جامعه / شناسه خبر: 63181 / تاریخ انتشار : 1400/1/29 15:15
|
استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی پاسخ می دهد

ماجرای زلزله‌های پشت سر هم بوشهر چیست؟ / سونامی در کار نیست

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره احتمال وقوع سونامی می‌گوید: این زلزله‌های جدید ربطی به سونامی ندارد،

بوشهری ها /  استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره احتمال وقوع سونامی می‌گوید: این زلزله‌های جدید ربطی به سونامی ندارد، چون زلزله‌ها حداقل در ۳۰ کیلومتری ساحل رخ دادند و از نظر بزگی هم انتظار نمی‌رود که منجر به تغییری در کف دریا شوند.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره جزییات زلزله بوشهر توضیحاتی داد.

 امروز  در چند ساعت گناوه و روستاهای اطراف بیش از 10 بار لرزید؛ زلزله‌هایی پشت سر هم که با یک زلزله اصلی ۵.۹ ریشتری در ساعت ۱۱:۱۱ شروع شد و آخرین آن هم (تا لحظه انتشار این گزارش) یک زلزله‌ای با بزرگی ۴.۴ ریشتری رخ داد.

براساس اطلاعات مرکز زمین‌شناسی آمریکا، این زلزله‌های نسبتا قدرتمند در عمق ۱۰کیلومتری زمین رخ داده است و همچنین گزارش‌هایی از احساس آن در شهر‌های دیگر و حتی کشور کویت منتشر شده است.

زلزله
تصویر ماهواره‌ای مرکز زمین‌شناسی آمریکا از زلزله‌های بوشهر
 

همین موضوع باعث ترس و نگرانی‌های بسیاری نسبت به خسارت‌های احتمالی این حادثه شده است، موضوعی که البته خوشبختانه هنوز خبر جدی درباره آن اعلام نشده است.

پس‌لرزه‌های بعدی در راه هستند

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، در این رابطه می‌گوید: زلزله بزرگتر در چین‌خوردگی‌های مرز خلیج فارس رخ داده است، این اتفاق با زلزله بزرگای نزدیک ۶ در ۹۰ کیلومتری بوشهر رخ داده است. از این منطقه انتظار وقوع چنین زلزله‌هایی غیر منطقی نیست، این مناطق زلزله با تاقدیس‌هایی که سازوکار فشاری دارند رخ می‌دهند و چنین حوادثی انتظار می‌رود.

او درباره پس‌لرزه‌های بعدی این حادثه توضیح داد: این زلزله در نیم ساعت اول ۳ پس لرزه با بزرگای ۴.۵، ۳.۹. ۴.۴ داشته است، این که در روز‌های آینده هم زلزله‌هایی با اندازه کوچکتر رخ بدهند طبیعی است.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره خسارت‌های احتمالی این زلزله عنوان کرد: انتظار می‌رود که روستا‌های اطراف از این حادثه خسارت ببیند، چون زلزله در عمق ۱۰ تا ۱۲کیلومتری زمین رخ داده و حتی یکی از همکاران من از کویت گفت که این حادثه در آنجا هم احساس شده است. اما خوشبختانه مرکز پرحمعیت بزرگی در نزدیکی مرکز زلزله وجود ندارد و زلزله در ۹۰کیلومتری استان بوشهر رخ داده است.

خبری از سونامی نیست 

بری از سونامی نیستزارع با اشاره به اینکه قبلا بوشهر شاهد چنین زلزله‌های بوده، توضیح داد: «در منطقه بوشهر ما زلزله ۲۰ فروردین ۹۲ داشتیم که آن اتفاق هم بزرگای ۶ داشت

او ادامه داد: ۸ سال قبل ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ این زلزله در ۸۰کیلومتری جنوب شرق بوشهر رخ داد، این دفعه در ۹۰ کیلومتری شمال بوشهر این اتفاق رخ داده است. استان بوشهر و منطقه آن لرزه خیز است و گسل‌های مهم مثل گسل برازجان، بخشی از گسل کازرون و خمیدگی‌های زاگرس از بوشهر رد می‌شوند و انتظار وقوع چنین حواثی در آن وجود دارد.

حتی یکی از زلزله‌های تاریخی در بوشهر منجر به رخ داد سونامی در خلیج‌فارس شده بود. زارع می‌گوید: در جنوب بوشهر در بندر طاهری در سال ۹۷۸ میلادی زلزله‌ای تاریخی وجود دارد که منجر به ایجاد تنها سونامی شناخته شده خلیج‌فارس شده بود. استان بوشهر سابقه تاریخی لرزه‌خیزی مفصلی دارد. آن سونامی منجر به امواجی شد که بخش‌هایی از شهر‌هایی به زیر آب بروند، موضوعی که هنوز هم از بندر بوشهر مشخص است. البته خوشبختانه زلزله‌های چند ساعت گذشته چنین خطری ندارند.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره احتمال وقوع سونامی می‌گوید: این زلزله‌های جدید ربطی به سونامی ندارد، چون زلزله‌ها حداقل در ۳۰ کیلومتری ساحل رخ دادند و از نظر بزرگی هم انتظار نمی‌رود که منجر به تغییری در کف دریا شوند.

کلیدواژه

سونامی زلزله

بوشهر

بندر گناوه

زمین لرزه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی