سیاست / شناسه خبر: 63458 / تاریخ انتشار : 1400/3/25 12:29
|

بزرگترین طرح آبیاری نوین باغات کشور در قالب طرح نخلستان در استان بوشهر اجرا شد

بوشهریها| در راستای تبدیل روش آبیاری سنتی به نوین در اراضی نخیلات استان بوشهر بزرگترین طرح آبیاری نوین و زهکشی باغات کشور در نخلستان استان اجرا شد.

بوشهری ها / یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر تولید محصولات کشاورزی در زیربخش‌های زراعی، باغی، دام و شیلات است.

در استان بوشهر سالانه افزون بر یک میلیون و 550 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در حوزه‌های مختلف زراعی، باغی، دام، طیور و آبزیان تولید و به بازارهای جهانی و داخلی عرضه می‌شود.

در بخش تولید محصولات زراعی در استان بوشهر سالانه یک میلیون تن و در مجموع یک درصد محصولات کشاورزی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از تولید 80 هزار تن محصول شیلات در استان خبر داد و اظهار داشت: 6.7 درصد محصولات شیلات کشور در استان بوشهر تولید می‌شود.

محمد تقی منوچهری با بیان اینکه 315 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان بوشهر فعال است تصریح کرد: از این اراضی 185 هزار هکتار زیر کشت و 130 هزار هکتار آیش است.

وی 48 درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر را آبی و 52 درصد دیم دانست و افزود بهره‌برداران بخش کشاورزی استان بوشهر 40 هزار نفر است که 14 درصد کل شاغلان استان در بر می‌گیرد

۱۶۴ هزار تن محصول از نخل‌های استان بوشهر برداشت شد+تصاویر - پایگاه اطلاع  رسانی سپاس.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر 3 حوزه نخیلات، تولید خارج از فصل و آبزی‌پروری این استان دارای رتبه‌های کشوری دانست و خاطرنشان کرد: سالانه 165 هزار تن محصول از نخلستان، 900 هزار تن محصول خارج از فصل و 23 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر تولید می‌شود.

منوچهری به طرح نخلستان پرداخت و با بیان اینکه با اجرا این طرح آبیاری آن از سنتی به نوین تبدیل می‌شود افزود: طرح اصلاح آبیاری در نخلستان‌های استان بوشهر تدوین و عملیاتی شده است.

وی از اجرا طرح نخلستان در سعدآباد دشتستان خبر داد و تصریح کرد: بزرگترین طرح آبیاری نوین و زهکشی باغات کشور در نخلستان دشتستان اجرا شده است که 2570 هکتار آن در سعدآباد دشتستان اجرا و در حال تکمیل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه 2 هزار و 570 هکتار از آبیاری نوین در قالب طرح نخلستان در حال اجرا است تصریح کرد: تا یک ماه آینده طرح نخلستان سعدآباد در سطح 2570 هکتار تکمیل و افتتاح می‌شود.

منوچهری هزینه اجرا طرح نخلستان را 120 میلیارد تومان دانست و بیان کرد: در اجرا طرح نخلستان در سال 1395 بیش از یک‌ هزار و 612 میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون برای 2 هزار و 570 هکتار 120 میلیارد تومان توسط وزارت جهاد کشاورزی تخصیص یافته و این درحالی است که 15 درصد هزینه آن توسط بهره‌برداران و طرح آبیاری توسط وزارت نیرو اجرا و تأمین اعتبار می‌شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های متوالی 2 دهه گذشته بر منابع آب و کشاورزی استان بوشهر اثر نامطلوبی گذاشته است افزود: در این راستا برنامه تغییر شیوه‌های آبیاری باغ‌ها و مزارع به عنوان سیاست راهبردی در دستور کار قرار گرفت و در 15 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر اجرا شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به وضعیت نامناسب آبیاری در اراضی کشاورزی تنگستان گفت: در زمان حاضر مطالعاتی برای تغییر شیوه آبیاری نخیلات تنگستان آغاز و اعتبارات مناسبی برای مطالعه این طرح پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه سد خائیز تنگستان در آستانه بهره‌برداری است خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این سد بتوان شبکه آبیاری اهرم تنگستان که سه هزار هکتار است را طراحی و اجرا کرد.

 

کلیدواژه

انواع محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر

محمد تقی منوچهری

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی