فرهنگ / شناسه خبر: 20698 / تاریخ انتشار : 1397/3/2 11:38
|

«دُم دُم سحری» روح روزه‌داران بوشهری را نوازش می‌دهد

بوشهری ها / سنت‌های دیرینه ماه مبارک رمضان است که صدای دل‌نواز آن روح روزه‌داران بوشهری برای ادای فریضه الهی در سحرگاهان را نوازش می‌دهد.

به گزارش «بوشهری ها » به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ سنت‌های ویژه‌ای در ماه مبارک رمضان در استان بوشهر هنوز رونق دارد که مردم روزه‌دار بوشهری به سنت‌های گذشتگان خود توجه ویژه‌ای دارند.

مراسم و آیین‌های ماه مبارک رمضان، از سال‌های دور تاکنون، در فرهنگ مردم از جایگاهی ممتاز برخوردار بوده که یکی از این  سنت‌ها دُم دُم سحری است که از نوای زیبا و دلنشین آن  روزه‌داران در سحرگاه برای اداری فریضه الهی بیدار می‌کند.

دُم دُم سحری که بیشتر در محلات قدیمی بوشهر رواج دارد  از ویژگی خاصی برخوردار است.

دُم دُم سحری در محلات بافت تاریخی و قدیمی بوشهر مانند محلات کوتی، شنبدی، بهبهانی و دهدشتی با حضور نوجوانان و کودکان اجراء می‌شود.

سنت دُم دُم سحری مربوط به زمانی است که امکاناتی بیدار باش وجود نداشته و مردم با صدای دمام متوجه سحر برای اداری فریضه الهی می‌شدند.

افرادی که دُم دُم سحری را اجرا می کنند، معمولا سه تا چهار نفر هستند و درحالی که یکی چراغ فانوسی به دست دارد و دیگری دَمامی را به دوش می‌کشد، همراه با صدای دمام به صورت گروهی اشعاری در کوچه‌های شهر می‌خوانند.

اشعار، «خداوندا تو ستاری / همه خوابن تو بیداری به حق لا اله الاالله / همه عالم نگهداری» یکی از معروف‌ترین اشعاری است که در سنت دُم دُم سحری خوانده می‌شود.

بیدار شدن مردم روزه‌داران در هنگام سحر با نوای زیبا و دلنشین دُم دُم سحری روح روزه‌داران بوشهری را برای ادای فریضه الهی در سحر نوازش می‌دهد.

مراسم دُم دُم سحری برای ادای فرایض مذهبی و دینی روزه‌داران از جمله راز و نیاز با خداوند، قرائت قرآن، ذکر و دعا برگزار می‌شود.

کلیدواژه

دم دم سحری

ماه رمضان

روزه دار بوشهری

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی