سیاست / شناسه خبر: 61614 / تاریخ انتشار : 1398/4/6 11:34
|
یادداشتی از زیبا هوشیار ، وکیل پایه یک دادگستری

کودک بی دفاع ست ...

بوشهری ها | کودک ،در ماده ۱ کنوانسیون حقوق کودک ونیز سازمان بهداشت جهانی تعریف شده است وافراد زیر ۱۸ سال را شامل میشود،

بوشهری ها / زیبا هوشیار : کودک ،در ماده ۱ کنوانسیون حقوق کودک ونیز سازمان بهداشت جهانی تعریف شده است وافراد زیر ۱۸ سال را شامل میشود، کودک ازاری، یعنی اینکه هرگونه اسیب جسمی،روانی، بهره کشی و سو استفاده های جنسی،توسط والدین ویا سایر افراد به کودک وارد شود و خوشبختانه به لحاظ وقوع موارد زیادی از کودک ازاری در کشورمان، جرم انگاری شده و برای ان مجازات تعیین شده است.

در کشورهای دیگر نیز، توجه خاصی به این موضوع شده و چنانچه شخصی بالای ۲۵سال سن مرتکب کودک ازاری شود در صورت موافقت کمیسیون پزشکی وی را عقیم میکنند ویا در کشور دیگری ، مجازات کودک آزاری را تشدید نموده است.
متاسفانه در کشور ما به این مسئله مهم توجه خاصی نشده است ، در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۸۱، در مورد حمایت از کودکانی است که صدمه جسمی،روانی و یا اخلاقی به انها وارد میشود وتغییر مهم در قانون فوق، عمومی بودن آن است که وظیفه پیگیری را بعهده دادستان که مدعی العموم است،  قرارداده اند.
  اتفاق افتاده در بوشهر نیز دادستان به موضوع ورود نمودند ولی هنوز مجازاتی تعیین نشده ، زیرا در  قانون فوق برای محکوم ، مجازات جدید تعیین شده است .
 
وموسسات و افرادی که سرپرستی و نگهداری این کودکان را  بعهده دارند ، درصورت مشاهده ، حتما باید به مراجع ذیصلاح خبر بدهند و در صورت عدم اطلاع، مجازات برای آن تعیین شده است.
در سال ۹۷ لایحه ای از طرف دولت تقدیم مجلس شدکه در جهت حمایت از کودکان بود و سالها در کش و قوس مجلس بود ولی خوشبختانه تصویب شد و بنظر میرسد  هنوز در انتظار تایید شورای نگهبان باشد.
 
در قانون جدید نسبت به اشخاصی که از مورد کودک آزاری مطلع هستند و به مقامات گزارش نمیدهند محکومیت ۶ ماه تا دو سال حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی در نظر گرفته شده که در صورت تایید آن توسط شورای نگهبان اجرا خواهد شد، بنابراین بنظرمن با استناد به قانون سال ۸۱ ، چون مالک کارواش مسئولیتی در قبال سرپرستی کودک بعهده نداشته، تکلیف قانونی در این مورد نداشته ولی اخلاقا میبایست موضوع را به مراجع اطلاع میداد.پیشنهاد من در این خصوص ، چنانچه با اینچنین مواردی مواجهه شدیم حتما به مراجع قانونی اطلاع بدیم چون کودک ، بی دفاع هست...

کلیدواژه

زیبا هوشیار

وکیل دادگستری

بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی