اقتصاد / شناسه خبر: 63074 / تاریخ انتشار : 1400/1/16 13:38
|
در نامه جامعه کارگری عسلویه به نماینده مجلس مطرح شد؛

مشکلات ما فراموش شده‌ است/ اجرای سریع طرح طبقه بندی مشاغل / تهدید مداوم کارگران به اخراج از کار

جامعه کارگری شاغل در مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ در نامه‌ای به نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی...

بوشهری هاجامعه کارگری شاغل در مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ در نامه‌ای به نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی، عمده مشکلات و مطالبات خود را طرح و خواستار پیگیری جدی آنها از سوی نمایندگان مجلس شدند.

به گزارش بوشهری ها به نقل از ایلنا  ، متن این نامه که رونوشتی از آن به این خبرگزاری ارسال شده به شرح زیر است:

جناب حجت الاسلام شیخ موسی احمدی

نماینده محترم حوزه انتخابیه عسلویه ، کنگان ، جم و دیّر در مجلس

بدین‌وسیله معروض می‌دارد خبر بررسی حذف شرکت های پیمانکاری در کمسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی ، خبر مسرّت بخش و امیدوار کننده ای بود که کام میلیون ها کارگر ایرانی بویژه کارگران شاغل در پارس جنوبی را در آغاز سال جدید شیرین کرد .

کارگران شاغل در پارس جنوبی به ویژه شاغلین در مجتمع های پتروشیمی در سالی که سپری شد و  از سوی مقام معظم رهبری  بنام سال "جهش تولید" مزیّن ونامگذاری شده بود به مانند تمام سنوات گذشته نقش بی بدیل ومؤثر خودرا برای عملی کردن "جهش تولید " ایفا نموده و در راستای تحقق خواست و نظر مقام معظم رهبری از هیچ کوششی دریغ نکردند ، اما هرچقدر کارگران در تحقق شعار جهش تولید تلاش کردند مدیران صنایع و کارفرمایان توجهی به انبوه مشکلات و کمبودها و نارسایی‌های کارگری معطوف نداشتند و از زیر بار مسئولیت خود در قبال قشر شریف و زحمتکش کارگری شانه خالی کردند .

جناب احمدی 

متاسفانه به دلیل گرفتاری های زیاد مدیران و مسئولان سازمان منطقه ویژه و مجتمع های پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی رسیدگی و حل مشکلات کارگران این منطقه نه تنها از اولویت خارج شده بلکه به فراموشی سپرده شده والبته در برخی موارد به دلیل خلأهای قانونی امکان رسیدگی به آن در توان مدیران منطقه نیست و نیازمند حمایت قانونی مجلس و نمایندگان محترم مجلس است .

از جنابعالی به عنوان نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی که محل اشتغال و فعالیت صدها هزار کارگر و مهندس ایرانی است انتظار می رود با تمام ابزارها و اختیارات قانونی خود در راستای حمایت و احقاق حقوق حقّه جامعه کارگری پارس جنوبی که در سخت ترین شرایط آب وهوایی و آلودگی و با کمترین امکانات ،حقوق و مزایا به مقوله مهم و استراتژیک تولید مشغول هستند بیایید که این خواست جدّی و عمومی کارگران شاغل در منطقه از جنابعالی به عنوان نماینده مردم است.

جناب دکتر احمدی

اگر چه مشکلات ،کمبود ها ونارسایی ها در حوزه ی کار واشتغال در منطقه پارس جنوبی بسیار عدیده است اما مزید اطلاع ،اهم ّ این مشکلات جهت استحضار جنابعالی عرض میگردد.

۱.معضل بزرگ شرکت های پیمانکاری تأمین نیرو که باعث جلوگیری از انعقاد قراردادهای مستقیم بین کارفرمایان وکارگران شده به طوری که ۵۰درصد حقوق ماهیانه ی کارگران به جیب شرکت های تأمین نیرو می‌رود.

۲.عدم وجود تشکل های صنفی وانجمن های اسلامی کار در منطقه برای پی گیری مشکلات کارگران وکارکنان شاغل در منطقه 

۳.وجود قراردادهای مدّت موقت یکماهه ،دو ماهه وسه ماهه در اکثر مجمتع های پتروشیمی منطقه  آن هم برای مشاغلی که ماهیت دائمی دارند واجبار کارگران به امضای قرارداد آنهم درپایان وانقضای تاریخ قرارداد.

۴.حقوق ناچیز و پایین  ، عدم واریز بیمه ، بی کیفیتی غذا ، نداشتن سرویس ایمن و با کیفیت، تهدید به اخراج کارگران وکارکنان از سوی کارفرما ها در بیشتر مجتمع های پتروشیمی منطقه .

۵.عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در بیشتر  مجتمع های پتروشیمی  منطقه. که این طرح یعنی طرح طبقه بندی مشاغل با وجود ابلاغ واعلام ازسوی وزارت نفت  ودر حالی که اجرای آن در پالایشگاه های پارس جنوبی که زیرنظر شرکت مجتمع گازپارس جنوبی هستند آغازشده ، متاسفانه اینگونه بنظر میرسد که شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه وزارت نفت نیستند واجرای این طرح با مقاومت مدیران پتروشیمی ها یا اجرا نمیشود یا بطور ناقص ومطابق میل ودلخواه کارفرمایان اجرا میشود.

۶.عدم اجرای دوره ی کاری۱۴/۱۴در منطقه که این مهم به دلیل آلایندگی منطقه از نیاز های مهم واساسی کارگران جهت حفظ سلامتی و کاهش تأثیرات مخرب روحی وروانی برروی کارگران وخانواده هایشان است.

۷.اختلاف فاحش ،تبعیض و بی عدالتی محض در پرداخت حقوق به پرسنل رسمی وپیمانکاری  وعدم تخصیص امکانات مناسب به پرسنل پیمانکاری در حالی که حجم کار و مسئولیت پرسنل پیمانکاری به مراتب بیشتر از پرسنل رسمی ست.

امیدکه با حمایت وپیگیری مستمر جنابعالی و بذل توجّه وعنایت مدیران ومسؤلان مربوطه  در سال ۱۴۰۰ که به فرمایش مقام معظم رهبری سال تولید ،پشتیبانی ومانع زدایی نام گرفته است موانع موجود درمسیر احقاق  حقوق واقعی کارگران شاغل در پتروشیمی های منطقه رفع گردد تا  هم شاهد رونق و جهش  بیش از پیش تولید در خط مقدم جبهه جهاد اقتصادی کشور باشیم و هم رضایت وخشنودی خداوند متعال حاصل گردد .

                                                         با تقدیم احترام 

                                          جامعه محروم کارگری شاغل در پارس جنوبی 

741D65AB-185F-4F40-A53D-3AAC957932B1

3FEB069E-F7DD-468E-AA3D-C0E27110F0F9

E4203FA4-1090-4205-B7C2-9A824A123EEA

 

کلیدواژه

عسلویه

پارس جنوبی

طبقه بندی مشاغل

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی