سیاست / شناسه خبر: 61612 / تاریخ انتشار : 1398/4/5 22:45
|
مسلم روئین، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با بوشهری‌ها

مطابق قانون مالک کارواش مسئول مستقیم کودک آزاری ست

بوشهری ها :این روزها شهر بوشهر با حادثه هولناکی روبرو شده است که تاثیر نامناسبی بر افکار عمومی شهروندان گذاشته و این تاثیر می تواند تا سالیان جامعه را دچار تشویش و اثرات زیانبار روحی نماید.

بوشهری ها | بابک شاکر : این روزها شهر بوشهر با حادثه هولناکی روبرو شده است که تاثیر نامناسبی بر افکار عمومی شهروندان گذاشته و این تاثیر می تواند تا سالیان جامعه را دچار تشویش و اثرات زیانبار روحی نماید. این اتفاق اگر چه ممکن است در جایی دور از چشم جامعه کماکان ادامه داشته باشد اما پرداخت دقیق جامعه مدنی به آن می تواند راهگشای عدم تکرار وهوشمندی مردم در برخورد باچنین جنایاتی نماید .همین مناسبت به سراغ جناب آقای مسلم رویین وکیل پایه یک دادگستری ومسئول کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای استان بوشهر رفتیم و دغدغه های خود را در خصوص این پرونده با ایشان مطرح نمودیم . درابتدا از ایشان پرسیدیم با توجه به اینکه این حادثه در یک محل مشخص کسب وکار اتفاق افتاده و مکان مالک ومدیری مشخص داشته است چه اتهاماتی در حال حاضر متوجه این شخص می باشد ؟ 
 

این روزها شهر بوشهر با حادثه هولناکی روبرو شده است که تاثیر نامناسبی بر افکار عمومی شهروندان گذاشته و این تاثیر می تواند تا سالیان جامعه را دچار تشویش و اثرات زیانبار روحی نماید. ا

مسلم رویین : مالک کارواش مسئول مستقیم این موضوع است زیرا جرم در ملک ایشان اتفاق افتاده است و به نوعی ماده شش قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تصریح دارد که کلیه افراد، موسسات ومراکزی که مسئول نگهداری وسرپرستی کودکان ونوجوانان را برعهده دارند مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری این موضوع را به مراجع ذیربط اطلاع دهند ، مالک کارواش مسئولیت داشته ، حالا برای رضای خدا یا خیرخواهی یا هر دلیل دیگر می دانسته که در ملک اوست ، به هرنیتی ایشان را آنجا راه داده است در قبال او مسئولیت دارد و اگر در خصوص کودک هر جرمی اتفاق بیفتد مسئولیت آن متوجه مالک ومتصدی آنجا است . آیا ایشان اگر آنجا سرقتی اتفاق بیفتد به مراجع اعلام نمی کند خسارتی به اموالش وارد شود آن را اعلام نمی کند ؟‌پس هر اتفاقی که بیفتد او وظیفه دارد که اعلام کند. مطابق ماده شش تصریح دارد ایشان به نظر من در مظان اتهام قراردارد ، ممکن است مباشر نباشد اما به نوعی معاون جرم کودک آزاری که در حوزه او اتفاق افتاده باشد. حتی در تعریف کودک آزاری گفته می شود غفلت هم نوعی کودک آزاری محسوب می شود. حتی اگر ایشان مبادرت به کودک آزاری نکرده باشند غفلت و مالک بودن در قانون حمایت از کودکان غفلت هم مصداق کودک آزاری محسوب می شود که این از تعاریف سازمان جهانی بهداشت است .
 
 بنابراین به نظر من مالک کارواش به عنوان معاونت اگر تاکنون محاکمه نشده اند وبا سند یا وثیقه ای آزاد باشند ولی با مصداق معاونت در بزه کودک آزاری می توانند مورد پیگرد قراربگیرند. 



مسلم رویین در جواب به این سئوال که یکی از مسائل تلخ ولی واقعی جامعه ما این نمونه اتفاقات است ، جایگاه قانونی آن در قوانین کشود ما کجاست گفت :در کشور ما ایران درسال ۱۳۷۲ پیمان نامه جهانی حقوق کودک را می پذیرد و در مجلس ششم قانون حمایت از کودکان ونوجوانان تصویب واجرایی می شود. که مجموعا نه ماده قانونی دارد مطابق با قوانین کودک آزاری در کلیه کشورها مطابقت داده شده است وپدیده نوین قانونی است که دستاورد حقوق نوین است که وارد دایره قانونگذاری کشور ما شده است حتی این قانون جز قوانین خاص است حتی در قانون مجازات اسلامی هم یک سری موارد داریم که حتی مثلا اگر جرمی درخصوص فردی زیر ۱۸ سال که کودک است اتفاق بیفتد مجازات شدیدی دارد ، مثلا آدم ربایی کودک مجازات شدیدتری نسبت به آدم ربایی بزرگسالان دارد . ممکن است برای آدم ربایی بزرگ سال بشود تخفیف قائل شد ولی برای کودک اشد مجازات در نظر گرفته می شود. 

از ایشان درخصوص رعایت حقوق کودک وجایگاه آن در جوامع توسعه یافته پرسیدیم ، رویین با مطالعه که دراین حوزه د اشته است گفت : برخورد شدیدی با بزه کودک آزاری انجام می گیردو مجازات ها در اشد ممکن انجام می شود وتا مرز حبس ابد هم کودک آزار را پیش می برند وحتی بعضی کشورها کودک آزار را پرونده های متعدد روانشناسی و پرونده های اجتماعی در نظر گرفته می شود ویک سری محرومیت های اجتماعی لحاظ می شود و یک سری آموزش های اجتماعی هم در کنار آن درنظر گرفته می شود. چیزی که من در آن کشورها مشاهده کردم بیشتر آزار واذیت جنسی را مصداق کودک آزاری می دانند ، ضرب وشتم وازاین قبیل کمتر اتفاق می افتد، اما آزار واذیت جنسی مجازات سنگین تری به نسبت اینجا دارد . موضوع دیگری که دیده شده عدم رعایت مسائل عاطفی در منزل نیز می تواند مصداق کودک آزاری باشد . حتی عدم پرداخت هزینه های جاری وتحصیلی همه را مصداق کودک آزاری که درکشور ما هم پرداخت نفقه می گویند . 
 
در ادامه با توجه به اطلاعات بالا درباره پرونده کودک آزاری صورت گرفته در بوشهر پرسیدیم ، ایشان فرمودند که من صرفا موضوع را ازطریق رسانه ها پیگیری کردم و دسترسی به پرونده نداشته ام ، اما نظر خودم را برمبنای همین اطلاعات موجود در رسانه ها مطرح می کنم ، معمولا پرونده های کیفری یک سری اطلاعات وتحقیقات دارند که بسیار راهگشاست برای اظهارنظر ، اما آنچه که برداشت خودم است ، این موضوع کاملا مبحث کودک آزاری است ، با قوانین ومقررات موجود جرم کودک آزاری اتفاق افتاده است بنابراین مراجع ذیربط باید با جدیت پیگیری کنند وحساسیت ویژه ای به خرج بدهند . من اتفاقا این حساسیتی که روی شهروندان ، فعالین مدنی ومطبوعات دیدم خوشبین وامیدوار شدم وهمین پیگیری فعالین مدنی وحقوق بشری مطمئنم این پرونده را به جای خوبی می رساند که نتیجه کیفری مناسبی اخذ شود. 

در پایان آقای رویین به این سئوال پاسخ دادند که چه پیشنهاد حقوقی به شهروندان درخصوص چنین اتفاقاتی دارند که ایشان  ابراز خوشحالی نسبت به جهت گیری جامعه به سمت حساسیت روی این مسائل وپیگیری آن افزودند :‌ خیلی خوب است که این موضوع از فضای مجازی ورسانه ای مطرح ودنبال شده است و همین پیگیری های فعالین وسازمانهای مردم نهاد قطعا تاثیر بسزایی در پیگیری جدی مسئله حقوقی وکیفری این پرونده ها خواهدداشت . همین جا هم به عنوان مسئول کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان بوشهر آمادگی خودم را برای هر نوع کمک در این پرونده و پرونده های دیگری که مرتبط با این موضوعات  ومسائل حقوق بشری باشداعلام می کنم . باز هم تشکر می کنم از طرف خودم از فعالین مدنی و حضرتعالی که با جدیت وتلاش پیگیری کردید .

کلیدواژه

کودک ازاری

وکیل

بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی