سیاست / شناسه خبر: 63024 / تاریخ انتشار : 1399/12/4 17:49
|
انیس نقاش پیش از مرگ چگونگی ترور بختیار را شرح داده بود

عامل اولین ترور شاپور بختیار بر اثر کرونا درگذشت

بوشهری ها | انیس نقاش شهروند لبنانی که عامل اولین ترور شاپور بختیار آخرین نخست وزیر ایران در دوران پهلوی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

بوشهری ها /  انیس نقاش شهروند لبنانی که عامل اولین ترور شاپور بختیار آخرین نخست وزیر ایران در دوران پهلوی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

 نقاش ۷۱ ساله در چهار دهه اخیر مقیم ایران بود اما رسانه‌ها به نقل از برخی منابع خبری گزارش کردند که او پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستانی در سوریه بستری شده بود. به نقل از همین منابع گزارش شده است که جسد  نقاش برای خاکسپاری به بیروت منتقل خواهد شد.وی در سال‌های اخیر در ایران به کارهای تجاری مشغول بود و در رسانه‌ها به عنوان تحلیلگر اوضاع خاورمیانه اظهار نظر می‌کرد. او در ایران رئیس مرکز پژوهشی امان هم بود. نقاش در تمام این سال‌ها از اینکه نتوانسته شاپور بختیار را به قتل برساند، اظهار تاسف می‌کرد.
رح ترور  بختیار توسط انیس نقاش به دلیل حایل قرار گرفتن یک در آهنی بین او و آخرین نخست وزیر دوره شاه، نافرجام مانده بود اما چندی بعدی  بختیار توسط گروه دیگری هدف سوءقصد قرار گرفت و کشته شد. نقاش به اتهام اقدام به این ترور که به کشته شدن یک پلیس و یک شهروند فرانسوی انجامید، در سال ۱۳۵۹ خورشیدی (۱۹۸۰میلادی) در دادگاهی در پاریس به زندان ابد محکوم شده بود کمتر از یک دهه بعد در پی صدور حکم عفو از طرف فرانسوا میتران، رئیس جمهوری وقت فرانسه از زندان آزاد شد و به ایران بازگشت. نقاش در مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، جزئیاتی از برنامه ترور شاپور بختیار را بازگو کرد.او درباره ورودش به ماجرای ترور  بختیار گفته بود: حکم اعدام بختیار در دادگاه انقلاب صادر شد . من به بچه‌های سپاه گفتم که باید هر چه زودتر عمل کنید چون این آدم خطرناکی است. بختیار پس از انقلاب ۱۳۵۷ وارد فرانسه شده بود و با تاسیس نهضت مقاومت ملی ایران با حکومت تازه ایران مخالفت می‌کرد.
ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور اسلامی ایران که خود اینک در فرانسه در تبعید به سر می‌برد،  بختیار را به دخالت در کودتای نوژه و همکاری با صدام حسین رهبر عراق در ابتدای جنگ متهم کرده بود.انیس نقاش گفته بود: من به بچه‌های سپاه پاسداران گفتم که باید هرچه زودتر عمل کنید چون این آدم خطرناکی است ولی آنها هیچ اطلاعات و کانالی نداشتند. بهشان گفتم که من تجربه کار عملیاتی دارم و این کار را بر عهده می‌گیرم.
نقاش در روایت خود به خبرگزاری فارس گفته بود: رفتم و کار شناسایی را انجام دادم و بعد از دو هفته به ایران بازگشتم و خبرشان کردم که منزل بختیار را پیدا کرده‌ام و حتی توانستم با ایشان مصاحبه کنم. طرح مدونی برای اجرای حکم اعدام بختیار تهیه کردم و دست به کار اجرایی کردن آن شدم که متأسفانه خلخالی مرتکب اشتباه شد و در مصاحبه اعلام کرد که برای اجرای حکم اعدام شاپور بختیار به پاریس، کماندو فرستاده‌ام.
 نقاش می‌گوید: این گونه شد که شاپور بختیار نه جواب تلفن می‌داد و نه وقت ملاقات و محافظین او نیز افزایش پیدا کردند. به این ترتیب وقت ملاقاتی که با او گذاشته بودم و قرار بود همانجا کار را تمام کنم منتفی شد. همزمان از تهران با من تماس گرفتند و گفتند که اینجا به شدت از بابت کودتا نگرانی وجود دارد و باید هر چه زودتر بختیار کشته شود.
ضارب بختیار در توصیف هدف قرار دادن او گفته بود: یک اسلحه ۷ میلیمتری با صدا خفه کن تهیه کردم و رفتم سراغ بختیار. اما اینها شک کردند و در ساختمان را به رویم باز نکردند. من هم بلافاصله تصمیم گرفتم با گلوله قفل در را بشکنم و بروم داخل. اما چون در دفتر بختیار ضد گلوله بود، هیچ کاری نتوانستم بکنم. یکی از دو گلوله‌ای که به من خورد، متعلق به سلاح خودم بود که به در شلیک کردم و کمانه کرد و برگشت سمت خودم. بعد هم که با پلیس فرانسه درگیر شدم و یک گلوله دیگر هم خوردم و دستگیر شدم.انیس نقاش یک دهه پس از بازداشت و در حالی که در حال سپری کردن دوران محکومیت خود بود در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی آزاد شد و به ایران رفت. رهایی  نقاش از حبس را برخی با نقش ایران در آزادسازی گروگان های فرانسوی در لبنان، مرتبط می‌دانند.انیس نقاش همچنین سال ۸۹ در گفت‌وگویی که در روزنامه ایران شد، درباره مشارکت خود در عملیات ترور بختیار گفت: ««من از حرف زدن درباره این قضیه ترس و شرم ندارم. این جزو افتخارات من است».
انیس نقاش در زندگی خود درگیر پرونده‌های مهم «تروریستی» بود. او یکی از همکاران کارلوس، «تروریست معروف» بود. کارلوس و انیس نقاش عضو تیمی بودند که در سال ۱۹۷۵ میلادی به دفتر اپک در وین حمله بردند و همه وزیران نفت عضو اپک را به گروگان گرفتند و با خود به الجزایر بردند./ بهار نیوز

کلیدواژه

کرونا

انیس نقاش

شاپور بختیار

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی