سیاست / شناسه خبر: 63590 / تاریخ انتشار : 1400/4/19 13:25
|

طرح‌های اشتغال‌زایی در استان بوشهر امسال توسعه می‌یابد

بوشهریها| توسعه طرح‌های اشتغال‌زایی یکی از برنامه‌های تدوین شده امسال است که در این راستا افزایش مهارت‌آموزی بر اساس ظرفیت‌های مناطق شهری و روستایی استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته است.

بوشهری هایکی از دغدغه‌های مهم خانوارها به‌ویژه جوانان در شرایط سخت اقتصادی اشتغال‌زایی و حمایت از طرح‌های کارآفرینی است.

با شیوع کرونا نگرانی بازار کار در بخش‌های مختلف افزایش یافت که با تعطیلی صنوف در شرایط کرونایی بر مشکلات اشتغال‌زایی افزوده شد.

طبق گزارش‌های مرکز آمار نرخ بیکاری در پاییز گذشته به 9.4 درصد رسید و براساس بررسی‌ها انجام شده و با توجه به افزایش مشکلات کرونایی در سه فصل اخیر، بر جمعیت بیکاران افزوده شد و این درحالی است که استان بوشهر در شاخص‌های اشتغال‌زایی، نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی دارای جایگاه مطلوب در کشور است.

اشتغال‌زایی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، آبزیان و صنایع دستی استان بوشهر

استان بوشهر در بخش‌های مختلف ساحلی، صنعتی، کشاورزی، آبزیان و صنایع دستی دارای قابلیت‌های مهم برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی است که در این راستا طرح‌هایی بر اساس این ظرفیت‌ها تدوین شده است.

صنعت پارس جنوبی در استان بوشهر با اشتغال بیش از 60 هزار نفر یکی از مراکز مهم تولیدی، صنعتی و اشتغال‌زایی است که افزایش سهم جوانان این استان در بخش‌های مختلف پارس جنوبی مورد تأکید و پیگیری مسئولان قرار دارد.

نقش مهارت‌آموزی در اشتغال‌زایی، کارآفرینی، رشد و توسعه اقتصادی

بر اساس بررسی‌های انجام شده بخش عظیمی از دستاوردهای اقتصادی در توسعه اشتغال‌زایی به‌ویژه از طریق ارتقا آموزش‌های مهارتی بوده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر مهارت‌آموزی را موتور محرک اشتغال و رفع بیکاری دانست و اظهار داشت: یکی از چالش‌های اجتماعی و فرهنگی نبود مهارت در بین جوانان است که با ترویج و توسعه مهارت‌های مختلف می‌توان معضل بیکاری را به حداقل رساند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر؛ 39 هزار نفر با آموزش های مهارتی در  استان بوشهر توانمند شدند

عبدالمجید دراهکی با بیان اینکه بیش از 30 برنامه مهم مهارتی در هفته ملی مهارت از 31 تیر تا 6 مرداد ماه در استان بوشهر اجرایی می‌شود گفت: علاوه بر نشست‌های تخصصی و تشکیل جلسه شورای مهارت، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای افتتاح می‌‌شود.

وی برگزاری نشست تخصصی با کارآفرینان برتر، افتتاح مراکز آموزشی جوار صنایع و برگزاری نمایشگاه مجازی را از دیگر برنامه‌های اجرایی در هفته ملی مهارت در استان بوشهر دانست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر، ظرفیت‌های استان برای توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بسیار بالا دانست و افزود: ارتقا وزن اجتماعی مهارت در جامعه در مسیر جهش تولید در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، فعال‌سازی تریبون ملی مهارت در مسیر نهضت مهارت‌افزایی و جلب مشارکت برای ایجاد جریان ملی مهارت‌آموزی است.

دراهکی، توجه بیشتر به فناوری نوین در تولید محتوی و ارائه خدمات الکترونیک را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ایجاد جنبش رسانه‌ای مهارت، امید بخشی و ترویج خودباوری به جامعه برای جلب مشارکت بخش خصوصی، توجه به مهارت‌آموزی در مناطق محروم و حمایت از تولید ملی با تمرکز بر توانمندسازی منابع انسانی مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی حمایت از دانش‌آموختگان کارآفرین در راه‌اندازی کسب و کارهای مهارت بنیان را از اهداف و سیاست‌های اجرا برنامه هفته گرامیداشت مهارت در استان بوشهر دانست و با اشاره به اینکه تحقق شعار سال نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب برای تبیین، هدایت و فراگیر کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جامعه است خاطر نشان کرد: در راستای ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی در جامعه، طرح‌های هفته ملی مهارت با رویکرد اشتغال پایدار در استان بوشهر اجرا می‌شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه هفته ملی مهارت فرصتی ارزشمند برای ترویج فرهنگ و روحیه کارآفرینی در میان جوانان مبتکر و خلاق است تأکید کرد: هفته مهارت می‌تواند نقش مهمی در راستای ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه داشته باشند و نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در توسعه کشورها بر کسی پوشیده نیست، بررسی کشورهای موفق در زمینه صنعت، این نقش را به صورت ملموس‌تر نشان می‌دهد.

وی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را تسهیل‌کننده امر اشتغال دانست و بیان کرد: این مهارت‌ها به‌طور مستقیم در اشتغال و اقتصاد و بازار کار نقش مهم دارند که مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای باید تمامی تلاش خود را در این هفته برای ترویج آموزش‌های مهارتی در بین اقشار مختلف جامعه به کار گیرد.

طرح‌های اشتغال‌زایی در استان بوشهر امسال توسعه می‌یابد

دراهکی تصریح کرد: امیدواریم با اجرا گسترده و هدفمند برنامه‌های فرهنگی، ترویجی، رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در روزهای هفته ملی مهارت با هم‌افزایی، دستاوردهای ارزشمندی را در مسیر گسترش نهضت مهارت‌آموزی در استان بوشهر ایجاد شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر ، تأمین نیاز نیروهای بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری را مورد تأکید قرار داد و گفت: با ارتقا مهارت و توانمندسازی مهارت جوانان زمینه اشتغال آنان در بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی فراهم می‌شود.

دراهکی، با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار و 740 نفر مهارت‌آموزی شدند افزود: امسال با توجه به تسلط که بر روی آموزش‌های الکترونیک و مجازی ایجاد شده ان‌شاءالله 3 هزار و 400 نفر مهارت‌های لازم را بر اساس ظرفیت‌های اشتغال‌زایی مناطق مختلف در رشته‌های گوناگون فرامی‌گیرد.

وی از راه‌اندازی مرکز مهارت‌آموزی در حوزه‌های انرژی گاز، نفت و خورشیدی در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: راه‌اندازی مرکز ملی مهارت‌آموزی گاز در عسلویه، مرکز آموزش تخصصی صنایع دریایی و بندری، مهارت هتل‌داری و بوم‌گردی، تربیت مربی نفت و گاز، مهارت‌آموزی در حوزه صنایع گاز، نفت و انرژی خورشیدی از برنامه مهم امسال است.

کلیدواژه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر

اشتغال‌زایی و حمایت از طرح‌های کارآفرینی

عبدالمجید دراهکی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی