سیاست / شناسه خبر: 160790 / تاریخ انتشار : 1402/7/18 19:14
|

انجمن هنرهای تجسمی استان بوشهر؛ چند‌ پیشنهاد و راهکار

بوشهری ها / علیرضا احمدی خرم: هنرهای تجسمی به عنوان یکی از فراگیر ترین شاخه های هنری در سطح کشور شناخته می شود که بیشترین تعداد هنرمندان فعال را در خود جای داده است.

بوشهری ها /  علیرضا احمدی خرم: هنرهای تجسمی به عنوان یکی از فراگیر ترین شاخه های هنری در سطح کشور شناخته می شود که بیشترین تعداد هنرمندان فعال را در خود جای داده است.

شاید بتوان مواجهه مستقیم و بی واسطه تر مخاطب به شاخه های متعدد هنرهای تجسمی و تنوع موضوعی آن را یکی از دلایل این فراگیری بشمار آورد. استان بوشهر به عنوان یکی از استان های فعال و برجسته در زمینه هنرهای تجسمی شناخته می شود. سالانه رویدادهای هنری متنوعی در حوزه ی تجسمی در استان بوشهر برگزار می شود که برگزاری نمایشگاه های هنری انفرادی و گروهی، جشنواره ها و دیگر رویدادها از آن جمله اند.

قطعا از درون این رویدادها هنرمندانی نوپا نیز به عرصه هنر معرفی می گردند.  هنرمندانی که گام های اولین خود را در مسیر هنر برمی دارند و از طرف دیگر رشد و شکوفایی هنرمندانی که سالهای متمادی در این حوزه حضور دارند و گاه به درجه پیشکسوتی می رسند همه و همه نشان از  اهمیت هنرهای تجسمی در استان بوشهر دارد چرا که ساماندهی، رشد و شکوفایی و حضور در عرصه های ملی و بین المللی یکی از شاخص های مهم در ارزیابی کیفی هنر هر منطقه بشمار می رود و از هم گسیختگی در برنامه ریزی و پیشبرد برنامه های هنری در این شاخه قطعا نمیتواند ما را در این سطوح برجسته کند. 

 انجمن های هنرهای تجسمی به عنوان تشکلات تخصصی در حوزه هنر تجسمی نقش مهم و بسیار موثری در برنامه ریزی، ساماندهی و اجرای برنامه های هنری و از طرفی هویت بخشی به هنرمندان تجسمی دارند. به واقع ماهیت تشکل ها کار گروهی مبتنی بر هم فکری، ایده پردازی و اجرا با تکیه بر تمام ظرفیت هایی است که می تواند حوزه ی مربوطه را به هدف و موفقیت نزدیک کند.

با توجه به اینکه در استان بوشهر تعداد بسیاری هنرمند در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت دارند انجمن های تجسمی در سطح استانی آن به عنوان متولی این بخش نقشی مهم و سرنوشت ساز دارند.

به بهانه برگزاری انتخابات دومین دوره انجمن هنرهای تجسمی استان بوشهر و معرفی منتخبین این دوره به جامعه هنری ذکر چند پیشنهاد را که شاید به نوعی دغدغه ی جمع کثیری از هنرمندان تجسمی است خالی از لطف نمی دانم.

یکی از مشکلات قدیمی ساختار هنرهای تجسمی شناسایی هنرمندان این عرصه است.

این شناسایی و تهیه بانک قوی اطلاعاتی از داشته های هنرهای تجسمی از حیث تعداد هنرمندان، سبکها و شاخه های هنری فعال و توانمندی ها و توانایی های بالقوه هنرمندان متاسفانه یکی از مسائلی ی است که باید به آن پرداخته شود. بانک اطلاعاتی هنرمندان به نهادهای تصمیم ‌گیر فرهنگی و هنری کمک خواهد کرد در جشنواره ها و فستیوالهای هنری و حتی در رویدادهای منطقه ای از طرفیت های موجود به درستی بهره گرفته و جامعع هدف را به خوبی شناسایی کنند. قطعا انجمن های تجسمی می توانند در این مورد موثر باشند و نسبت به تکمیل و به روزبودن این بانک اطلاعاتی به صورت دوره ای با ارتباط موثر با شهرستانها و ادارات و تشکل های مربوطه اقدام نمایند. 

 بی تردید شهرستانهای استان بوشهر از حیث تعداد هنرمندان تجسمی و رویدادهای هنری در یک سطح نیستند.

انجمن های تجسمی باید نسبت به حضور و حمایت موثر از هنرمندان فعال در سطح شهرستان ها و برجسته کردن تلاشهای بومی شهرستانی در سطح ملی اقدام نمایند و این مهم بی تردید به ارتقای انگیزشی هنرمندان کمک خواهد کرد و موجب می شود که نقاط کمتر برخوردار در این زمینه شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.

  یکی از مهمترین مشکلاتی که در عرصه تجسمی استان دیده می شود عدم انجام‌کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در عرصه ی هنر است.

قطعا از این حیث هنر  مفهومی علمی است. مفهومی که با جامعه شناسی، روانشناسی و .... در ارتباط است. هنر برای مخاطب است و اگر ما نیاز جامعه را نشناسیم نمی توانیم هنری عرضه کنیم که پاسخ گویی ذائقه و نیاز مخاطب باشد. از این روی کارهای پژوهشی با محوریت هنر و  بهره مندی از نتایج و دستاوردهای این پژوهشها می تواند بسیار در سطح منطقه ای و ملی راه گشا باشد و بنابراین انجمن استانی هنرهای تجسمی باید این رویه را در دستور کار خود قرار دهد.   

 هنرهای تجسمی عمدتا هنرهایی بصری هستند که با نگاه مخاطب همراهند.

این هنرها نیاز به اماکنی برای ارائه و نمایش دارند. نگارخانه ها و گالری های هنری در واقع مرکز ارائه و ارتباط هنر با مخاطب است. شاهد آن هستیم که احداث نگارخانه در برخی از شهرستانهای فاقد آن شروع شده و این اتفاق خوبی است که بزودی  امیدواریم نتایج آن برای هنرمندان ملموس باشد اما قطعا انجمن هنرهای تجسمی می تواند زمینه و بستر سازی جهت ارائه اثار هنری را در مکان های بالقوه با رایزنی های لازم بعمل آورد.

  
    یکی از مسائلی که در رشد کمی و کیفی هنرهای تجسمی استان می تواند بسیار موثر باشد آشنایی هنرمندان با دانش روز هنر از قبیل تکنینک ها و شیوه های اجرای هنر است.
 
این‌ مهم میسر نخواهد بود جز از طریق آموزشهای کیفی هنری با دعوت از اساتید برجسته و صاحب نام در هر رشته در قالب ورکشاپ ها و دوره های آموزشی که یکی از وظایف مهم انجمن های تجسمی در سطح استانی است. بسنده کردن به داشته ها و پرهیز از بکارگیری اساتید  برجسته نمی تواند افق نگاه و عمل هنرمند را توسعه دهد و بی تردید او را از رقابت با دیگر هنرمندان در دیگر استانها باز خواهد داشت. 
 
 
 ارتباط هنرمندان بومی با رویدادهای هنری دیگر استان ها
 
 
 ارتباط هنرمندان بومی با رویدادهای هنری دیگر استان ها از طریق برگزاری تورهای هنری و بازدید از مجموعه های هنری دیگر استانها که طبعا جلوه های دیگری از ذوق و قریحه هنرمندان را به نمایش خواهد گذاشت برای هنرمندان استای بسیار لازم و ضروری است تا به دید واقعی تری از توانمندی های خود دست یابند. نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و با نگرش دقیق تری آموزش های هنری خود را دنبال کنند. 
 
  تکریم پیشکسوتان عرصه هنرهای تجسمی
 
یکی از مسائل مهمی است که در اشاعه اخلاق هنری و هویت بخشی به هنرمندان نوپا موثر است. پیشکسوتان چراغ های تابناک هنرند و پاسداشت نقش آنان در پیشبرد کمی و کیفی هنر یکی از مسائل مهمی است که به هنرمندان در کنار تخصص تعهد و اخلاق می آموزد و لذا انجمن های تجسمی باید تکریم پیشکسوتان این عرصه را به شکل دوره ای در دستور کار قرار دهند. 
 
  مرکز نشینی اعضای انجمن تجسمی و پرهیز از حضور در شهرستانها
 
مرکز نشینی اعضای انجمن تجسمی و پرهیز از حضور در شهرستانها و عدم ارتباط با هنرمندان نمی تواند از یک انجمن، انجمنی موفق بسازد .حضور اعضای انجمن در شهرستانها و دیار با هنرمندان و شنیدن نظرات ، پیشنهادات و حتی نقدهای سازنده آنان می تواند در برنامه ریزی و پیشبرد امورکمک کند. انجمن هنرهای تجسمی متعلق به همه ی هنرمندان از همه ی شهرستانهاست و نه فقط مرکز استان و امیدواریم اعضای انجمن جدید هنرهای نجسمی با این نگاه و رویکرد پا در مسیر کاری خود بگذارند.   
 
ساماندهی مراکز آموزشی هنر
 
ساماندهی مراکز آموزشی هنر یکی از دغدغه های مهم در این حوزه است . باید انجمن های تجسمی بر ارایه آثار هنری فاخر تمرکز نمایند.  از طرفی نظارت بر مراکز آموزشی تجسمی در کنار ادارات ارشاد و کمک به فعالیت مرکزی که واقعا از توانمندی آموزشی و تخصصی هنر برخوردارند موضوع مهمی است که باعث می شود هنرجویان تجسمی هنر را در سطح قابل قبول بیاموزند. 
 
 
    در پایان امیدوارم انجمن برآمده از دومین دوره انتخابات انجمن هنرهای تجسمی استان بوشهر  به خوبی و شایستگی نماینده ی طیف وسیعی از هنرمندان حوزه تجسمی در استان بوشهر باشد و با تعامل سازنده از طرفی با ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح استان و از دیگر سو با هنرمندان حلقه اتصالی محکم و موثر باشد تا شاهد رشد و تعالی بیش از پیش هنرهای تجسمی استان بوشهر باشیم.

کلیدواژه

هنرمندان

هنرمند

برازجان

علیرضا احمدی خرم

هنرهای تجسمی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی