سیاست / شناسه خبر: 62065 / تاریخ انتشار : 1399/1/7 19:52
|
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

خودروهای متخلف از طرح فاصله گذاری اجتماعی توقیف می شوند

بوشهری ها | رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی ابلاغ شده و خودروهایی که از این طرح تخلف کنند توقیف می شوند یا مشمول جریمه مالی قرار می گیرند.

بوشهری هارئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی ابلاغ شده و خودروهایی که از این طرح تخلف کنند توقیف می شوند یا مشمول جریمه مالی قرار می گیرند.

کیانوش جهانپور روز پنجشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به پرسش ایرنا درباره جرایم طرح فاصله گذاری اجتماعی افزود: این طرح روز گذشته ابلاغ شد و بر اساس آن محدودیت در سفرهای بین شهری اعمال می شود، مسافران در روزهای اخیر امکان بازگشت به شهر خودشان را خواهند داشت اما نمی توانند وارد شهرهای بین راهی بشوند و ظرف روزهای آینده در مبادی ورودی شهرها از ورود آنها جلوگیری می شود. البته خودروهای حامل مایحتاج عمومی مردم استثنا هستند.

وی گفت: در تفرجگاهها و امکان مذهبی و فرهنگی نیز محدودیت تردد اعمال می شود و تا پایان این طرح که البته مدت اجرای آن اعلام خواهد شد، این محدودیت ها اعمال خواهد شد.

وی افزود: ادارات نیز باید با حداکثر یک سوم نیروهای خود در شیفت کار کنند و نیروهای ادارات باید به صورت شفیتی و بر اساس ضرورت و فوریت در محل کار حاضر شوند. همین طور از مردم انتظار داریم از مراجعه غیر ضروری به ادارات و بانک ها خودداری کنند.

جهانپور گفت: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی مستلزم همکاری و مشارکت اجتماعی مردم است و البته همکاری بین بخشی است و اکنون با اقناع عمومی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. این طرح البته به صورت تدریجی و گام به گام با توجه به شرایط به سمت سختگیری های بیشتر پیش می رود و در هیچ کشور نمی توان محدویت های سختگیرانه را به یکباره اعمال کرد در بخش فردی نیز خودروهای متخلف مشمول جریمه می شوند و ممکن است توقیف شوند و اگر نیاز باشد جرایم شدیدتری نیز در آینده در نظر گرفته می شود.

انتظار پیک کرونا در اواخر فروردین

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا افزود: برای مقابله با هر بیماری سه سناریو خوشبینانه، بدبینانه و میانه وجود دارد بر اساس هر یک از این سناریوها ممکن اسد در خرداد، اردیبهشت یا فروردین به پیک یا اوج این بیماری برسیم. هیچ کس نمی تواند به طور دقیق پیش بینی کند که چه اتفاقی می افتد اما فعلا با توجه به روند بیماری به نظر می رسد اواخر فروردین به پیک اپیدمی کرونا در ایران می رسیم که چیزی بین سناریوی خوشبینانه و میانه است.

وی گفت: وزارت بهداشت آمارهای دقیق موارد قطعی را بر اساس موارد آزمایشگاهی اعلام می کند و بر اساس آمارهای موجود، انتظار خیزها و نمودارهای هیجانی که در فضای مجازی هست را نداریم به همین علت شدت مداخلات هم تدریجی است با این حال ممکن است تحت تاثیر کشورهای  همسایه که نظام بهداشتی و درمانی قوی دارند در آینده شاهد طغیان و خیز مجدد این بیماری باشیم.

جهانپور افزود: کشور چین نیز که اکنون در استان هوبی مداخلات را کم کرده است ممکن است شاهد ورود مجدد این بیماری از سایر کشورها باشد و این مساله در کشور ما هم مطرح است. اگر ناهمزمانی اوج بیماری در ایران با کشورهای همسایه رخ دهد این نگرانی وجود دارد اما بر اساس وضعیت موجود انتظار نداریم حداقل تا 15 فروردین وارد پیک و نقطه اوج شیوع کرونا برسیم و روند افزایشی این بیماری همچنان ادامه دارد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ویروس کرونا عامل یک بیماری نوپدید است که هنوز شناخت زیادی از آن نداریم و نمی دانیم مانند سارس از بین می رود یا ماندگار خواهد بود. برخی اطلاعات موجود ممکن است ضد و نقیض هم باشد به همین علت اقدامات و مداخلات تدریجی و گام به گام است. اما مادام که اطلاعات کامل نشده و واکسن و درمان قطعی در اختیار نداریم، اعمال محدویت و فاصله گذاری را دنبال می کنیم تا ببنیم در هفته ها یا ماههای آینده چه اتفاقی می افتد.

وی افزود: البته مانند برخی کشورها به سمت حکومت نظامی نمی روند زیرا نمی توان چرخ های کشور را متوقف کرد. طرح فاصله گذاری اجتماعی هم نمی تواند خیلی طولانی شود اما باید دید شرایط این بیماری چگونه خواهد بود.

تیم پزشکان بدون مرز اخراج نشد

جهانپور درباره صحبت های اخیر پومپئو مبنی بر اخراج پزشکان بدون مرز از ایران گفت: از وزیر خارجه آمریکا به خصوص در این دولت انتطار حرف راست نداریم. در مورد پزشکان بدون مرز چیزی به عنوان اخراج نداریم و چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: دراین تیم یک پزشک بوده که 48 تخت بیمارستانی را برای استقرار در اصفهان با خود به ایران آورده بودند، در اصفهان با توجه به ظرفیت تخت بیمارستانی چنین نیازی نبود اما از توان این تیم برای درمان بیماران اتباع خارجی که بیشتر در شرق کشور هستند می توانیم استفاده کنیم. نیاز و ظرفیت کشور را بهتر خارجی ها می شناسیم و شناخت ما از وضعیت کشور واقعی تر است.

وی ادامه داد: حرف پومپئو در مورد اخراج پزشکان بدون مرز دروغ است و برای سرپوش گذاشتن از اقدامات ضدبشری دولت آمریکاست که علیه مردان، زنان و کودکان ایرانی اعمال شده و مخفی کاری هم نمی کنند اما در مورد فعالیت پزشکان بدون مرز در جایی که نیاز باشد از توان آنان استفاده می کنند و از آنان سپاسگزاریم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره پیشنهاد درمان با پلاسمای بهبودیافتگان گفت: این درمان و روشهای درمانی دیگری در کمیته علمی ستاد ملی مدیریت کرونا در حال بررسی است. برخی از این روشها مجوز کمیته اخلاق پزشکی را هم گرفته اند. هیچ پیشنهادی رد نمی شود اما هیچ دارو و درمانی تا زمانی که به طور قطعی تایید نشوند کاربرد عام در شبکه خدماتی نخواهند داشت اما پس از تایید می توانند وارد پروتکل درمان کرونا بشوند.

ویروس هانتا نگرانی ندارد

وی درباره ویروس هانتا نیز گفت: این ویروس موضوع جدیدی نیست. جزو ویروس های مشترک بین انسان و حیوان است که قبلا هم شناسایی و گزارش شده بود نه در چین و نه جاهای دیگر گزارش طغیان این ویروس را نداریم  بیشتر یک موضوع ژورنالیستی است تا دغدعه جدی حهانی بنابر این تمرکز دنیا روی ویروس کروناست.

جهانپور درباره موارد خفیف بیماری کرونا گفت: بیماری ناشی از ویروس کرونا در برخی افراد عوارض شدید دارد اما اکثر افراد با علایم خفیف دچار این بیماری می شوند. 18 درصد نیز بدون علامت دوره این بیماری را طی می کند.

وی افزود: از افرادی که وارد سامانه salamat.gov.ir می شوند انتظار داریم وضعتی خود را بدون بزرگنمایی یا انکار بیان کنند. انتظار این است که 95 درصد وضعیت خود را درست گزارش کنند و 5 درصد گزارش نادرست در هر طرح اجتماعی دور از انتظار نیست. از افرادی هم که به سامانه 4030 ارجاع می شوند انتظار داریم با این سامانه تماس بگیرند و به توصیه های آن عمل کنند.

درمان اتباع قانونی افغان مانند ایرانی ها

وی درباره درمان اتباع مبتلا به کرونا افغانستانی در ایران نیز گفت: با این افراد در صورتی که به صورت قانونی در ایران باشند مانند هموطنان خودمان برخورد می شود و حتی اگر بیمه داشته باشند نیز فقط 10 درصد کل هزینه بیمارستانی به عنوان فرانشیز از آنها گرفته می شود تست کرونا نیز در بخش دولتی برای همه رایگان است.

جهانپور افزود: هیچ فردی نیز اعم از ایرانی یا غیر ایرانی در زمان پذیرش به خاطر ملیت یا نوع بیماری با پذیرش نشدن در بیمارستان مواجه نمی شود و این مسائل هنگام ترخیص از بیمارستان مطرح است. البته انتظار نداریم اتباغ افغانستان یا هر یک از کشورهای همجوار که موارد این بیماری را نیز به درستی گزارش نمی کنند برای درمان وارد ایران شوند.

وی گفت: فعلا با توجه به درگیری ایران با بحران کرونا امکان خدمت رسانی به اتباع همسایه  را نداریم اما بعد از عبور از این بحران می توانیم خدماتی را در کشورهای خودشان به آنان ارائه کنیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشتد درباره انتقال کرونا از طریق هوا گفت: این ویروس در هوا به افراد منتقل نمی شود اما از طریق سطوح آلوده یا عطسه و سرفه منتقل می شود. بنابراین عموم مردم نیازی به استفاده از ماسک ندارند و ضدعفونی کردن سطوح و شستن مداوم دستها با آب و صابون بهترین روش پیشگیری است اما استفاده از ماسک برای بیماران و کادر پزشکی الزامی است.

افزایش آمار با شناسایی بیماران خفیف در روزهای آینده

وی درباره آمار موارد خفیف مبتلا به کرونا گفت: هیچ کشوری نمی تواند همه بیماران خفیف را شناسایی کند و در کشورهایی مثل ایتالیا واسپانیا علت اینکه 10 درصد مبتلایان فوت می کند این است که آمار بیماران خفیف و بدون علامت را ندارند. در کشور ما نیز تاکنون آمار رسمی بر پایه موارد شدید و بیمارستانی بوده است اما در روزهای آینده با افزایش کیت تشخیصی موارد خفیف و کم علامت هم آزمایش می شوند و علت افزایش آمار در روزهای آینده شیوع بیشتر این بیماری نیست بلکه بیماریابی و شناسایی بیشتر موارد خفیف است.

روحانی متخلف مجازات شود

جهانپور درباره دخالت یک فرد روحانی در درمان بیماران نیز گفت: حکم جلب این فرد صادر شده و اگر بازداشت شده اطلاع ندارم.

این فرد را که در لباس روحانیت است اما بویی از روحانیت نبرده از گذشته می شناختیم و دخالت هایی در امر درمان داشته است. فردی متخلف است که در فضای مجازی به  دروغ پراکنی علیه نظام سلامت و مسئولان کشور مبادرت کرده است. خلا قانونی برای برخورد با این فرد وجود ندارد و مطمئن هستیم که قوه قضاییه و دادگاه ویژه روحانیت برخورد لازم را با او خواهد داشت زیرا با سوء استفاده از اعتقادات مردم در پوشش مذهب و دین سلامت مردم را به خطر انداخته است.

 

کلیدواژه

کیانوش جهان پور

کرونا

فاصله گذاری احتماعی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی