سیاست / شناسه خبر: 62240 / تاریخ انتشار : 1399/7/5 10:52
|
مدیر عامل برترین تعاونی استان سال 99 در گفتگو با پیام عسلویه؛

بانوان خلاق و کارآفرین بومی را از طریق سایت تعاونی ام معرفی خواهم کرد/عدم حمایت و نظارت کافی ازسوی مسئولان مربوطه یکی از مشکلات ماست

بوشهری ها /اسماء بوستانی: زهرا راوند کارشناسی ارشد مهندسی معماری کامپیوتر، مدیر عامل تعاونی راوند پوشان و متولد برازجان است؛ او با سرمایه اندک در راه بزرگ ترین آرزوی خود که راه اندازی تعاونی بود گام .

بوشهری ها /اسماء بوستانی: زهرا راوند کارشناسی ارشد مهندسی معماری کامپیوتر و متولد برازجان است؛ او با سرمایه اندک در راه بزرگ ترین آرزوی خود که راه اندازی تعاونی راوند پوشان جنوب بود گام برداشت و اکنون حدود ۵ سال است که موفق به تحقق آرزوی خود شده است؛ تلاش های او در این مسیر بسیار زیاد بود به صورتی که امسال تعاونی او به عنوان تعاونی برتر استانی در سال 99 معرفی شد؛ پیام عسلویه گفتگویی با این بانوی موفق دشتستانی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

ایده تاسیس واجرای شرکت تعاونی به چه صورتی توسط شما طراحی وحالت اجرایی به خودگرفته است؟

به طورکلی شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری ازکشورها به گونه ای است که حل مشکلات و تنگناها، راه حل و راهبردهای نوین و متفاوتی را طلب می کند، یکی از این راهکارها ی مناسب استفاده بهینه از ابتکار، خلاقیت، نوآوری و به نوعی کارآفرینی افراد صاحب نظر درسطح هرجامعه است. البته من خودم را درجایگاه یک کارآفرین نمی بینم ولی همیشه تمام تلاش و سعی ام بر این بوده که بتوانم در این زمینه فردی مثمرثمر و مفید برای جامعه علی الخصوص شهرم باشم. در همین راستا شرکت تعاونی راوند پوشان جنوب با محوریت تولید محصولات بومی و ایرانی و با استفاده از فرایند توانمندسازی بانوان خصوصا بانوان عزیز و کم ادعای خانه دار این طرح را به اجرا گذاشتم، در این مسیر با همکاری و مشاوره با کارشناسان وسازمانهای مربوطه دوستان و به طورخاص خانواده ام موفق به چنین جایگاهی شدم.

از چه سالی استارت شروع به کار تعاونی را زدید و با چه محصولاتی؟

ازسال ۹۴ با مشورت و استفاده از نظرات و ایده های صاحبان تجربه، اهل فن و متخصصین مربوطه و با یک برنامه ریزی مدون و هدفمند این شرکت را تاسیس کردم. در سال ۹۶ بعنوان کارآفرین برتر دانشگاهی انتخاب شدم و در سال ۹۸ شرکتم به عنوان برترین شرکت تعاونی استان انتخاب شد، همین موفقیت ها را به عنوان نقطه آغازین برنامه کاری خود قلمداد کرده و بسیارخرسندم که به لطف خداوند بزرگ و تلاش های شبانه روزی ام با حمایت های همه جانبه ی خانواده ام و کمک های صادقانه و دلسوزانه دوستانم به ثمرنشست و برگی زرین در دفترچه زندگی ام شکل گرفت. در حوزه پوشاک به صورت کلی در دو محور شروع به فعالیت کردم.

محور اول: تولید پوشاک، فرم مدارس و شرکت ها، تولید لباس های یکبارمصرف بیمارستانی، تولید لباس های ورزشی.

محور دوم: اسکن و آرشیو بندی پرونده های بایگانی ادارات دولتی و خصوصی.

از میزان رضایت خود از فعالیت تان در این عرصه بگویید؟

طبیعی است شروع هرکارنو و جدید خصوصا در زمینه صنعت و تولید با مشکلات بیشماری همراه است ولی داشتن انگیزه برای پیشرفت و شوق خدمت صادقانه به جامعه خصوصا به بانوان (این انسانهای پرتلاش و کم ادعا) باعث شده مشکلات و چالش ها را یکی پس از دیگری پشت سرگذاشته و رضایت قلبی و درونی خوبی را برای خود و خانواده ام فراهم کرده ام که این بزرگترین هدیه خداونداست که بدست آورده ام و همیشه شاکر درگاهش خواهم بود.

چالش های پیش رویتان چیست؟

عدم ثبات اقتصادی، افزایش لجام گسیخته و بی رویه قیمت مواد اولیه مصرفی مربوطه، مشکلات بیمه و مالیات نیروهای انسانی درکارگاه های تولیدی کوچک، عدم حمایت از تولیدات و محصولات بومی و...

با توجه به فعالیتتان موفق به اشتغال چند نفر در تعاونی خود شده اید؟

درحال حاضرحدود ۳۳ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

هدفتان از پیشرفت این تعاونی چیست؟

اشتغال زایی بانوان، کمک به تولید ملی، تولید محصولات باکیفیت و قیمت مناسب، رونق اقتصادی و...

چرا هدفتان بیشتر اشتغالزایی بانوان است؟

تقریبا آمارهانشان می دهد مشارکت اقتصادی بانوان در جامعه ماحدود 20  درصد است و این در صورتی است که بانوان نیمی از جمعیت هرجامعه ای را تشکیل می دهند و می توانند نقش عمده ای در بازار کار داشته باشند و هرگونه توانمندسازی در بین این قشرمی تواند باعث بالا بردن کیفیت زندگی، افزایش درآمد، افزایش اعتماد به نفس، تحرکات اجتماعی بیشتر و کاهش طلاق در بین بانوان شود.

درزمینه حمایت از بانوان بومی برنامه خاصی دارید؟

بانوان به صورت دلسوزانه درحال تلاش مستمر و نقش آفرینی در ابعاد مختلف جامعه هستند. برحسب وظیفه بنا دارم درحد امکان از طریق سایت اطلاع رسانی شرکتم به معرفی بانوان خلاق و کارآفرین بومی بپردازم تابتوانم به سهم خودم موجبات  بالندگی و پویایی این عزیزان رافراهم کنم.

وضعیت و نوع تولید و فروش شما  به چه صورت است؟

در این شرکت انواع لباس های اداری، مدارس، بیمارستانی و شرکت ها دوخت و بسته بندی می شود. در سطح استان از جمله شهرستان های گناوه، بوشهر، دشتستان، تنگستان، دشتی  به صورت رسمی با ادارات آموزش و پرورش و مدارس به صورت جمعی و جزیی قرارداد بسته و لباس های فرم مدارس آنها را با کیفیت بالا و قیمت بسیارمناسب عرضه می کنیم.

درزمینه تولیدات لباس های بیمارستانی با بیمارستان های برازجان، گناوه و کنگان قراداد بسته ایم و محصولات مورد نیاز آنها را تامین می کنیم و به صورت روزمره هم لباس های کار و اداری بسیاری از شرکت ها و سازمان ها ی متقاضی درسطح استان را تامین می کنیم.

به نظر شما پرداختن به مقوله مشاغل خانگی چه تاثیری دارد؟

مشاغل خانگی در کشور ماسابقه چندین هزارساله دارد و از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در واقع استفاده از تمامی فرصت ها و پتانسیل های اشتغال زایی است که پویایی اقتصادی و اجتماعی جامعه را به دنبال دارد. این راهکار در عین سادگی و سهولت با توجه به شرایط خاص جامعه ما می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات اشتغال باشد زیرا با صرف هزینه ای بسیاراندک می توان آن را به راحتی در سطح جامعه گسترش داد.

به نظرشما بنگاه های زود بازده اقتصادی مانند این شرکت چه نقشی در اقتصاد جامعه دارد؟

امروزه توجه به بنگاه های اقتصادی کوچک و زود بازده در کشورهای درحال توسعه یک ضرورت اجتناب ناپذیراست و می توان با یک برنامه ریزی اصولی(کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) درسطح جامعه در راستای اهمیت بیشتر به این بنگاه ها بامحوریت توسعه مشاغل خانگی، فرهنگ متکی به خود که هدف اصلی اقتصاد مقاومتی را سبب شد.

ارتباط مسوولین و ادارات با تعاونی شما چگونه است؟

عدم حمایت و نظارت کافی ازسوی مسئولان مربوطه یکی از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم؛،عدم اعتماد مسئولان ادارات به شرکت های بومی، نگاه سنتی جامعه به این مشاغل خصوصا مشاغل خانگی ارتباط ما با ادارات را مشکل ساز کرده است.

راهکارهای پیشنهادی شما دراین زمینه چیست ؟

ازشرکت های تعاونی فعال حمایت شود؛ مشاغل خانگی را به رسمیت بشناسند، تسهیلات با شرایط مناسب ارائه دهند، نظارت صحیح بر روند کارشرکت ها و تعاونی ها داشته باشند، شرایط بیمه را آسان تر کنند، بازار فروش مناسب ایجاد شود و سازمانها و نهادهای دولتی در زمینه خرید محصولات مربوطه همکاری لازم را داشته باشند.

صحبت پایانی...

جا دارد از تمامی مسئولان، همکاران، سازمانهای دولتی و خصوصی همچون استانداری بوشهر، فرمانداری شهرستان دشتستان، بخشداری مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان، ادارات آموزش و پرورش (بوشهر، دشتستان، شبانکاره، سعدآباد) مدیران محترم مدارس مربوطه، اتاق اصناف، اتحادیه خیاطان دشتستان، شورای اسلامی شهر برازجان، شهرداری برازجان، شبکه بهداشت و درمان دشتستان، بیمارستان شهید گنجی برازجان، کمیته امداد امام خمینی(ره) برازجان و به طورکلی تمامی عزیزانی که در زمینه راه اندازی و خرید محصولات این شرکت با ما همکاری داشته اند صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم.

تشکر ویژه از روزنامه پیام عسلویه که با راه اندازی دفتر خود در دشتستان به جایگاه شاعران، هنرمندان، مسوولین و مقام آوران دشتستان احترام گذاشته و به معرفی آن ها می پردازد.

 

 

 

 

 

کلیدواژه

برازجان

دشتستان

تعاونی راوندپوشان

زهرا راوند

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی