنرمندی و خلاقیت و نبوغی که خداوند در وجودش به ودیعه گذاشته به مرحله ای از رشد در موسیقی زادگاهش رسیده ، که نام بوشهر و بوشهری را در پهنای جهان معرفی کرده است .

به راستی محسن شریفیان و محسن های دیگر که در همین بوشهر در حال افتخار آفرینی هستنند، از جمله محسن حیدریه که او هم افتخار معرفی اش را در صداوسیما و هنر حرفه ای ینده حقیر داشته ام ، با چه هزینه ای خود را کشف کرده اند !!؟؟

آیا محسن شریفیان و یا دیگر هنرمندان همراه او با خواندن دروس اخلاق نظری، صرف و نحو، تجزیه و ترکیب و منطق، فقه و احکام ،تفسیرترتیبی و آشنایی با ادعیه و علم رجال و.............

توانسته اند این چنین در جذب مردم و شاد کردن آن ها موفق باشند.!!؟؟

ویا اینکه آن ها هزینه شده فلان مؤسسه و مدرسه و مکتب خانه و فرهنگ سرا و حوزه ای هستند که با بودجه های میلیاردی از سهم نفت این سرزمین در حال فعالیت هستند !!؟؟

براستی آیا محسن شریفیان، ریالی از این بودجه های میلیاردی فرهنگی که فقط و فقط از آن افراد خاصی است، بهره ای برده است.

4  و براستی چرا بعد از 40 سال کار فرهنگی و صرف هزینه های سرسام آوری که لیست آن ها توسط نمایندگان محترم مجلس به سمع و نظر مردم رسانده شد ،نتوانستندچندنفر را برای جذب مخاطبی که همردیف و هم وزن محسن شریفیان در شادی و رفع آلام و مصائب مردم کوشا باشند، تربیت کنند.!!؟؟

چرا نتوانستید بعد از 40 سال با بهره بردن از میلیارد ها بودجه فرهنگی، تولید کنید و بسازید آدم هایی را که در قلب مردم جای گیرند و با تمام وجود در شادی وغم مردم دخیل شوند .!!؟؟

یادمان بیاید که در غم سانحه کشتی سانچی، همین مردم عاشق نی انبان و رقص و شادی ، چگونه به در خواست و تقاضای محسن شریفیان جواب مثبت دادند و با نواختن سنج و دمام وبا چشمانی گریان فریاد ای واویلا در غم از دست دادن هموطنانشان سر دادند .

آقایان عزیز ومحترم،تو را به خدا قسم نگاهی به تقویم بیاندازید ، ببینید 40 سال گذشته است ، بیایید روش و شیوه فرهنگ سازی در جهت جذب مخاطب را عوض کنید . بیایید با مردم و نفس گرم مردم ،  همدم شوید .

اینکه محسن شریفیان با یک آنوس تبلیغاتی، آن هم نه از رسانه ملی، بلکه از طریق رسانه های مجازی ،میتواند دهها هزار نفر را جمع کند ، و با سرود مولا علی، مردم رابیش از پیش عاشق امامشان کند .

سپس با خواندن سرود سیراف از تاریخ پر افتخار دیارش سخن گوید .

و با نغمه نیمه میداف ، جاشوان و صیادان بندری را به کار وتلاش بیشتر به حرکت در آورد.

و در نهایت با خواندن سرود خلیج همیشه فارس و عظمت ایران زمین مشت محکمی بر دهان یاوه گویان خلیج العربی بکوبد و همزمان مردم را شاد کند ، آیا این گناه و فساد است.!!؟؟

5  اینکه محسن شریفیان بدون نیاز به پولهای نفتی !! ، و فقط با یک پوست بز میتواند اینچنین مردم شریف این سرزمین را جذب خود نماید و آن ها را شاد و مسرور کند  ، ایا این گناه و فساد است !!؟؟

الله اکبر ،، به والله اگر اعتقاد و باوری به روز آخرت باشد باید جوابگو باشیم ...که چرا 40 سال به اسم فرهنگ و هنر و با دریافت بودجه های ملیاردی ، اینچنین تیشه به  ریشه فرهنگ و هنر این سرزمین زدیم .!!؟؟

براستی چرا نمی گذاریم مردم با باورهای اصیل خود شاد باشند و در زمان غم و اندوه نیز با همان اصالت و فرهنگ ابا و اجدادی خود غمگین و اندوهگین باشند .!!؟؟

و اما تو ، محسن عزیز ، امروز خوشحال و به خود می بالم که 25 سال پیش با  جرات ، صدای دلنشین نی انبانت را با شعر غرور آفرین لهیمر ، و با مضمون دفاع مقدس ضبط و طنین انداز رادیو تلویزیون کردم و اکنون با افتخار به تو که سر آمد هنر وهنرمندی این شهر و دیاری، درود می فرستم که با تحمل تمام مشکلات در جهت شادی و سرور مردم ایران زمین می کوشی .

نوای نی ات مستدام ، که بدون اینکه بخواهی خارج نشین شوی همچنان  اهنگ زیبای ،، لهیمر ،، را در این دیار می نوازی .

ای اجنبی ها ای سرزمین نه جای شمانن

اینجا جای خوش صیاد و جاشوی خومونن .

 

(مدیر پیشین رادیو بوشهر)

 

کلیدواژه

محسن شریفیان

عباس شاهپیری

نی انبان

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی