سیاست / شناسه خبر: 149578 / تاریخ انتشار : 1402/4/10 09:10
|
مدیر جهاد کشاورزی تنگستان خبر داد؛

نصب تله‌ برای ردیابی آفت «سوسک سرخرطومی حنایی خرما» در تنگستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان از نصب تله‌های فرمونی ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخیلات تنگستان خبر داد.

بوشهری ها /اسلام رضایی در گفت‌وگواظهار داشت: با توجه به اینکه سطح بیشتر نخیلات شهرستان آلوده به آفات چوبخوار (سوسک کرگدنی و شاخک بلند) هستند ورود آفت قرنطینه‌ای سوسک حنایی خسارت جبران ناپذیری به نخیلات شهرستان وارد می‌سازد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان اضافه کرد: ردیابی نخیلات منطقه نسبت به ورود آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما ضروری است و در این راستا اقدامات بسیار خوبی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با هماهنگی مدیریت حفظ نباتات، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان ۴۰ عدد تله فرمونی ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما به صورت پراکنده در نخیلات نقاط مختلف شهرستان در منطقه خائیز، محموداحمدی، آباد، جمالی و حومه شهر اهرم نصب شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: بازدید از تله‌ها به صورت دوره‌ای و هفتگی توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان انجام و شکار آفت بررسی و گزارش خواهد شد.

رضایی افزود: فرمون های استفاده شده در این تله‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که حشرات نر و ماده سوسک سرخرطومی حنایی در هنگام جفت گیری از خود ترشح کرده و باعث جلب جنس مخالف و در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخیلات شهرستان تنگستان مشاهده نشده است پایش و ردیابی دقیق نخلستان‌ها و پیش آگاهی و پیشگیری از آلودگی نخیلات شهرستان به آفت سوسک حنایی از اهمیت بسیار برخوردار است.

وی افزود: آشنایی و آگاهی کشاورزان با نحوه خسارت و ورود این آفت قرنطینه‌ای خطرناک از طریق پاجوش‌های آلوده نقش مهمی در جلوگیری از ورود این آفت قرنطینه‌ای به منطقه خواهد داشت. بنابراین توصیه‌ها و آموزش‌های لازم به کشاورزان منطقه در جهت جلوگیری از ورود پاجوش‌های آلوده به آفت سوسک حنایی از سایر استان‌های آلوده کشور انجام شده است.

کلیدواژه

نخلستان

جهادکشاورزی تنگستان

آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما

اسلام رضایی

سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی