سیاست / شناسه خبر: 63012 / تاریخ انتشار : 1399/11/28 17:41
|

مرگ خاموش ۳۹ بوشهری طی سه ماه اخیر

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان بوشهر گفت: طی سه ماه اخیر در استان بوشهر ۳۹ نفر با گاز مونواکسید کربن مسموم شدند.

بوشهری ها / به گزارش بوشهری ها به نقل از ایسنا،عبدالرحیم دادجو در تشریح این خبر اظهار کرد: مسمومیت با مونواکسیدکربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک مونوکسیدکربن ایجاد میشود، این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیکنیک و حتی زغال ایجاد می‌شود، اغلب در زمستان دیده می‌شود، به این دلیل که اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گازمونوکسیدکربن منتشر شده از وسایل مذکور امکان خروج نمی‌یابد، در محیط ساختمان منتشر و سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود.

دادجو با بیان اینکه مرگ بر اثر گازگرفتگی را «مرگ خاموش» می‌نامند، افزود: سی و شش نفر از بیماران مسمومیت با گاز مونواکسید کربن با حمایت تنفسی و اکسیژن تراپی به بیمارستان اعزام شدند و بقیه فقط با خروج از محیط و درمان سرپایی در محل مداوا شدند.

وی تصریح کرد: از تعداد مسمومین اعزام شده به بیمارستان نه نفر آنها در وضعیت ایست تنفسی و کاهش سطح هشیاری با احیاء به موقع حین انتقال توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به زندگی دوباره برگشتند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان بوشهر گفت: مونواکسیدکربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که بر اثر احتراق ناقص انواع سوختها تولید می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد آسیب درافراد شود، اهمیت موضوع اینجاست که به دلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن به سرعت میتواند علائم مسمومیت را در افراد ایجاد کند.

عبدالرحیم دادجو با بیان اینکه بیست نفر از کسانی که دچار عارضه مسمومیت شدند، اطفال زیر ده سال بودند، افزود: علائم اولیه این نوع مسمومیت شامل موارد سردرد ضعف جسمانی سرگیجه و بیقراری تهوع و استفراغ خواب‌آلودگی، کسالت و خستگی است، و پس از گذشت دقایقی افزایش میزان مسمومیت با مونواکسیدکربن، علائم خطرناک‌تر بروز خواهد کرد، از جمله؛ کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان تنگی نفس و در نهایت بی‌هوشی اتفاق می‌افتد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان بوشهر توصیه کرد در مواجهه با مسمومیت مونواکسیدکربن خونسرد باشید، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، از ایمنی صحنه مطمئن شوید، فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید و یا در صورت عدم امکان، درها و پنجره‌ها را باز کنید، بیمار را در حالت استراحت قرار دهید، بیمار را حرکت ندهید، یقه پیراهن، کمربند و لباسهای تنگ افراد مسموم را باز کنید، راه هوایی بیمار را بررسی کنید، در صورتی که بیمار بیهوش است او را به‌صورت خوابیده به پهلو نگهدارید، در صورت امکان، اکسیژن رسانی را شروع کنید.

کلیدواژه

گاز گرفتگی

مرگ بر اثر گاز گرفتگی

اخبار استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی