اقتصاد / شناسه خبر: 63714 / تاریخ انتشار : 1400/7/12 11:50
|
ناصر بوهندی | کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای

بنادر کوچک هوشمند

باهوش ، چابک و نوآورانه - چگونه بنادر کوچک و متوسط می توانند پیشرو انتقال به عصر دیجیتال باشند؟ ناصر بوهندی کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای در این مقاله به این سوال پاسخ می گوید

بوشهری ها / ناصر بوهندی | کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای :     فشار فزاینده برای دیجیتالی شدن در همه عرصه های زندگی انسان ، صنعت دریایی را نیز مجبور به سرمایه‌گذاری در ابزارها و تجهیزات دیجیتال برای به روز کردن اغلب عملیات خود شامل لجستیک، مدیریت دارایی و سایر عملکردها کرده است. البته تاکنون پروژه‌هایی برای خودکارسازی و اتوماتیک سازی حمل و نقل بار مانند دیجیتالی کردن اسناد گمرکی وجود دارد اما نیاز است این هوشمند سازی در همه فعالیت ها و فرایندهای بنادر گسترش یابد.

معمولا بنادر بزرگ پیشرو در دگرگون و تحول هستند ، اما راه‌های زیادی وجود دارد که بنادر کوچک و متوسط نیز بتوانند و حتی می بایست پیشگامان دیجیتالی شدن باشند.

بنادر کوچک و متوسط  چیست؟

تعریف بنادرکوچک و متوسط با توجه به معیارهای مختلف ارائه شده است. اگر با توجه به حجم حمل و نقل سالانه بار بندر تا بازار ، ورود یا اتصال کشتی های بین المللی باشد  تعاریف بنادر نیز تفاوت می کند. تعاریفی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند بر مبنای میزان حمل و نقل سالانه در بنادر می باشند. در اروپا تنها 17 بندر از مرز 50 میلیون تن حمل و نقل سالانه تجاوز می کنند ، که این عدد معمولاً در تعریف بنادر کوچک و متوسط استفاده می شود. در سطح بین المللی ، تنها سه بندر اروپایی در لیست 15 بندر بزرگ جهان قرار گرفته اند.

به عبارت دیگر ، اکثر بنادر با تعریف یک بندر کوچک و متوسط ​​مطابقت دارند. بنادر کوچک و متوسط نقش مهمی در دستیابی به اهداف بلند پروازانه مبارزه با تغییرات آب و هوایی در صنعت حمل و نقل دریایی دارند. در حالی که بندرهای بزرگ دارای سازمانهای بزرگ بندری ترکیبی از مشاغل و فعالیتهای مختلف هستند ، بنادر کوچک و متوسط  اغلب بر عملکرد اصلی تأمین زیرساخت های حمل و نقل دریایی تمرکز می کنند و سایر وظایف مرتبط را به شرکای خود برون سپاری می کنند. تفاوت در تعاریف نشان می دهد که بنادر کوچک و متوسط ممکن است هنگام برنامه ریزی پروژه‌های توسعه ای مختلف ، به همکاری بین بخشی تکیه کنند و شرکای خود را همراهی کنند.

ممکن است یک اداره بندر کوچک به تنهایی منابع لازم برای تکمیل پروژه های اصلی دیجیتالی سازی بندر را نداشته باشد ، آیا امکان تقسیم هزینه های اجرای بندر هوشمند وجود دارد ؟ از آنجایی که محیط تجاری و کاری در بنادر معمولا سنتی می باشد ، چگونه می توان همه ذینفعان را برای مشارکت در توسعه بندر هوشمند ترغیب کرد؟

هنگام صحبت در مورد دیجیتالی شدن بندر یا هر سازمانی ، مشکلاتی مانند مقاومت تغییر یا ترس از دست دادن شغل ، احساسات رایج است. اما برای اینکه بتوانیم به فشار دیجیتالی شدن پاسخ دهیم ، باید به بررسی فرصت های نهفته در خطرات بپردازیم.

بنابراین ، چه فرصت هایی در تحول دیجیتالی ، به ویژه در بنادر کوچک و متوسط وجود دارد؟

باهوش باشید

کمبود منابع به عنوان یکی از مسائل اصلی جلوگیری از دیجیتالی شدن در بنادر کوچک و متوسط ها در نظر گرفته می شود. هنگامی که تعداد پرسنل محدود و اغلب فاقد تجربه قبلی در فرایندهای دیجیتالی باشند، اجرای یک پروژه دیجیتالی کردن مشکل است. اما در اینجاست که بنادر کوچک و متوسط ها باید باهوش باشند؛ بهترین گام :شروع به دیجیتالی کردن دارایی ها یا اطلاعات مورد نیاز خود در روز کنید.

لازم نیست که این دیجتالیزه شدن در همه فرآیند حمل و نقل بار به طور همزمان انجام شود. اما اگر دسترسی آسان به اطلاعات مربوط به موجودی انبار و اموال موجود برای شرکای بندر ممکن شود نتیجه آن به صرفه جویی  در زمان و تلاش های اداره بندر و عملیات بندری می انجامد.

بنادر کوچک و متوسط اغلب با جامعه محلی همکاری نزدیک دارند و به زنجیره‌های حمل و نقل مناطق داخلی متصل هستند. همچنین ، بخش زیادی از عملیات بندری ممکن است برون سپاری شود ، به این معنی که تعداد ذینفعان در منطقه بندری نیز زیاد است. برای اینکه تلاش های دیجیتالی شدن ارزش افزوده  داشته باشد ، مهم است که نیازهای طرف های مختلف را در نظر داشته باشید . و آنها را درگیر فرایند کنید اطلاعات دارایی زیرساخت بندر را می توان با شرکایی که در واقع از آن استفاده می کنند به اشتراک گذاشت.

دارایی در محدوده بندر ، اثربخشی بیشتری را در ارتباطات ایجاد می کند. از این طریق می توانید مطمئن شوید که سرمایه گذاری در توسعه ، مزایایی را برای گروه وسیع تری به ارمغان می آورد ، نه فقط برای یک تیم یا بخش یک شرکت بندری. علاوه بر این ، هنگامی که با ذینفعان همکاری می کنید ممکن است هزینه های پروژه تقسیم شود.

هوشمند بودن تنها به نرم افزار و زیر ساخت و فناوری ها اشاره نمی کند ، بلکه به شیوه های انجام کارها نیز اشاره دارد.

در بسیاری از مواقع فناوری دیجیتال جدید کارایی را افزایش می دهد ، اما به شرطی که با نیازها و فرایندهای خاص بندر مطابقت داشته باشد و در کنار آن آموزش به کارکنان به درستی اجرا شود. مشارکت پرسنل در فرایند دیجیتالی شدن به بنادر کوچک و متوسط مزیت رقابتی می دهد ، زیرا فرآیندها برای خدمت به نیازهای واقعی پرسنل و مشتریان در کارهای روزمره بندر برنامه ریزی شده است.

چابک باشید

یکی ازمزایای اصلی بنادر کوچک و متوسط این است که یک ساختار سازمانی کوچک و غالباً مسطح دارد و هنگام واکنش به تغییرات محیط کسب و کار یک تیم تعمیر و نگهداری با ده ها نفر می تواند راحت تر از یک تیم صد نفره با شیوه های دیجیتالی جدید سازگار باشد.

هنگامی که بوروکراسی کمتری در تصمیم گیری دخیل باشد ، به روز رسانی استراتژی‌ها و فعالیت ها با توجه به نیاز مشتریان و صنعت آسان تر است.

پیشگام بودن به این معناست که گاهی اوقات باید ابزارهای مختلف را آزمایش و اصلاح کنید تا دریابید کدام یک از آنها بهترین کار را به نتیجه می رساند.

فرآیندها دربنادرکوچک و متوسط سازمان به طور معمول طیف وسیع تری از عملیات و تیم ها را در ارزیابی ابزارها شامل می شود ، بنابراین احتمالاً ابزارهای انتخاب شده در سازمان کمتر بوده و سریع تر جواب می دهند. این امر هزینه ها را کاهش می دهد زیرا بخش بیشتری از پرسنل می توانند از ابزارها و کارهای انجام شده در مرحله ارزیابی بهره مند شوند.

چابک بودن به این معنا نیست که بندر باید با توجه به هر بازخورد مشتری تغییر کند. اما در عوض ، شما باید فرایندهایی را داشته باشید که بتوانند در مواقعی که برای تجارت شما مفید است تغییر کنند. این رویه ها تغییرات محیط کسب و کار را دنبال می کنند ، اما پایه محکم ثبات را به ارمغان می آورد و در صورت نیاز تکامل می یابد.

نوآور باشید

ابزارهای دیجیتال امکان توسعه خدمات جدید را برای مشتریان یا سایر ذینفعان فراهم می‌کند. تبادل آسان اطلاعات می تواند با ارائه فرصت‌هایی برای بهبود فرایندها ، به نفع هر دو طرف باشد. در بنادر دیجیتالی ، مردم و ذینفعان ، در حالی که می توانند از پلتفرم های ساده برای پیدا کردن اطلاعات استفاده کنند زمان و پول خود را برای جستجوی آنها از پوشه ها هدر نمی دهند.

این اطلاعات همچنین ممکن است نوع جدیدی از خدمات باشد مانند به اشتراک گذاری اطلاعات به روز در یک وب سایت عمومی یا مستقیماً در حمل و نقل شرکتها ، پایلوت ها یا مقامات محلی.

در آینده ، انتظار می رود عملیات حمل بار کاهش یابد ، اما فرصت های تجاری جدید برای بنادر از خدمات لجستیک بوجود می آید به عنوان مثال افزایش استفاده اوقات فراغت پرسنل .

چگونه می توان از این فرصت ها استفاده کرد؟ صنعت دریایی به عنوان سنتی ترین طرف شناخته می شود ، اما در زمینه لجستیک ابزارهای دیجیتال قبلاً زمینه محکمی را فراهم کرده اند. همچنین ، صاحبان قایق های تفریحی برای استفاده از بسترهای دیجیتالی در جستجوی اطلاعات ، بسیار عادت دارند. بودن بندر دیجیتالی ممکن است سرآغازی در جذب این دسته از مشتریان باشد. برخی از خدمات دیجیتالی حتی می توانند ارزش افزوده کافی را به مشتری ارائه دهند تا با هزینه های اضافی دریافت شده از مشتریان ، به یک مدل تجاری جدید تبدیل شود.

در عصر دیجیتالی شدن بسیاری از فرایندها و عملیات به دلیل مقررات در حال تعطیلی است. پیش بینی زود هنگام  این تغییرات به معنی استفاده از فرصت‌های تمایز در رقابت است. ارائه اطلاعات در مورد عملکرد زیست محیطی بندر با استفاده از ابزارهای دیجیتالی مدرن برای عموم مردم یا افزودن برنامه های پخش آب و هوا فعلی به وب سایت آسان تر است و می تواند بعنوان بخشی از خدمات اضافی به مشتریان بندر ارائه شود.

بنادر کوچک راه آینده را نشان می دهند

بسیاری از بنادر کوچک و متوسط  در حال تبدیل شدن به یک بندر دیجیتالی هستند. برای این بنادر ، روشهای جدید استفاده از داده های دیجیتال در کارهای روزمره ادغام شده است و بنادر به طور مداوم در حال توسعه فرایندهای خود هستند تا از ابزارهای جدید حتی بهتر استفاده کنند.

بنادر کوچک و متوسط ​​در حال استراحت نیستند ، اما از مزایای بهبود رقابت پذیری و کارآمدتر کردن فرآیندها با دیجیتالی شدن استفاده می کنند.

بنادر کوچک علاوه بر استفاده از دیجیتالی شدن در تجارت روزمره بنادر ، یک "آزمایشگاه زنده" پربار برای محققان دیجیتالی سازی فراهم می کند ، زیرا عملیات آنها نسبتاً محدود است بنابراین ، آثار دیجیتالی شدن را می توان به راحتی نسبت به مراکز حمل و نقل بزرگ کمی کرد. ابزارهای دیجیتالی پیشرفته را می‌توان در محیط واقعی پیاده‌سازی و آزمایش کرد و با به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری ، کل صنعت از توسعه بهره مند می‌شود. بنادر کوچک و متوسط واقعاً می توانند راه را برای حمل و نقل دریایی هوشمندتر و آینده ای پایدارتر پیش ببرند.| منبع روزنامه پیام عسلویه 

کلیدواژه

بنادر هوشمند

ناصر بوهندی

عسلویه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی