سیاست / شناسه خبر: 63668 / تاریخ انتشار : 1400/6/16 23:48
|
حمید علیزاده، مسئول انجمن سینمای جوانان در آستانه روز سینما برازجان درگفتگو باپیام عسلویه؛

حوزه هنر و سینما هیچگاه اولویت مسئولین نبوده / لزوم اهمیت به جایگاه هنر و هنرمند

بوشهری ها / اسماء بوستانی: یکی از ارزان ترین و مفرح ترین برنامه های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان سینما است، زیرا حضور جمعی آنان در یک رویداد در فرایند اجتماعی شدن افراد جامعه و ایجاد حس تع

بوشهری ها / اسماء بوستانی: یکی از ارزان ترین و مفرح ترین برنامه های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان  سینما است، زیرا حضور جمعی آنان در یک رویداد در فرایند اجتماعی شدن افراد جامعه و ایجاد حس تعلق تاثیرگذار است. سینما این خصوصیت را دارد تا از فرایند تفریح و اوقات فراغت افراد جامعه در معنای عام آن خاطره ذهنی بسازد. به صورتی که شاهد حضور کودکان خردسال تا افراد سالخورده در این مکان فرهنگی بوده ایم، اما با وجود تمامی ظرفیت های سینما، شیوع جهانی ویروس کرونا، پیامدهای گسترده ای برای اصناف به بارآورد که صنعت سینما نیز از گزند آن در امان نماند و علاوه بر این که مخاطبان و علاقه مندان به سینما را از این هنر بی بهره ساخت، موجب ورود آسیب و ضررهایی به سینماداران نیز شد.

ساختمان سینمای جوان برازجان در ابتدای بلوار فرهنگیان قرار دارد و دو بخش مجزا در آن به صورت متمرکز فعالیت دارند. در بسیاری از مواقع متمرکز بودن دو فعالیت انجمن سینمای جوان برازجان و همچنین سینمای جوان برازجان باعث هم پوشانی فعالیت ها و سایه سنگین مغفول ماندن حجم کاری و گستردگی فعالیت های این مرکز گردیده است. این مکان در سال 1385 به عنوان انجمن سینمای جوان برازجان مورد بهره برداری قرار گرفت و در ادامه در سال 1394 با تامین تجهیزاتی و بروزرسانی امکانات، تنها سالن سینمای شهر برازجان افتتاح گردید.

به مناسب روز ملی سینما در 21 شهریورماه گفتگویی با مدیر انجمن سینمای جوان برازجان ( حمید علیزاده) ترتیب داده شد تا با برنامه ها و دغدغه های هنرمندان این عرصه بیشتر آشنا شویم.

حمید علیزاده از چگونگی فعالیت ها و آغاز به کار خود در این حوزه به پیام عسلویه می گوید: انجمن سینمای جوانان ایران، بیش از هفتاد دفتر و نمایندگی در سطح کشور دارد که دفتر برازجان از دفاتر درپای این نهاد، فعالیت خود را از سال 1368 در شهر برازجان و محل کتابخانه شهید بهشتی آغاز کرده است. انجمن سینمای جوانان برازجان در کنار رسالت فرهنگی خود متولی دو فعالیت آموزش و تولید فیلم کوتاه در سطح شهرستان نیز می باشد. آموزش های این انجمن در قالب مشاغل سینمایی شامل فیلمنامه نویسی، عکاسی، کارگردانی، تدوین، تصویربرداری، فتوشاپ، افتر افکت، موشن گرافیک و غیره بصورت دائمی در تمام طول سال برگزار می گردد. در بخش تولید نیز هنرجویانی که دوره های این انجمن را با موفقیت طی کنند به عنوان کارگردان و فیلمساز وارد مسیر جامعه سینمایی ملی میشوند. در این بخش متاسفانه همچنان دو گذاره نزد شهروندان شهر برازجان مورد کم توجهی قرار میگرد. یکی اینکه یادگیری یک رشته هنری به طور مثال عکاسی چه کارکردهای مثبتی در جهت خلق آفرینش هنری وایجاد آرامش در روح و روان مردم ایجاد می کند و دیگری عدم توجه کافی به دوره های آموزشی مشاغل سینمایی این انجمن به عنوان یک شغل و یک مهارت فنی که می تواند درآمد اقتصادی نیز برای هنرآموزان داشته باشد.

علیزاده در بحث این روزهای کرونایی و تنها سینمای شهر نیز معتقد است: به نظر نمی رسد به این زودی معضل بلاتکلیفی گریبان این صنعت آسیب دیده را رها کند. هر چند فعالیت  سینماهای هر شهر با توجه به وضعیت کرونایی آن شهر در نظر گرفته می شود و سینماداران تابع قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند اما نباید مشکلات و نیازمندی های این مکان فرهنگی از یاد برود، اکنون  حدود 2 سال و نیم است که سینما جوان برازجان هیچ گونه برنامه ای در خصوص پخش فیلم برای جوانان نداشته چرا که با وجود تغییر رنگ بندی شهرهای کرونایی و مساعد بودن، امکان اکران، مستهلک و معیوب بودن امکانات نمایش فیلم، فرصت بازگشایی پاندولی در پاندمی کرونا را برای سینما جوان برازجان محقق نکرد.سینمای شهر یک رنگ مانده و فیلم روی دور آهسته بی رنگی و کم توجهی ها قرار دارد.

وی افزود: سینما جوان هماهنگ با دیگر ارگان ها در مقابله با این ویروس نقش و وظیفه خود را ایفا کرده، با این حال نمی توان از مسائل و مشکلات سینما که مهم ترین و سالم ترین تفریح برای جوانان است غافل شد.

حمید علیزاده با گلایه شدید نسبت به بی مهری مسئولین مربوطه به این مکان فرهنگی ارزشمند می گوید: حدود 6-7 سال است که تجهیزات فنی در بخش انجمن و همچنین سینما بروز نشده است، بعد از 9 سال، با حمایت های معاونت سینمایی و پیگیری های انجمن سینمای جوانان ایران امسال موفق به تامین دوربین تصویربرداری و تجهیزات صدابرداری به صورت حداقلی شده ایم، آن هم از طریق تفاهم نامه ای که بین سینمای جوان ایران و امور سینمایی و فرهنگ و ارشاد بسته شده بود نه از سمت مسئولین شهر برازجان یا استان. سیستم های سرمایشی، صوتی و تصویری تا برق این مرکز مشکل دارد و باید بروز شود، چرا که انجمن سینمای جوان برازجان و سینما جز محدود مراکزی هستند که هفت روز هفته و در بیشتر مواقع صبح و بعدازظهر به ارائه خدمات می پردازد. لذا تجهیزات فنی و اداری فشار زیادی متحمل می شوند بالاخص در حوزه وسایل تخصصی تولید و نمایش مثل پروجکشن و سیستم های تدوین و تصویربرداری...

مدیر جوان انجمن سینمای جوان برازجان اعلام کرد: درک نسبتا کاملی از شرایط کرونایی و اهمیت سلامتی مردم داریم، با این حال ضمن درک شرایط فعلی جامعه نمی توان طی چند سال پیاپی این انجمن را نادیده گرفت؛ در سال 98 در کمیسیون برنامه بودجه شهرستان برای کمک به این مکان فرهنگی مبلغی مصوب شد اما در مرحله تخصیص جهت ورود ویروس کرونا عملی نشد، در سال جاری نیز مبلغ 300 میلیون تومان در این کمیسیون برای انجمن در نظر گرفته شده که امیدواریم جهت بروز کردن تجهیزات و رفع مشکلات این انجمن تخصیص داده شود.

علیزاده افزود: با بی مهری مسئولین از فرصت طلایی تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا برای جبران زیرساخت های فرهنگی و هنری این مرکز استفاده نشده است. تجهیزاتی فنی پخش و تولید سینمایی که می توانست با یک سوم مبلغ در سال 99 خریداری شود اکنون به چندین برابر پر کشیده است. گذشته از اینکه حوزه هنر و سینما هیچگاه چندان اولویت مهم مسئولین نبوده و قصه کرونا فرصتی را برای آنان فراهم کرد تا مسئولین بگویند به دلیل شرایط کرونایی اقداماتی در خور انجام نداده‌اند. ما اگر صادقانه دستاوردهای انجمن را بررسی کنیم می بینیم که میل به خواستن و روبه رشد اتفاق افتاده است. ولی به لحاظ جایگاهش در ذهن مدیران کلان فرهنگی هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

علیزاده در خصوص فعالیت های یکی دو سال اخیر این انجمن عنوان کرد: با وجود تعطیلی های مکرر ستاد ملی کرونا دوره های آموزشی انجمن سال گذشته و امسال همچنان فعال است به صورتی که در سال  گذشته 5 دوره آموزشی به صورت حضوری و آنلاین توسط این انجمن برگزار شد که هر دوره بین 8 تا 17 نفر هنرجو حضور داشته و از حیث برگزاری دوره های به برابری و بعضا برتری نسبی با دفاتر مطرح در برگزاری دوره های حوزه مشاغل سینمایی بودیم. در سال جاری نیز تا کنون سه دوره حضوری و آنلاین در جریان می باشد.

مدیر انجمن سینمای جوان با اعلام کسب افتخارات این انجمن طی دو سال اخیرادامه می دهد:  بیش از 20 حضور ملی و بین المللی در جشنواره های مختلف داشته ایم، حدود ده فیلم کوتاه به مرحل تولید و تدوین رسیده است و فیلمسازان و فیلمنامه نویسان انجمن موفق به حضور و کسب جوایز در جشنوره های خارج از کشور از صربستان و اسپانیا و انگلیس تا در دیگر جشنواره های ملی و دانشجویی شده اند. همچنین با توجه به اینکه سینما یک مرکز تجاری نیست بلکه یک مرکز فرهنگی است با ادارات و نهادهای مختلف بیش از پنجاه ساعت برنامه مفید در قالب برنامه های مناسبتی یا درخواستی تولید داشته ایم.

وی از عدم همکاری مسئولین با سینمای جوان نیز گفت: از مسئولین انتظار داریم به جوانان ما بیش از پیش بها دهند، تا مسیر پیشرفت شکل بگیرد. چرا که بیشتر هنرجویان ما  جوانانی از محلات کم برخوردار شهر هستند، از کار کردن با آن ها لذت میبرم اما باید با همکاری مسیر جدید رشد و شکوفایی را به آن ها معرفی کنیم، بطور مثال زمانی که با اداره ای مکاتبه می کنیم جهت استفاده حداقلی فیلمساز از مکان خاص، از آن اداره جهت لوکیشن فیلم، حداقل انتظار ما این است همکاری های لازم را با ما انجام دهند تا لااقل نزد شهروندان پروسه اصولی ساخت فیلم دیده و رعایت و مورد تجربه و توجه قرار گیرد. در نظر بگیرید در برخی موارد پاسخ به این درخواست همکاری حداقلی نیز داده نمی شود.  بطور مثال از یکی از ادارات شهرستان حدود دو سال است منتظر پاسخ نامه ایم اما این پاسخ را از جوانان فعال فیلمساز ما دریغ می کنند. در این خصوص هیچ گونه انسجامی حتی بین دیگر ادارات نیز نمی بینیم. بدون شک با همکاری ارگان ها و ادارات چه با خود، و چه با سینمای جوان تجربه زیست معمول شهروندان و سرمایه اجتماعی شهر رو به رشد می شود. در پایان اینکه ماهیت سینما به عنوان یک اثر هنری جامعه‌گرا است. عرضه و نمایش آن نیز در جامعه یک فعالیت اجتماعی را رقم میزند. این امتیاز ویژهای است که هنر سینما از آن برخوردار است و به جز سینما شاید هنر دیگری را نتوان با این گستره جایگزین نمود. سینما با نمایش واقعیت پدید آمد و تولیدات انجمن سینمای جوان نیز در همین راستا برای نشان دادن، بررسی و تعدیل معضلات اجتماعی، بستر واقعی جامعه را صادقانه تر از تولیدات سینمایی به نمایش می گذارند. و کاش مسئولین این نکته ساده را در هجمه پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی مختلف می فهمیدند تا با فیلم سینما با ایجاد وحدت جمعی در جهت دهی بهتر جوانان، نوجوانان و  همه شهروندان شهر برسیم. و همه هنرمندان دیده شوند.

کلام آخر

روز ملی سینما را به همه پیشکسوتان، هنرمندان و هنرجویان گذشته و حال خانوداه بزرگ انجمن سینمای جوان تبریک می گویم. قدردان تک تک عزیزانی که بدون هیچ چشم داشتی همیشه یاری گر سینمای جوان بوده اند هستم. همچنین ویژه تر این روز را به متولی این عرصه یعنی مدیرکل محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تبریک می گویم، بدون هیچ نگاه مغرضانه شاهد پیگیری های ایشان و مدیر انجمن سینمای جوانان استان بوشهر هستم. امیدوارم این وعده دو ساله تجهیز و تعمیر سینما جوان تا روز ملی سینما محقق شود.

کلیدواژه

برازجان

دشتستان

سینما جوان

انجمن سینما جوان

حمید علیزاده

تفریح جوانان

بی مهری با سینما

هنرمندان

هنرمند

روز سینما

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی