جامعه / شناسه خبر: 63610 / تاریخ انتشار : 1400/5/5 17:44
|

جولان متکدیان، وصله ناجور شهر گناوه

تکدی گری به عنوان یک معضل حاد اجتماعی ریشه در عوامل بسیاری دارد اما پیامدهای جبران ناپذیر و آسیب های اجتماعی بسیاری را به وجود می‌آورد

بوشهری ها /  تکدی گری به عنوان یک معضل حاد اجتماعی ریشه در عوامل بسیاری دارد اما  پیامدهای جبران ناپذیر و آسیب های اجتماعی بسیاری را به وجود می‌آورد و کسانی که از این راه سود می‌برند برای کسب درآمد بیشتر با استفاده از زنان، کودکان و افراد دارای نقص عضو به این کار روی آورده‌اند زیرا مردم نسبت به این  قشرها بیش از دیگر اقشار کمک می‌کنند.

براساس تحقیقات و نظر کارشناسان، عواملی همچون بیکاری، اعتیاد، بزهکاری مفرط، فقر اقتصادی، مهاجرت، ضعف ارزش های دینی و فرهنگی، خانواده نابسامان، معلولیت جسمانی، تحصیلات اندک، ضعف قوانین، تورم و تشدید شکاف طبقاتی، تنبلی و فقدان نگرش منفی به تکدی ­گری در جامعه  را می توان به منزله  علل در این پدیده دخیل دانست که یا اقداماتی برای از بین بردن آن صورت نگرفته یا اگر هم صورت گرفته، چندان موفقیت ­آمیز نبوده­ است.

تکدی گری جزو مشکلات و معضلات اجتماعی تلقی می‌شود زیرا از لحاظ روانی و اجتماعی جامعه را دچار آسیب جدی می سازد، دیدن منظره متکدیان که با عجز و ناله و ترحم دل هر رهگذری را در خیابان‌ها و کوچه ها به درد می‌آورند جزو جدا نشدنی خاطرات افراد از چهره شهرها از جمله بندرگناوه شده‌است.
باتوجه به نام و آوازه‌ای که گناوه بلحاظ تجاری بودن در کشور دارد و زبانزد عام و خاص است، این امر باعث شده تا در کنار توسعه و پیشرفت، پای گدایان را به این بندر باز کند.

 متکدیانی که در شهر گناوه ه به عینه دیده می‌شوند، زنان و کودکانی هستند که سازمان یافته در سر چهارراه‌ها و نقاط شلوغ  مستقر می‌شوند و از این طریق کاسبی می‌کنند و جلوه ای ناپسند در انظار عمومی از این شهر باقی می گذارند.

 بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا، این گدایان در قالب تیم‌های سازمان یافته در برخی میدان های شهر از جمله در چهارراه تختی و پاسداران، بازار تجاری و تره بار و جلوی داروخانه ها و مطب‌های پزشکان  بیشتر دیده می‌شوند.

این متکدیان که عمده آنها دختران و پسران با سنین زیر ۱۰ سال هستند بمحض اینکه یک وسیله نقلیه در سر چهارراه‌ها توقف کرد به آنها  هجوم می‌برند و به انحا و بهانه‌های مختلف، نگاه ترحم آمیز دیگران را متوجه خود کرده و درخواست کمک می‌کنند.

تکدی گری همه ساله و در تمام فصول در شهر گناوه تکرار می‌شود که باید ارگان های مرتبط  بر ای پیشگیری از این معضل اجتماعی اقدام کنند.

ضرورت برخورد نهادهای نظارتی با متکدیان سازمان یافته

رئیس بهزیستی  گناوه گفت:  تکدی گری درخواست کمک مالی از دیگران برای گذراندن زندگی است که از زمان‌های بسیار دور در جوامع وجود داشته است اما امروزه یکی از معضلات جامعه شناخته می شود که آسیب های جبران ناپذیری را به اجتماع وارد می کند.

مینا شهابی افزود: در این ارتباط سئوالاتی مطرح است که قبل از هر اقدامی باید به آنها پاسخ داد که علل پیدایش، شرایط و عواملی که موجب ظهور چنین پدیده‌ای می‌شود، شبکه‌های پیچیده‌ای که متکدیان را به چنین کاری وا می‌دارد، چه سازمانی مسئول مبارزه با تکدی است، وجود مکانات بازپروری متکدیان و با چه عوامل و شرایطی رابطه نزدیک و تنگاتنگ دارد؟، از جمله این پرسش ها است.

وی  گفت: پاسخگویی به پرسش‌هایی از این قبیل بدون اطلاعات آماری دقیق و کافی در این زمینه‌ها و تحلیل‌های مبتنی بر اصول جامعه شناختی ممکن نیست و  نتیجه‌ای که به دست می‌دهد بسیار محدود خواهد بود و با دیده تردید باید به آن نگریست.

شهابی با بیان اینکه  فقر و نبود درآمد، نبود همسر و بی سرپرستی و اعتیاد از مهم‌ترین دلایل تکدی گری است، افزود: یکی از مهمترین مشکلات تکدی گری وجود مجموعه‌های سازمان یافته برای ایجاد درآمد از این طریق است که البته تشخیص و شناسایی کسانی که از جبر به این روش روی آورده‌اند یا از سر سودجویی و کلاهبرداری کار آسانی نیست و لازم است نهادهای نظارتی آنها را شناسایی و برخورد جدی کنند.

وی با اشاره به اینکه  وظیفه جمع‌آوری متکدیان با شهرداری‌ها است، افزود: البته  اگر کودکان به زباله‌گردی و تکدی‌گری مشغول باشند، طوریکه آن را تحت عنوان کودک کار یا کودک آزاری تلقی کنیم، قانون برای ساماندهی این مقوله برای سازمان‌های مختلف تکالیف معینی را مشخص کرده است.

نتیجه رواج تکدی‌گری کودکان محرومیت جامعه  از انسان‌های کارآمد و شایسته است

کارشناس  ارشد روان‌شناسی بالینی گفت: طبق قانون وظیفه شناسایی این کودکان با ارگان‌های مختلفی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری‌ است و  مردم، سازمان‌های مردم نهاد و بویژه اصحاب رسانه در این زمینه نقش تاثیرگذاری دارند.
وی بیان کرد:  قانون گذار در زمینه ساماندهی،  وظیفه تعیین سرپناه برای این کودکان را به سازمان بهزیستی محول کرده است، اما در زمینه جمع‌آوری باندها و گروه‌های هدایت کننده جریان کودکان کار این وظیفه به سایر ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی و قوه قضائیه واگذار شده است.
رئیس بهزیستی گناوه افزود: فرد کمتر از ۱۸ سال تمام که به صورت محدود یا نا محدود در خیابان به سر می‌برد، اعم از کودکی که هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سرپناه برخوردار است و یا کودکی که خیابان را خانه خود می‌داند و رابطه او با خانواده به حدقل رسیده است،کودک خیابانی نامیده می‌شود که کار کودک زیر ۱۵ سال به هر شکل و نوعی از نظر بهزیستی غیر قانونی است.

وی گفت: حضور کودک در خیابان  به‌ عنوان مصداق عینی و بارز کودک آزاری ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن آﺳﯿﺐ ﻣﯽرﺳﺎﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻧﯿز ﺑﻪ مخاطره انداخته است که  آثار زیان بار آن تنها به دوران کودکی منحصر نمی‌شود و تا بزرگسالی نیز ادامه یافته  و جامعه را از وجود انسان های کارآمد و شایسته محروم می کند.

شهابی ادامه داد: علاوه بر آن بواسطه حضور کودکان در خیابان، بطور جد فرایند طبیعی رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی ، تکامل شخصیت و جریان اجتماعی شدن به‌هنجار آنان در معرض خطرقرار می گیرد که نیازمند توجه ویژه هستند.

رئیس بهزیستی گناوه بیان کرد: باتوجه به اینکه کودکان کار از یک‌سری از فعالیت‌ها مانند آموزش، تحصیل و تفریح که سبب رشد فردی و اجتماعی آنها می شود محروم هستند، به نوعی از این قشر  بهره کشی صورت می‌گیرد.

وی به عمده اقدام ها و خدمات بهزیستی در اجرای توانمندسازی کودکان کار و خانواده های آنها اشاره کرد و گفت: خدمات مددکاری اجتماعی،  مشاوره و روان‌شناسی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، پیشگیری از ایدز، خودمراقبتی ، اوقات فراغت ،  حرفه آموزی و ایجاد اشتغال جهت کودک و خانواده، بهداشتی و درمانی، هزینه‌های ضروری زندگی،  مسکن و یا اجاره بها، ایاب و ذهاب کودک، خدمات تحصیلی و پیگیری امور تحصیلی کودک در مدرسه، پرداخت کمک هزینه های سرمایه کار و یا اجاره بهای محل کار، لوازم ضروری زندگی، تهیه جهیزیه، درمان، اجرای برنامه های تفریحی و اردوهای گروهی، انجام آزمایشات و معاینات غربالگری از جمله اقدام‌های بهزیستی در راستای توانمندسازی کودکان کار و خانواده های آنان است.

جمع آوری متکدیان در برنامه کاری شهرداری گناوه

معاون اجرایی و خدمات شهرداری گناوه گفت: جمع آوری متکدیان در این شهر در برنامه‌های کاری شهرداری قرار دارد و درطول سال آن را اجرا می‌کند.

حسین بهروزی افزود: یکی از مسایلی که شهرداری در جمع آوری متکدیان با آن مواجه است مشخص نشدن ارگان ذی ربط در تحویل گیری آنها پس از جمع‌آوری است.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه دستگاه متولی تحویل متکدیان مشخص نیست، شهرداری پس از جمع آوری آنها را به خارج شهرستان انتقال می‌دهد.

کارشناس مسئول امور اجتماعی و فرهنگی فرمانداری گناوه گفت: انسان در فرازو نشیب زندگی خود  با درد و آسیب های اجتماعی مواجه می‌شود که همواره در جست و جوی علل و انگیزه آنها بوده است تا بتواند راه‌ها و شیوه‌هایی برای رهایی پیدا کند.

زهرا عابدی افزود: وضعیت نامناسب اقتصادی، اجتماعی و روانی از جمله عواملی هستند که زمینه مساعدی برای انواع آسیب‌های اجتماعی برای برخی افراد فراهم می‌آورد و باتوجه به اینکه این افراد در شرایط بحرانی به دلیل فشارهای ناشی از آن آمادگی بیشتری برای مساعدت دارند، می‌توان  از گرایش مجدد آنها به این سمت جلوگیری کرد که در این زمینه فرمانداری جلسات و برنامه‌های متعددی در برنامه کاری خود از جمله بررسی وضعیت متکدیان قرار داده است.

وی گفت: مسئول و متولی جمع آوری متکدیان در سطح شهرستان، شهرداری و نگهداری آنها بر عهده بهزیستی است.

کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی فرمانداری گناوه افزود: جمع‌آوری متکدیان در قالب طرح به شهرداری برای اجرا ابلاغ شده است و در این زمینه همکاری لازم انجام شده است.

وی اظهارداشت: متکدیان اتباع بیگانه پس از جمع آوری با هماهنگی به عمل آمده باید به اردوگاهی در بوشهر انتقال داده شوند و افرادی که از کشور و خارج استان بوشهر باشند به شهر خود بازگردانده می‌شوند.

کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی فرمانداری گناوه گفت: باتوجه به اینکه  در این شهرستان محلی برای نگهداری متکدیان وجود ندارد ، بهزیستی تنها در زمینه مداخله در بحران  ورود می‌کند و به آنها مشاوره و مددکاری  ارایه می‌دهد/ ایرنا.

کلیدواژه

متکدیان

گناوه

خانواده

بهزیستی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی