فرهنگ / شناسه خبر: 63657 / تاریخ انتشار : 1400/6/10 09:34
|
نگاهی به برنامهٔ شوروشین تولید سیمای مرکزبوشهر

"شور و شین" بوشهری

برگزاری مراسم عزاداری در دهه اول محرم ازجمله آئین ها و سنت های مردم بوشهر است که درتمام نقاط استان منعقد می شود و سینه زنی بوشهری هم از دیرپاترین و جذابترین قسمت های این مراسم است.

بوشهری ها / اسماعیل بهبهانی : برگزاری مراسم  عزاداری در دهه اول محرم ازجمله آئین ها و سنت های مردم بوشهر است که درتمام نقاط استان منعقد می شود و سینه زنی بوشهری هم از دیرپاترین و جذابترین قسمت های این مراسم است. 

در دوسال اخیر که جامعه با بلای عالم گیر"کرونا" درگیر شده  مردم بوشهر  به نسبت خیلی از شهرها و استان هاحتی دربرگزاری مراسم عزاداری محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتى را بیشتر و بهتر رعایت می کنند اما شکل خاص سینه زنی سنتی که تماس ازنزدیک سینه زنان با یکدیگر از مشخصات بارز آن است امکان برگزاری آن را حتی با رعایت پروتکل ها غیرممکن میسازد. 
دراین شرایط خاص رسانه ها و به ویژه صدا و سیمای مرکز بوشهر تلاش کردند تا با تهیه و تولید برنامه های متنوعی مراسم عزاداری سنتی را به خانه های مردم ببرند. 
   سیمای بوشهر هم در کنار دیگر برنامه های مناسبتی خود ازشب اول تا سیزدهم محرم با برنامهٔ ترکیبی"شور وشین" تلاش کرد تا با عزاداران حسینی همراه شود. 
  مرتضى قائدپوری  تهیه کننده وبرنامه ساز باسابقه مرکزبوشهر که  با استفاده از همکاران مجرب خود این برنامه زنده را در آیتم های مختلفی هرشب بمدت یکساعت ونیم به روی آنتن فرستاد  با استفاده از شاهین بهرام نژاد  که انصافاً از بهترین مجری های صدا و سیماست و پیمان زند دیگر مجری خوش بیان و خوش چهره که هردو سابقه اجرای برنامه های مناسبتی را در کارنامه خود دارند موفقیت برنامه را تضمین کرد(هرچند متاسفانه پیمان زند بعلت بیماری یکی از نزدیکانش بیش از سه چهارشب نتوانست  کار را ادامه دهد).
شور و شین در دو بخش اصلی به بینندگان ارایه شد:
بخش تولیدی که گروه برنامه ساز از روزها و شاید هفته ها قبل از پخش برنامه  کارخود را شروع کرده و در نقاط مختلف شهر و استان از مساجد -حسینیه ها-گروه های تعزیه و هیئت های مختلف عزاداری گزارش هایی گرفته بودند که بمرور درشب های مختلف  پخش شد.
 
وبخش های زنده که شامل دعوت از نوحه خوانان وذاکران اهل بیت ازمحلات وشهرهای مختلف بود که هرشب بصورت زنده اجرای نوحه-شروه و مصیبت خوانی داشتند. 
استفاده از کارشناسان مذهبی برای تبیین دلایل قیام امام حسین (ع) نیر از قسمت های ثابت این بخش بود.
 
حضور احمد قربانی بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون بوشهر که به همراه چندنفر از خادمان مساجد  با نوحه خوانی و شروه خوانی و... اجرای بخش های نمایشی برنامه را بعهده داشتند هم مورد اقبال بسیاری از بینندگان قرارگرفت. 
 
درکنار دیگر قسمت های برنامه 
" روزواقعه " هم یکی دیگر از آیتم های"شور وشین" بود که طی سیزده شب به وقایع کربلا و حوادث  و حماسهٔ های عاشورا می پرداخت. 
دراین قسمت که آگاهانه از بیان روایات غیرواقعی ماجرا پرهیز و تنها به کتابهای موردوثوق استناد شده بود را مهدی فاطمیان به نحو زیبایی و به شیوه"جَنگ نامه خوانی" اجرا میکرد و توانست نظر بینندگان را جلب کند. 
 
به هرحال همهٔ عوامل برنامه که از نیروهای حرفه ای وخلاق مرکزبوشهر انتخاب شده بودند تلاش کردند تا" حسینیه شوروشین رابه خانه های مردمی ببرند که بخاطر شرایط خاص کرونایی از حضور در مساجد -حسینیه ها  وتکایا محروم شده بودند.

کلیدواژه

شور و شین

بوشهر

صدا و سیما

اسماعیل بهبهانی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی