جامعه / شناسه خبر: 181392 / تاریخ انتشار : 1403/1/27 17:14
|
مینا خویینی

کوچ و مدرس توسعه فردی و سازمانی

مینا خویینی | داشتم فکر می کردم چه موضوعی می تواند سوژه یک یادداشت مناسبتی برای روز منابع انسانی باشد! که مدیریت و راهبری نسل های نوظهور در

بوشهری ها /  مینا خویینی | داشتم فکر می کردم چه موضوعی می تواند سوژه یک یادداشت مناسبتی برای روز منابع انسانی باشد! که مدیریت و راهبری نسل های نوظهور در سازمانها به عنوان اولویت اول مدیران سازمانی به ذهنم خطور کرد.

صحبت در خصوص نسل Z در سازمان‌ها و چالش‌های مدیران منابع انسانی از موضوعات مهمی است که بعنوان اولویت امروز سازمانها باید مورد توجه قرار گیرد.
همانطور که می دانیم نسل Z، متشکل از متولدین بین سال‌های 1997 تا 2012، به عنوان جوان‌ترین نسل در حال ورود به بازار کار، چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای سازمان‌ها و مدیران منابع انسانی ایجاد کرده است.
مدیران منابع انسانی در قبال این نسل با چالشهای متعددی از قبیل چالشهای ذیل روبه روست:
جذب و استخدام: جذب و استخدام افراد با استعداد از نسل Z نیازمند رویکردی جدید و متفاوت از روش‌های سنتی است. این نسل به دلیل روحیه کارآفرینی تمایلی به استخدام در سازمانها ندارند. 
نتایج تحقیقات نشان می دهد این نسل حتی پس از ورود به سازمانها به دلیل قابلیت چند شغله بودن، همزمان با کار سازمان مشاغل دیگری نیز دارد.از این رو مدیران منابع انسانی در جذب این نسل ناگزیر به روی آوردن به شبکه‌های بومی این نسل یعنی شبکه های اجتماعی و برای برقراری ارتباط از کانالهای مجازی استفاده کرده و بسته‌های حقوقی و مزایایی را ارائه دهند که برای آنها جذاب باشد.
پس از جذب نیز با ایجاد محیط کاری متنوع و هوشمند سازمان را برای استفاده از تمام ظرفیتهای این نسل آماده نماید.
* ایجاد انگیزه و تعهد: نسل Z به سرعت از کار خود خسته می‌شود و نیاز به چالش و فرصت‌های یادگیری مداوم دارد. مدیران منابع انسانی باید برای حفظ انگیزه و دلبستگی سازمانی این نسل، محیط کاری پویا و خلاقانه‌ای را ایجاد کنند و به آنها فرصت‌های توسعه شغلی را ارائه دهند.
* ارتباطات: نسل Z ترجیح می‌دهد به صورت آنلاین و از طریق پیام‌های متنی یا چت با دیگران ارتباط برقرار کند. مدیران منابع انسانی باید از این روش‌های ارتباطی برای برقراری ارتباط موثر با این نسل استفاده کرده و علاوه بر آن زیرساختهای مناسبی جهت ارتباطات موثر بین کارکنان را نیز در فهرست اولویتهای خود قرار دهد
* مدیریت عملکرد: نسل Z به بازخورد منظم و فوری نیاز دارد. لذا باید فرآیندی برای ارائه بازخورد منظم و سازنده به این نسل در سازمانها ایجاد شود.
* ترویج تنوع و فراگیری: نسل Z به تنوع و فراگیری در محیط کار اهمیت می‌دهد. مدیران منابع انسانی باید برای ایجاد محیط کاری فراگیر که در آن همه افراد احساس ارزشمندی و احترام کنند، تلاش کنند.
* نحوه یادگیری و توسعه: این نسل به لحاظ دسترسی آسان به بزرگترین پایگاه یادگیری مصور جهان یعنی یوتیوب تمایل دارد نیازهای آموزشی خود را در اسرع وقت و به راحتی در دسترس داشته باشد بنابراین روشهای سنتی یادگیری و توسعه برای این نسل جذابیتی ندارد.
ویژگی‌های کلیدی نسل Z:
* آشنایی با فناوری: این نسل با فناوری دیجیتال بزرگ شده و به شدت به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند وابسته هستند. که این ویژگی هم بعنوان فرصت و هم تهدید می تواند سازمان را درگیر نماید.
* تمایل به استقلال: نسل Z خواهان استقلال و آزادی عمل در محیط کار است و از ساختارهای سلسله مراتبی سنتی بیزار است.
* ارزش‌محور بودن: این نسل به دنبال مشاغلی هستند که معنادار باشند و به آنها اجازه دهند تا در حل مشکلات جهان سهیم باشند.
* تمایل به تعادل کار و زندگی: نسل Z خواهان تعادل بین کار و زندگی شخصی خود است و از کار بیش از حد و ساعات کاری طولانی استقبال نمی‌کند.
فرصت‌هایی که نسل Z برای سازمان‌ها ایجاد می کند: 
* نوآوری و خلاقیت: نسل Z خلاق و مبتکر است و می‌تواند ایده‌های جدیدی را به سازمان‌ها ارائه دهد.
* مهارت‌های دیجیتال: نسل Z به طور ذاتی با فناوری آشنا است و می‌تواند به سازمان‌ها در استفاده از جدیدترین ابزارها و فناوری‌ها کمک کند.
* گرایش به حل مسئله: نسل Z به دنبال حل مشکلات است و می‌تواند به سازمان‌ها در یافتن راه‌حل‌های جدید برای چالش‌های پیش رو کمک کند.
* تعهد به پایداری: نسل Z به مسائل زیست‌محیطی اهمیت می‌دهد و می‌تواند به سازمان‌ها در تبدیل شدن به کسب‌وکارهای پایدارتر کمک کند.
مدیران منابع انسانی که می‌توانند با چالش‌ها و فرصت‌های نسل Z سازگار شوند، می‌توانند سازمان‌های خود را برای موفقیت در آینده آماده کنند.
 
 
 
 

کلیدواژه

مینا خویینی

کوچ

توسعه فردی

منابع طبیعی و انسانی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی